کد خبر : 97571
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
-

چگونگی حفظ آرامش در بحران‌های عصبی

چگونگی حفظ آرامش در بحران‌های عصبی
به منظور حفظ آرامش در شرایط بحرانی، نفس عمیق بکشید و با مثبت‌اندیشی به حل مسئله بپردازید و از کمک گرفتن از دیگران واهمه ای نداشته باشید.

به گزارش سورپرس،  انسان برای ادامه زندگی و رشد، نیاز به پیدا کردن روش‌هایی برای کنار آمدن با فشار و ناملایمات روزمره دارد. مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند حفظ آرامش در شرایط بحرانی، با بهره‌وری، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. چند نمونه از روش‌های کنترل احساسات و حفظ آرامش را در اینجا ذکر می‌کنیم:

 

۱- در ذهنتان برنامه‌ای داشته باشید 

عموما ما نمی‌دانیم خارج از محل کار یا منزل چه اتفاقی قرار است بیافتد و ما را تحت فشار روانی و روحی قرار دهد، ولی گاهی می‌توانیم از قبل ایده‌هایی در این زمینه داشته باشیم. حتی داشتن یک فرمول معمولی در فکر، به راحت‌تر کنار آمدن با مسئله کمک می‌کند. به عنوان مثال تصور کنیم که اگر اتفاق X افتاده است من کار Y را انجام می‌دهم.

 

۲- بر روی یک کار تمرکز کنید 

عموما انجام چندین کار به طور همزمان، هر فردی را دچار دستپاچگی و اضطراب می‌نماید. سعی کنید تا حد امکان بر روی یک کار تمرکز کرده و پس از اتمام آن به سراغ کار بعدی بروید. در زمان‌های بحرانی نیز برای کارها اولویت قرار دهید و آن‌ها را به ترتیب اهمیت انجام دهید.

 

۳- انعطاف‌پذیر باشید 

فرقی نمی‌کند که چقدر در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کارهایتان دقت به خرج داده باشید. گاهی اوقات اتفاقات بیرونی می‌توانند همه برنامه ریزی های شما را تحت‌الشعاع قرار بدهند و باعث آزرده‌خاطری شما شوند. در این مواقع باید در مدت کوتاهی دوباره فکرتان را متمرکز کنید و تنها کاری را که در آن شرایط حساس لازم است انجام دهید تا با مسئله جدید کنار بیایید.

 

۴- تا ۱۰ بشمارید 

بعضی اوقات شاید اتفاقاتی رخ دهد که تمرکز شما را بگیرد. ممکن است مسئله پیش رو کاملا بیرونی باشد و کاری از دست شما برنیاید اما شما موظف هستید به کار خود ادامه دهید. در این مواقع کمی دست از کار بکشید و شرایط جدید را با دقت مورد بررسی قرار بدهید. تا ۱۰ بشمارید و دوباره به کار بازگردید.

 

۵- نفس عمیق بکشید 

آدمی هر موقع دچار اضطراب می‌شود، تنفس او کوتاه و سریع می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث کاهش خونرسانی به مغز و درنتیجه سرگیجه و ضعف شود. و نیز می‌تواند توان تصمیم‌گیری فرد را تحت تأثیر خود قرار بدهد. در این زمان بهترین کار نفس عمیق کشیدن به ویژه از طریق بینی است. سعی کنید در هر بار دم، یک ثانیه نفستان را نگه دارید و سپس در بازدم آن را از راه دهان خارج کنید. تا زمانی که آرامش پیدا کنید به این کار ادامه بدهید.

 

۶- اغراق نکنید 

عموما در شرایط حساس و بحرانی ذهن انسان به صورت ناخوداگاه، بدترین اتفاق ممکن را پیش‌بینی می‌کند. برای مثال اگر صدای مهیبی از خارج از ساختمان بشنود، تصور می‌کند که تا ثانیه‌ای دیگر آوار بر روی سرش خراب می‌شود. این تصورات اغراق‌آمیز قدرت فکر کردن و تصمیم‌گیری به موقع را از فرد می‌گیرد. سعی کنید به جای ترسانیدن خود با تخیلات، سریع فکرتان را جمع کنید و به فکر راه حل باشید.

 

۷- اعتماد به نفس داشته باشید

 

انتهای پیام/۱۱۲

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.