کد خبر : 144747
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
-

شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی

شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
مهم‌ترین بخش زندگی افراد که از دوران کودکی شکل می‌گیرد داشتن اعتماد به نفس است.

به گزارش سورپرس؛ لیلا شقاقی رواشناس بالینی کود و نوجوان اظهار کرد: یکی از مهم ترین پایه های زندگی افراد که از کودکی شکل می گیرد اعتماد به نفس است. این موضوع نقش مهم و به سزایی در شکل گیری سلامت اجتماعی،روحی،روانی،ذهنی دارد.پدر و مادر باید همه جوره بدون چشم داشتی به کودک خود محبت کرده تا به اندازه کافی اعتماد به نفس را درون خود تقویت کند.

او گفت: البته ناگفته نماند نادیده گرفتن، انتقاد، تمسخر،سرزنش کردن و کوچک شمردن احساسات کودکان، پیام های ویرانگری برای کودکان خواهد داشت.زمانی که کودکان احساساتشان به رسمیت شناخته نمی‌شود، کودک باور می‌کند که فرد مهمی نیست و باورهای ناکارآمدی در ذهن او ساخته خواهد شد.به همین صورت اعتماد به نفس کودک روز به روز کاهش پیدا می کند و در نوجوانی و بزرگسالی هم بر اساس آن باورها روابط و زندگی خود را پیش خواهد برد.

شقاقی تصریح کرد: این موقعیت‌های آشنا زمانی شکل می‌گیرند که یک فرد با اعتماد به نفس و عزت نفس پایین تحت تاثیر باورهای ناسالم دوران کودکی دچار طرحواره‌های ناسازگار شود.طرحواره‌ها باورهای عمیق هر فردی هستند که پایه تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های او را تعیین می‌کنند الگوها و چهارچوب‌هایی که یک فرد بر اساس آن رفتار می‌کند.

او گفت: طرح‌واره‌های ناسازگار باعث آسیب‌های متوالی در زندگی یک فرد خواهد شد.این موضوع موجب ایجاد احساس ناکافی بودن در فرد خواهد شد.بی اعتمادی باعث نگاه منفی نسبت به دیگران می شود و فرد احساس می کند از دیگران ضربه خواهد خورد.طرحواره وابستگی باعث نیاز دائمی یک فرد به دیگران می شود.طرحواره آسیب پذیری باعث احساس عدم امنیت فرد نسبت به خود و پیرامونش می شود. طرحواره های ناسازگار مختلفی وجود دارد که تله‌هایی محسوب می شوند که زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و با زخم‌های عمیق موجب عدم رضایت و خوشبختی در افراد می‌شوند.این طرحواره‌ها عمدتا با سبک تربیتی پدر و مادر و تجربه‌های ناخوشایند شکل می‌گیرند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.