کد خبر : 23440
تاریخ انتشار : شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۰
-

چگونه عادات صحیح تغذیه‌ای را در ماه‌های دیگر سال ادامه دهیم؟

چگونه عادات صحیح تغذیه‌ای را در ماه‌های دیگر سال ادامه دهیم؟
روزه دارانی که توانستند ساعت های طولانی از روز را روزه دار باشند، بنابراین می توانند در صورت اضافه وزن، در ماه های دیگر سال نیز با اراده قوی از رژیم های کاهش وزن اصولی پیروی کنند.

گروه اجتماعی سورپرس: دکتر غزاله اسلامیان، عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یادداشتی به سورپرس نوشت: ماه مبارک رمضان امسال نیز به پایان آمد و روزه داران با یک ماه روزه داری و پیروی از اصول تغذیه سالم یک گام به سلامتی نزدیکتر شدند. نکته بسیار مهم تداوم پیروی از الگوهای تغذیه سالم در سایر ماه ها است. ویژگی های این الگوی غذایی را در اینجا شرح خواهیم داد:

۱٫ به اراده خود برای کاهش وزن ایمان داشته باشید

روزه دارانی که توانستند ساعت های طولانی از روز را روزه دار باشند، بنابراین می توانند در صورت اضافه وزن، در ماه های دیگر سال نیز با اراده قوی از رژیم های کاهش وزن اصولی پیروی کنند.

۲٫ با اعضای خانواده وعده های غذایی را میل کنید

در ماه مبارک رمضان، اعضای خانواده کنار هم سفره های سحر و افطار را تجربه کردند. این تجربه منجر به نزدیکتر شدن اعضای خانواده به یکدیگر شده و منجر به نزدیکی دل ها می شود.

۳٫ وعده های غذایی منظم داشته باشید

دریافت وعده های غذایی در یک ساعت مشخص یکی از مهمترین درس های تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان است. انتخاب یک بازه زمانی مشخص برای خوردن وعده‌های غذایی فواید بسیاری برای سلامتی دارد. یکی از مهم‌ترین این فواید، ذخیره انرژی در طول روز است خوردن به موقع غذا قند خون را در حالت تعادل حفظ می‌کند و از ضعف های ناشی از گرسنگی پیشگیری می کند. داشتن یک برنامه غذایی مشخص از ریزه‌خواری‌های غیرضروری نیز جلوگیری می‌کند. افرادی که منظم غذا می‌خورند، کمتر به غذا خوردن فکر می‌کنند و انتخاب های منطقی‌تری برای غذای دریافتی خود دارند.

۴٫ مایعات سالم را به میزان کافی بنوشید

در ماه رمضان روزه داران برای جلوگیری از کم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب نوشیدند که برای غلبه بر تشنگی ایشان در طول روز نقش به سزایی داشت. به علاوه نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند. نوشیدن مایعات، به کاهش خستگی، تولید ادرار و کنترل دمای بدن کمک می کند. نوشیدن چای پررنگ، مایعات پر نمک (دوغ)، نوشابه ها و نوشیدنی های کافئین دار (قهوه و نسکافه و ..) منجر به دفع آب بدن می شود و نباید تصور شود که با نوشیدن چای، آب بدن تأمین می شود. مصرف زیاد پروتئین های حیوانی از قبیل گوشت، منجر به دفع قابل توجهی از آب بدن می شود زیرا برای دفع اوره که نباید در بدن تجمع یابد، دریافت آب لازم است.

۵٫ پرخوری نکنید و از الگوهای غذایی سالم پیروی کنید

در ماه مبارک رمضان برخی از عادت های زندگی و حتی الگوهای تغذیه‌ای افراد تغییر می‌کند برای نمونه، بسیاری از افراد در این ماه سیگار کشیدن را کنار می‌گذارند یا نوشابه و فست فود نمی‌خورند که تداوم این رفتارهای مثبت در روزهای پس از پایان ماه مبارک رمضان برای سلامتی بسیار مفید است. به منظور جلوگیری از افزایش وزن پس از ماه رمضان، بهتر است از روز عید فطر، ورزش های هوازی را به مدت ۳۰ دقیقه در خانه آغاز کنید. متأسفانه برخی از افراد به دلیل کاهش تحرک، حدف وعده سحری و افراط در دریافت غذاهای حجیم، شیرین و پرچرب در زمان افطار چاق می شوند. استفاده از الگوی غذایی مناسب با افزایش فعالیت بدنی به این افراد توصیه می شود. برای آنکه یک الگوی تغذیه‌ای خوب، سالم و مغذی داشته باشید و همواره سالم بمانید، لازم است پنج ویژگی یا اصل مهم را که شامل کفایت، تعادل، کنترل کالری، میانه روی و تنوع می‌باشد همواره در نظر بگیرید.

۶٫ از گروه لبنیات کم چرب به میزان متعادل استفاده کنید

دریافت لبنیات کم چرب (۵ / ۱ درصد) در وعده های غذایی بسیار ضروری است . بسیاری از افراد در ماه رمضان، عادت کرده بودند با یک لیوان شیر افطار کنند. بنابراین پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهید و از ماست و دوغ خانگی کم نمک نیز در وعده های غذایی ناهار و شام استفاده کنید در واقع مصرف حداقل دو واحد لبنیات کم چرب به صورت روزانه توصیه می شود.

۷٫ از غذاهای سنتی ایرانی سالم استفاده کنید

یکی از الگوهای سالم ماه رمضان، مصرف غذاهای سنتی و خانگی مانند انواع آش ها و سوپ‌های خانگی بود که تداوم آن در سایر روزهای سال با رعایت میزان چربی و مقدار دریافتی می تواند مفید باشد. استفاده از رشته آشی یا سوپی از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی گوشت یا عصاره ان ها از گروه گوشت ها، سبزی‌های تازه و متنوع بسته به منطقه‌ای که آش در آن طبخ می‌شود و بالاخره کشک کم نمک یا ماستی که به آن اضافه می‌شود، مجموعه کاملی از گروه‌های غذایی را در غذاهای سنتی ایرانی فراهم می‌کند که هریک دارای خواص بیشماری هستند.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.