کد خبر : 72559
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
-

همخوانی هویت بصری استودیوی مناظره‌های انتخاباتی با فرهنگ ایرانی اسلامی

همخوانی هویت بصری استودیوی مناظره‌های انتخاباتی با فرهنگ ایرانی اسلامی
هویت دیداری استودیوی مختص به مناظره‌های ریاست جمهوری بسیار با فرهنگ و معماری ایرانی و اسلامی همخوانی داشته و به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد آرامش و انگیزه در مخاطبان جهت حضور پر رنگ در انتخابات میشود.

گروه فرهنگی سورپرس– علی عبدالصمدی؛ هویت دیداری استودیوی مختص به مناظره های ریاست جمهوری بسیار با فرهنگ و معماری ایرانی و اسلامی همخوانی داشته و به صورت غیر مستقیم باعث ایجاد آرامش و انگیزه در مخاطبان جهت حضور پر رنگ در انتخابات میشود.

مناظره های تلویزیونی نامزدهای ادوار مختلف ریاست جمهوری در قاب تلویزیون، همواره از بیشترین درصد مخاطب برخوردار بوده است. این گونه برنامه های گفت و گو محور با موضوعات سیاسی و اجتماعی که منجر به انتخاب یک نفر توسط مردم جهت احراز سمت ریاست جمهوری میشود، از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، بیشترین آمار مخاطبین را به خود اختصاص داده است.

یقینا یکی از عواملی که به جلب و جذب مخاطبین مناظره های انتخاباتی منجر میشود، دکوراسیون، چیدمان، رنگ بندی و به طور کلی هویت بصری استودیویی است که سازمان محترم صدا و سیما جهت برگزاری مناظره ها انتخاباتی تهیه و تدارک دیده است. استودیوی ۱۱ که یکی از بزرگترین استودیوهای سیماست به برگزاری مناظره های انتخاباتی اختصاص داده شده است. این استودیو به شکلی طراحی شده است که نامزدها رو به روی دوربین اصلی و دو پله بالاتر از سطح مجری برنامه استقرار دارند. دو پله بالاتر بودن جایگاه نامزدها نشان دهنده‌ی شان جایگاه مهمی است که قرار است یکی از این افراد در جامعه توسط رای مردم کسب کنند. جایگاه مجری برنامه نیز به طبع دو پله پایین تر و رو به روی نامزدهای محترم است و به راحتی به هر هفت نامزد محترم جهت اداره ی برنامه تسلط لازم را دارد و به نوعی به عنوان نماد و نماینده ی مردم، سوالات مربوطه را از نامزدهای محترم می‌پرسد.

حد فاصل بین جایگاه نامزدها و مجری برنامه لوگوی برنامه(مناظره۱۴۰۰) به صورت برجسته طراحی شده است که در نمای باز دوربین چشم نوازی میکند. رنگ زمینه‌ی جایگاه نامزدها روشن و رنگ زمینه ی جایگاه مجری برنامه تیره طراحی شده است. با توجه به این که معمولا طبق عرف جامعه نامزدهای ریاست جمهوری از رنگهای تیره جهت پوشش خود استفاده می‌کنند، فلذا زمینه‌ی روشن باعث می‌شود تا نامزدهای محترم در تصاویر تلویزیونی بهتر رصد شوند. استفاده از رنگهای فیروزه ای و زرد در رنگ بندی دکور بسیار هوشمندانه بوده است.

رنگ فیروزه ای نماد معماری مساجد ایرانی است و رنگ زرد بر مبنای بسیاری از آیات و روایات اسلامی، رنگی گرمابخش و نشاط آور است. ترکیب دو رنگ فیروزه ای و زرد به نوعی هم آرامش بخش و هم مایه‌ی نشاط و ایجاد انگیزه در مخاطبین است. از سوی دیگر انتخاب این دو رنگ به عنوان رنگهای متمایز و برجسته‌ی دکور مناظره‌ها نمادی از فرهنگ اسلامی و ایرانی است. وجود رنگهای مشکی، سفید و یا خاکستری به عنوان رنگهای خنثی به جلوه گری بیشتر رنگ های فیروزه ای و زرد به عنوان رنگهای هویتساز کمک کرده اند و باعث زیبایی شناسی هر چه بیشتر دکوراسیون و چیدمان مناظره ها شده است.

در دکوربندی پشت سر نامزدها نیز کنگره بندی مشاهده میشود. کنگره نیز نمادی از سبک معماری ایرانی و اسلامی است که البته عدم وجود تقارن بین کنگره ها سبکی نو، متحول و امروزی را در آغاز قرنی نو، به اذهان عمومی القاء می‌کند.

وجود سه پرچم در منتهی الیه سمت راست و سه پرچم در منتهی الیه سمت چپ نامزدها نماد برگزاری برنامه ای است که اولا ماهیت سیاسی دارد و ثانیا نمادی از غیرت، اقتدار و هویت ملی است. جانمایی تصاویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به صورت متقارن در طرفین نامزدها نیز موارد یادشده را پر رنگتر جلوه داده است.

مانیتور ثانیه شمار روی میز نامزدها این اجازه را به آنها داده تا کمتر از مجری برنامه تذکر بگیرند و مستقلا بتوانند زمان سخنرانی خود را تنظیم نمایند. وجود این مانیتور کوچک روی میز نامزدها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و کاسته شدن میزان تذکرات مجری برنامه به نامزدها، باعث حفظ شئون شخصیتی نامزدها شده است. ضمنا ثانیه شمار مندرج روی صفحه‌ی تلویزیون نیز به مخاطبین این اجازه را میدهد تا با میزان زمان اختصاص داده شده به هر نامزد آگاهی پیدا کنند و به نوعی باعث ارتقاء سواد رسانه ای در این دوره از مناظره های تلویزیونی بیننده شده است.

البته وجود میکروفون‌های هوشمند نیز که بلافاصله پس از اتمام زمان نامزدها قطع می‌شوند، باعث برقراری نظم و انتظام بیشتر مناظرها شده است. مجری برنامه با در اختیار داشتن دو دستگاه لپ تاپ و نمایشگر تعیین زمان سخنرانی نامزدها و جام‌های مربوط به قرعه کشی جهت تعیین سوالات برای نامزدهای مربوطه به خوبی توانست این برنامه‌ی پر مخاطب را مدیریت کند. برنامه‌ای تلویزیونی که قرار است سرنوشت چهار سال آینده ی کشور را رقم بزند و یقینا نحوه‌ی اجرای آن در روند انتخابات بسیار موثر خواهد بود. باید در اینجا به این نکته اذعان داشت که اجرای برنامه‌ی «مناظره ۱۴۰۰» کاملا مطابق با استانداردهای برنامه سازی بین المللی بوده و سعی شده جانب بی طرفی رسانه‌ی ملی در آن حفظ شود.

به طور کلی می‌توان گفت هویت دیداری و بصری استودیوی مختص به مناظره های ریاست جمهوری بسیار با فرهنگ و معماری ایرانی و اسلامی همخوانی داشته و به صورت غیر مستقیم باعث ایجاد آرامش، نشاط و انگیزه در مخاطبان جهت حضور پر رنگ در انتخابات می‌شود.

 

انتهای پیام/۱۱۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.