کد خبر : 136181
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
-

مدیر‌عامل شرکت توزیع برق استان تهران:

مصرف ۲۱ درصد برق تهران توسط ۵ درصد جمعیت/ پارسال ۲۷ میلیارد تومان از تجهیزات صنعت برق استان تهران سرقت شد

مصرف ۲۱ درصد برق تهران توسط ۵ درصد جمعیت/ پارسال ۲۷ میلیارد تومان از تجهیزات صنعت برق استان تهران سرقت شد
مدیر‌عامل شرکت توزیع برق استان تهران با بیان اینکه ۵ درصد جمعیت استان تهران، ۲۱ درصد برق این استان را مصرف می‌کنند، گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۷ میلیارد تومان از تجهیزات صنعت برق در استان تهران سرقت شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سورپرس، قاسم شهابی در نشست خبری صبح امروز(۲۲ مرداد ۱۴۰۲) از ثبت رکورد ۳۳۰۰ مگاواتی مصرف برق در استان تهران در تاریخ ۱۵ مرداد خبر داد و اظهار کرد: ثبت این رکورد مصرف برق در حالی رخ داد که نیاز مصرف برق استان تهران به ۳۸۰۰ مگاوات رسیده بود و با همکاری صنایع، بخش اداری و بخش کشاورزی این میزان ناترازی مدیریت شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در کل استان تهران به غیر از کلانشهر تهران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق وجود دارد، افزود: نزدیک به دو میلیون مشترک در بخش خانگی، حدود ۴۵ هزار مشترک صنعتی و مابقی را مشترکان تجاری، اداری و کشاورزی تشکیل می‌دهند.

مدیر‌عامل شرکت توزیع برق استان تهران در خصوص ناترازی برق کشور اضافه کرد: ما در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق داریم. این میزان نیروی برق به اندازه‌ مصرف استان تهران، البرز و قم است.

شهابی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای مدیریت ناترازی برق، خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات این بود که برق مشترکان خانگی قطع نشود. سپس برای ادارات بخشنامه‌ای صادر شد و آن‌ها موظف شدند تا در ساعات اداری نسبت به مصرفشان در سال ۱۴۰۰، سی درصد و بعد از ساعت اداری ۶۰ درصد برق کمتری مصرف کنند.

وی اضافه کرد: در بخشنامه بعدی سختگیری افزایش پیدا کرد و معین شد در ساعت اداری ۴۰ درصد و بعد از آن، ۷۰ درصد برق کمتری نسبت به سال پایه مصرف کنند. به همین دلیل در تمام ادارات، کنتور هوشمند نصب کردیم تا بتوانیم از راه دور مصرف آن‌ها را ارزیابی کنیم. در ‌صورت عدم رعایت ادارات نیز ابتدا سعی کردیم با حضور در ادارات، روش‌های کاهش مصرف برق را آموزش دهیم و با تذکر و آموزش مصرف آن‌ها را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در ارتباط با نحوه مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی گفت: مساله بعدی، مصرف بالای چاه‌های کشاورزی است. تقریبا ۹ درصد از مصرف استان را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد. بر این اساس، دولت یک طرح تشویقی برای چاه‌های کشاورزی در نظر گرفته است که اگر بین ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر یا یک ظهر تا ۶ بعدازظهر مصرف برق نداشته باشند، در مابقی ساعات آن روز می‌توانند برق را به صورت رایگان مصرف کنند. از این طریق، حدود ۵۰ مگاوات در مصرف برق استان تهران صرفه‌جویی کردیم.

وی دیگر برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق را  ستفاده از دیزل ژنراتور‌هایی که در ادارات، کارخانجات، بیمارستان‌ها و سایر مراکز عنوان کرد و گفت: ما به طور متوسط هر کیلووات برق را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان میفروشیم و حدود ۱۴۰۰ تومان از تولیدکنندگان برق به وسیله مولدها خریداری می‌کنیم.

شهابی افزود: با این روش تاکنون حدود ۵۰ مگاوات به مدیریت مصرف برق کمک شده است و از این طریق ما برق حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار مشترک خانگی را تامین کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: حدود ۳۷درصد از مصرف برق استان، مربوط به بخش صنعت است. چون حدود ۳۸ شهرک صنعتی در استان داریم. در سال ۱۴۰۰ برای تامین برق صنایع دچار بی برنامگی بودیم و بدون هماهنگی برق صنایع را قطع می‌کردیم و این باعث اختلال و مشکلاتی در این بخش شده بود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران افزود: امسال مطابق برنامه‌ریزی که داشتیم، قرار شد صنایع هفته‌ای یک روز از ساعت ۱۱صبح تا ۱۱ شب مصرف خود را قطع و این مصرف را به انتهای شب یا روز‌های تعطیل موکول کنند. این موضوع برای بنگاه‌های صنعتی سخت بود، ولی با ما همکاری کردند و من صمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم.

شهابی در ارتباط با مدیریت مصرف برق صنایع نیز بیان کرد: با همکاری خوبی که صنایع در مدیریت مصرف با ما داشتند، تقریبا روزانه ۳۵۰ تا ۳۹۰ مگاوات صرفه جویی می‌شود که معادل مصرف ۳۵۰ هزار خانوار است و بدون همکاری صنایع، احتمال اینکه در تامین برق مشترکان خانگی دچار مشکل شویم زیاد است.

وی در خصوص تاثیر قطعی برق بر تولید صنایع گفت: علیرغم این محدودیت‌ها، مصرف صنایع نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران در خصوص قطعی‌های موقت در بخش خانگی نیز گفت: قطعی‌های بی‌برنامه‌ای که در این چند روز شاهد بودیم به دلیل اتفاقات غیر‌مترقبه‌ای است که گاه در شبکه اتفاق می‌افتد. این قطعی‌ها به ندرت و کوتاه مدت است و همانطور که گفته شد، قطع برق مشترکان خانگی، خط قرمز وزارت نیرو و شخص وزیر است. به همین دلیل، ما حق قطع برق با برنامه مشترکان خانگی را نداریم و این‌ها به دلیل حوادثی است که به ندرت رخ می‌دهد.

شهابی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت مصرف برق مشترکان بخش خانگی استان تهران اظهار داشت: ۳۵ درصد از مشترکان ما (حدود ۲ میلیون مشترک) زیر ۱۵۰ کیلووات مصرف می‌کنند که ۱۰ درصد مصرف را به خودشان اختصاص می‌دهند. ۴۶ درصد بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات مصرف دارند که ۴۴ درصد کل مصرف را شامل می‌شود. ۱۳ درصد مشترکان حدود یک و نیم برابر الگوی مصرف یعنی ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات مصرف دارند که معادل ۲۵ درصد کل مصرف برق می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه ۳ درصد از جامعه مصرف بین یک و نیم تا دو برابر الگوی مصرف یعنی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات مصرف دارند که شامل ۱۰ درصد کل مصرف است، اضافه کرد: در نهایت ۲ درصد از جامعه مصرف که بسیار هم پرمصرف هستند، بالای ۶۰۰ کیلو وات، معادل ۱۱ درصد از کل مصرف را به خودشان اختصاص داده‌اند.

وی در خصوص آمار سرقت از تجهیزات صنعت برق در استان تهران نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۷ میلیارد تومان از تجهیزات صنعت برق در استان تهران سرقت شد که این میزان تنها خسارت مستقیم بوده چرا که با سرقت تجهیزات شاهد خسارت‌های غیرمستقیم همچون آسیب به لوازم برقی مشترکان هستیم.

شهابی افزود:  تاکنون از سیم‌های مسی سرقت‌های زیادی صورت گرفته به همین دلیل اقدامات و برنامه‌هایی را انجام داده‌ایم که براساس آن تا پایان شهریورماه جشن اتمام استفاده از سیم‌های مسی را برگزار می‌کنیم.  بر این اساس، ۱۲ هزار کیلومتر شبکه هوایی به کابل خودنگهدار تبدیل خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که سرقت تجهیزات منجر به تلفات برق و افت ولتاژ می‌شود که با تبدیل شدن به کابل‌های خود نگهدار این معضل را برطرف خواهیم کرد، تصریح کرد: سارقان تابلوهای برق و درب‌های آنها را به سرقت می‌برند که برای جلوگیری از این مساله روی آنها قفل‌های مخصوصی را تعبیه کرده‌ایم اما با این حال شاهد سرقت هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به همکاری نیروی انتظامی، قوه قضاییه و بسیج در این زمینه گفت: از مردم تقاضا داریم که اگر موارد مشکوکی را مشاهده کردند حتما به شماره ۱۲۱ و یا ۱۱۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.