کد خبر : 135101
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
-

مرعشی: زائران کربلا بیمه می‌شوند

مرعشی: زائران کربلا بیمه می‌شوند
بنا بر اعلام رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، تیم پزشکی ایران جهت پوشش بهداشتی و درمانی تاسوعا و عاشورای حسینی به عراق اعزام می‌شوند و در عین حال برای حضور چهار هزار نیروی هلال احمر ایران در مراسم اربعین امسال و لحاظ اقداماتی ویژه جهت ارایه خدمات مناسب به زائران برنامه ریزی شده است.

به گزارش سورپرس؛ دکتر سیدعلی مرعشی با حضور در ایسنا در تشریح اقدامات انجام شده برای ارایه خدمات امدادی و بهداشتی و درمانی در مراسم اربعین امسال و در کشور عراق، به سه ملاقات دکتر پیرحسین کولیوند _ رییس جمعیت هلال احمر کشورمان با وزیر بهداشت عراق اشاره کرد و گفت: جلسات بسیار خوبی در این زمینه برگزار شد و این جلسات در جهت تسهیل‌گری ارسال دارو و امکانات بیمارستان امام علی (ع) هلال احمر ایران و تجهیزات آن و اقداماتی که در موسم اربعین باید برقرار شود، صورت گرفت. یک ملاقات هم با وزیر کار عراق جهت تسهیل حضور کادر درمان‌مان در بیمارستان امام علی (ع) و اخذ مجوز‌های لازم، انجام شده است.

احتمال لحاظ شماره امدادی ویژه اربعین در عراق

وی همچنین افزود: همچنین ملاقاتی با وزیر ارتباطات عراق به جهت برقراری امکانات ارتباطات رادیویی و اختصاص فرکانسی ویژه برای تیم درمان و آمبولانس‌ها صورت گرفت تا مانند سازمان امداد و نجات و اورژانس خودمان که در کشور با یکدیگر در ارتباط هستند، در موسم اربعین و در کشور عراق نیز یک ارتباط این چنینی برقرار شود و خدمت‌رسانی تسهیل شود؛ به این ترتیب اگر بشود شماره‌ای سه یا چهار رقمی مانند شماره‌های امدادی کشور خودمان در دسترس زائران باشد و تیم درمان و آمبولانس‌ها از طریق اطلاعات مرکز کنترل بتوانند سریع‌تر خدمات مورد لزوم را به زائران ارایه دهند. در مجموع تلاش می‌شود همه بتوانند از این شماره تلفن امدادی استفاده کنند و حتی این شماره مشترک بین هلال احمر ایران و عراق باشد و برقراری ارتباط با آن بدون سیم کارت هم امکانپذیر باشد.

ارسال مشخصات خودرو‌های امدادی ایران به عراق ویژه اربعین
مرعشی با اشاره به اینکه هرسال در موسم اربعین لیست آمبولانس‌ها، خودرو‌های امدادی، اتوبوس آمبولانس‌ها، خودرو‌های فرماندهی به همراه مشخصات راننده‌ها و کمک راننده‌ها برای کشور عراق ارسال می‌شود، افزود: برای اربعین امسال نیز این اطلاعات و مشخصات به عراق ارسال شده است تا مجوز مورد لزوم برای آن‌ها صادر شود. در مجموع امسال ۸۰ دستگاه آمبولانس، هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس و شش خودروی فرماندهی به کشور عراق منتقل می‌شود. البته قرار است مجددا تعدادی ماشین‌های دیگر هم به این لیست اضافه شود.

صدور مجوز موکب‌های درمانی از سوی هلال احمر
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه صحبت‌هایش با اعلام اینکه دارو‌های اربعین در حجم زیاد خریداری شده و در حال بسته‌بندی است، درباره چگونگی فعالیت کادر درمان هلال احمر ایران در مراسم اربعین و در عراق گفت: امسال صدور مجوز برای موکب‌های درمانی مراسم اربعین نیز با هلال احمر است. این موضوع را نیز اعلام کردیم که متقاضیان ارایه خدمات درمانی در اربعین جهت ثبت نام مراجعه کنند. به این ترتیب برای این افراد مجوز مورد لزوم صادر و بر اساس مکان‌هایی که نیاز است خدمات داده شود، تیم‌هایشان مشخص می‌شود. پس از آن نیز پشتیبانی دارویی‌شان را هلال احمر انجام خواهد داد و امکاناتی که داریم را در اختیارشان می‌گذاریم تا آن عزیزان هم بتوانند خدمات مناسبی را به زائران ارایه دهند.

۴۰۰۰ نیروی هلال احمر ایران برای پوشش عملیات امدادی و درمانی اربعین
وی با بیان اینکه مجموع نیرو‌های امدادی و کادر بهداشت و درمان اعزامی هلال احمر ایران به عراق برای مراسم اربعین امسال حدود ۴هزار نفر را شامل می‌شود، به مذاکرات صورت گرفته با وزیر بهداشت عراق جهت اعمال جراحی پزشکان ایران در بیمارستان‌های عراق، افزود: هر سال یک تیم پزشکی کشورمان در بیمارستان الحسین (ع) که بزرگترین بیمارستان کربلاست مستقر می‌شود و به این ترتیب قسمتی از اورژانس و بخش را پزشکاران و پرستاران ایرانی ارایه خدمت دارند.

مجوز حضور پزشکان ایران در اتاق‌های عمل عراق
مرعشی در این باره افزود:، اما پیش از این اعمال جراحی را تیم جراحی عراق انجام می‌داد و برای امسال مقرر شد که جراحان ما نیز شامل جراحان ارتوپد، مغز و اعصاب، زنان زایمان و … اجازه حضور در اتاق‌های عمل را داشته باشند. این اسامی را نیز آماده کرده‌ایم و ارسال می‌شود تا به این ترتیب خدمات بهتری در سال جاری ارایه شود.

مراکز درمانی هلال احمر ایران در عراق
وی در پاسخ به سوالی درباره مراکز درمانی هلال احمر ایران در عراق گفت: در حال حاضر و در ایام عادی سال در کربلا و نجف درمانگاه شبانه روزی داریم؛ اما در ایام اربعین این تعداد مراکز بسیار زیاد می‌شود و برای اربعین امسال قرار است خدمات از اول ماه صفر شروع شود و حداقل تا ۲۵ ماه صفر نیز ادامه داشته باشد. در نتیجه طول مدت زیارت اربعین امسال افزایش می‌یابد.

اعزام تیم پزشکی ایران به عراق برای تاسوعا و عاشورا
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین اقدامات هلال احمر ایران برای مراسم تاسوعا و عاشورا در کربلا نیز از توسعه تیم‌های درمانی خبر داد و گفت: برای تاسوعا و عاشورا نیز تیم ۳۰ نفره‌ای از پزشکان و گروه‌های مختلف تخصصی اعزام شده‌اند و تلاش می‌شود خدمت‌رسانی مطلوبی به زائران صورت گیرد.

کمپین «مرهم زائر» و جمع‌آوری دارو‌های مازاد منازل
وی همچنین درباره کمپین «مرهم زائر» و جمع‌آوری دارو‌های مازاد منازل که از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اجرا می‌شود، به ایسنا گفت: این طرح امسال برای اولین بار از سوی هلال احمر اجرا می‌شود و فراخوان آن نیز داده شده است. به این منظور تیم‌ها در استان‌های مختلف مشخص شده‌اند که دارو‌ها را جمع آوری و بازبینی می‌کنند و در صورت تایید سلامت داروها، می‌توانند به عنوان منبعی مناسب در مراسم اربعین مورد استفاده قرار گیرند. فراخوان این موضوع نیز داده شده و دستورالعمل و آیین‌نامه آن هم نوشته و به هلال احمر استان‌ها ابلاغ شده و در حال انجام است.

بیمه زائران اربعین
وی همچنین به بیمه درمان زائران اربعین اشاره کرد و گفت: هر فردی باید برای مسافرت خارج از کشور بیمه باشد. سال گذشته و در موسم اربعین، وزیر بهداشت عراق برای بیمارستان‌ها دستورالعمل صادر کرد و اعمال جراحی و بستری‌ها به صورت رایگان صورت گرفت. این درحالیست که اگر آن روند درمانی ادامه داشته باشد و فرد بیمه نباشد، خارج از بیمارستان فرد باید هزینه‌ها را بپردازد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در این باره افزود: همچنین در صورت فوتی، فرد باید بیمه باشد که برای انتقال پیکر و سایر موارد آن بتواند از بیمه فوتی استفاده کند. به همین منظور هر سال زائران اربعین بیمه می‌شوند و این بیمه توسط سازمان حج و زیارت سال‌هاست که انجام می‌شود. برای امسال نیز ظاهرا چند روزی است که سازمان بیمه‌گر انتخاب شده است؛ بنابراین ما با آن بیمه زیاد کار خواهیم داشت؛ به طوری که بیمه و مراکز درمانی ما باید در مراسم اربعین همکاری نزدیکی را با یکدیگر داشته باشند تا بتوانیم زائران بیمار را به کشور انتقال داده و پیگیری‌های بعدی را نیز برایشان انجام دهیم. هماهنگی‌های مورد لزوم در مرز نیز با اورژانس به جهت انتقال بیمار به داخل کشور برقرار خواهد بود.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.