کد خبر : 137882
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
-

مجوز فعالیت ۸ بازرس آژانس لغو شده است

مجوز فعالیت ۸ بازرس آژانس لغو شده است
براساس تصمیم اعلامی جمهوری اسلامی ایران انتصاب ۸ بازرس آژانس در ایران با ملیت‌های فرانسوی و آلمانی لغو شده است.

به گزارش سورپرس؛ براساس تصمیم اعلامی جمهوری اسلامی ایران انتصاب ۸ بازرس آژانس در ایران با ملیت‌های فرانسوی و آلمانی لغو شده است.

در هفته‌ای که گذشت شاهد صدور بیانیه‌ای از سوی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم، بیانیه‌ای که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه را به همراه داشت و با بیان اینکه پاسخ و واکنش متناسب را در اولین فرصت به حرکت سیاسی سه کشور اروپایی نشان می‌دهیم، گفت: اعمال فشار سیاسی علیه ایران در شورای حکام آژانس نتیجه معکوس دارد.

پس از آن بود که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۲۵ شهریور ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است. گروسی اعلام کرد: «این بازرسان از جمله با تجربه‌ترین کارشناسان آژانس با دانش منحصر بفرد در فناوری غنی سازی هستند. آن‌ها فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری در تاسیسات غنی سازی ایران که تحت پادمان‌های آژانس هستند، انجام داده‌اند و با تصمیم امروز، ایران به صورت موثر یک سوم از با تجربه‌ترین گروه بازرسان آژانس که برای ایران تعیین شده‌اند، حذف شدند».

در همین خصوص خبرنگار خبرگزاری فارس مطلع شد که تعداد بازرسانی که گروسی به آن‌ها اشاره کرده هشت نفر هستند و دارای ملیت‌های فرانسوی و آلمانی می‌باشند. براساس تصمیم ایران این هشت نفر که دارای روادید چند بار سفر به ایران بودند و هر لحظه می‌توانستند برای انجام بازرسی‌های معمول آژانس به ایران بیایند، از این پس لغو انتصاب De-designation شده و دیگر نمی‌توانند به ایران سفر و اقدام به بازرسی کنند. در واقع به نوعی مجوز فعالیت آن‌ها لغو شده است. تصمیم جمهوری اسلامی ایران که پیش از این هم ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی به آن اشاره کرده بود، روز جمعه ۲۴ شهریور ماه در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شده است.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.