کد خبر : 99973
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
-

گروسی: چند موضوع خاص هنوز باقی مانده است

گروسی: چند موضوع خاص هنوز باقی مانده است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده است، در نشستی خبری با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شرکت کرد.

به گزارش سورپرس؛ محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امروز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسائل باقی‌مانده را که در سفرهای گذشته ایشان و سفر همکاران ما بود مرور کردیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم، بنا شد تا آخر خرداد ماه مدارکی که لازم است بین ایران و آژانس تبادل شود.

وی تصریح کرد: نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملاً حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ‌گونه سیاسی‌کاری نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بسیار خوش‌بین هستیم که نفوذهایی که دشمنان در راه توسعه کشور ایجاد کردند، رفع شده است و اقدامات موجب پیشرفت حرکت هسته‌ای ایران شود.

وی تأکید کرد: فلسفه وجودی برجام و مذاکرات برای دفع و رفع اتهامات است. در این مقطع مذاکرات در وین و مراحل پایانی، یکی از خطوط قرمز ایران این است که موارد ادعایی برای همیشه بسته شود و مزاحمتی ایجاد نشود. بر اساس توافقاتی که انجام گرفته است، گام‌هایی است که به‌صورت مساعدت متقابل و ارائه مستنداتی است که باید به‌سمت همکاری‌ها برود.

اسلامی همچنین تأکید کرد: اگر کسی بخواهد با ادعاهای جعلی مانع بر سر راه مذاکرات ایجاد کند، ما از اختیارات خود استفاده خواهیم کرد و با آن برخورد می‌کنیم.

گروسی: چند موضوع خاص هنوز باقی مانده است

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هم در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: از زمانی که آقای اسلامی در این سمت به اینجا آمده‌اند، ملاقات‌های مستمر داشتیم و سعی کردیم موضوعات مختلف را حل‌وفصل کنیم.

وی افزود: همان‌طور که آقای اسلامی‌ گفتند چند موضوع خاص هنوز باقی مانده است که باید شفاف‌سازی کنیم و هر دو طرف هم تلاش کردند، اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم و متخصصین ما تلاش کردند در یک سیستم نظام‌مند با هم گفت‌وگو کنند.

گروسی اضافه کرد: این امر از چند جهت مهم است که من به دو جهت اشاره می‌کنم؛ اول اینکه همزمان با این دیدار، مذاکرات وین در جریان است و با توجه به اینکه این روند موازی مذاکرات است، با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است این دو روند به هم متصل و وابسته است و در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسایل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی تأکید کرد: نکته دوم که امیدوارم رو به جلو باشد این است که انرژی هسته‌ای قابلیت فراوان دارد و برای توسعه کشورها مهم است. با در نظر گرفتن همه موضوعات از جمله گرمایش زمین، رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این نتیجه خواهیم رسید که تولید انرژی متناسب با محیط زیست از جمله انرژی هسته‌ای بسیار مهم است.

وی همچنین تأکید کرد: برای حرکت به‌سمت آینده و پیشبرد همکاری‌ها معتقد هستم که بیشتر از گذشته باید به آینده نگاه کنیم تا ایران بتواند از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

گروسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به‌چه‌علت گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از انتشار رسمی از سوی برخی منتشر می‌شود، گفت: من هم بارها این سؤال را از خودم پرسیدم؛ پاسخ این است که برخی از اعضا به این پروتکل محرمانگی احترام نمی‌گزارند و برخی از آن‌ها محتوا را به‌اشتراک می‌گذارند. در زمان حاضر برای بالا بردن امنیت بحث شده است ولی اگر کسی قصد برملا کردن اسناد را داشته باشد، جلوگیری از آن دشوار خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اسناد جاسوسی که توسط جاسوسی‌های رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس قرار گرفته است تا چه‌زمانی آژانس قرار است به این اسناد استناد کند، گفت: دستور کار ما توسط هیچ کشوری رهبری نمی‌شود و کار ما تحت کنترل هیچ کشوری نیست و آنچه مهم است حفظ استقلال آژانس است.

انتهای پیام/۱۳۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.