کد خبر : 3952
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
-

خاطره عراقچی از دوران مسئولیتش در ژاپن

خاطره عراقچی از دوران مسئولیتش در ژاپن
معاون وزیر خارجه کشورمان خاطره ای از دوران مسئولیتش در سفارت ایران در ژاپن تعریف کرد.

به گزارش سورپرس، «سید عباس عراقچی» در نشست توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با یادآوری خاطره‌ای از دوران مسئولیت خود در سفارت ایران در ژاپن ابراز داشت: وقتی در ژاپن سفیر بودم برای شرکت در مراسم چای در کیودو دعوت شدم. فردی در آنجا می‌گفت آمریکایی‌ها هم زمانی دعوت شده بودند ولی با تبختر رفتار می‌کردند. من به آنها گفتم که ظرف چای من ۳۰۰ سال قدمت دارد که از تاریخ کشور شما بیشتر است.

عراقچی افزود: در زمان تحریم ایران در دهه ۵۰ میلادی، تنها کشتی که جرات کرد از ایران نفت بخرد، کشتی نیشیمورا ژاپنی‌ها بود. آنها ۲۰ هزار تن نفت از ایران خریدند. وقتی کشتی به ژاپن رسید، انگلیسی‌ها شکایت کردند ولی دادگاه به نفع این کشتی و شرکت ژاپنی رای داد که به نقطه عطفی در تاریخ روابط ایران تبدیل شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات خرید نفت ایران به واسطه یک خبرنگار انجام شد که برای مصاحبه با مصدق از سوی روزنامه یومیوری به تهران آمده بود، عنوان کرد: آن خبرنگار فرد عادی نبود و در سال ۱۹۵۴ وزیر کار ژاپن شد. به هرحال در آن زمان، مذاکراتی صورت گرفت، پیام‌هایی رد و بدل شد که در نهایت به توافق میان ایران و ژاپن تبدیل شد و این یک واقعه جدی در روابط دو کشور بوده است.

سفیر اسبق ایران در ژاپن با بیان اینکه در دهه ۷۰، بعد از شوک نفتی ۱۹۷۳، توافق میان ایران و ژاپن صورت گرفت که ژاپن را از بحران نجات داد، یادآور شد: بعد از انقلاب نخستین کشتی که به ایران آمد و نفت خرید، ژاپنی بود که ۷۰ روز بعد از انقلاب ۲۳۰ هزار تن نفت از ایران خریداری کرد. در دهه ۸۰ که جنگ تانکرها و نفتکش‌ها در خلیج فارس رخ داد، در آن دوران تنها کشتی‌هایی که صحیح و سالم می‌آمدند و می‌رفتند، کشتی‌های ژاپنی‌ها بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.