کد خبر : 83761
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
-

استرس و عصبانیت یکی از عوامل ابتلا به دیابت است

استرس و عصبانیت یکی از عوامل ابتلا به دیابت است
كارشناس ارشد تغذيه و ديابت گفت: استرس و عصبانيت سلامتي افراد را به خطر مي اندازد و موجب چاقي و ابتلا به ديابت مي شود.

به گزارش سورپرس، فائزه خبازیان، کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: پرهیز از استرس و عصبانیت در سلامتی بویژه در کنترل قند خون مؤثر است و اگر شیوه صحیح زندگی و تغذیه سالم رعایت شود از بسیاری از بیماری ‌ها از جمله دیابت در امان می مانیم.

وی با اشاره به اینکه هر پنج دقیقه یک فرد دیابتی به دلیل حمله قلبی جان خود را از دست می‌ دهد افزود: دیابت را می‌ توان کنترل کرد و نقش مسئولان بهداشتی در کنترل و پیشگری دیابت بسیار مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: می‌ توان جلوی عوارض دیابت را گرفت و در حقیقت ۹۰ درصد دیابت قابل پیشگیری است. خبازیان به اصلاح شیوه تغذیه و انجام پیاده‌ روی تاکید کرد و گفت: امسال شعار هفته دیابت خانواده و دیابت است چون خانواده نقش مهمی در فرهنگسازی پیشگیری از دیابت دارد و عضو کوچکی از جامعه بزرگ است که می تواند جامعه را به سمت سلامتی پیش ببرد.

وی در مورد کاهش قند و چربی خون بیان کرد: افراد دارای اضافه ‌وزن اگر پنج تا هشت درصد از وزنشان را کم کنند از فشار خون بالا و بیماری ‌های قلبی در امان خواهند ماند.

خبازیان، خوردن سبزیجات خام قبل از غذا را موجب کاهش اشتها دانست و تصریح کرد: میان ‌وعده‌هایی مانند میوه و انواع لبنیاتی که مورد علاقه افراد است پیشنهاد می ‌شود.

این استاد دانشگاه میوه ‌های دارای رنگ ‌های سبز تیره، نارنجی، زرد، قرمز و بنفش را معرفی کرد و افزود: برخی میوه‌ ها مانند انبه، انگور قرمز قند بیشتری دارند که افراد دیابتی باید مدنظر داشته باشند و از خوردن آنها پرهیز کنند.

وی گرسنگی شدید و افزایش اشتها، تشنگی شدید، خشکی دهان و ادرار پی در پی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا، کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی، مشکلات پوستی از قبیل خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی را از علایم و نشانه های دیابت برشمرد.

دیابت بیماری مزمنی است که به آرامی پیش می رود اما باید بدانید در برخی موارد دیابت هیچ علامتی ندارد در اینگونه موارد افراد مبتلا ماه ها یا حتی سال ها بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند به زندگی ادامه می دهند.

 

انتهای پیام/۱۱۲

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.