کد خبر : 74892
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
-

۵ شهرستان افغانستان از کنترل طالبان خارج شدند

۵ شهرستان افغانستان از کنترل طالبان خارج شدند
وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد: نیرو‌های دولتی در ۲۴ساعت گذشته پنج شهرستان را از کنترل گروه طالبان خارج کردند.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، در اطلاعیه وزارت دفاع ملی اضافه شده است نیرو‌های دولتی شهرستان‌های «خوست» در بغلان، «شینواری» در پروان، «خان چهارباغ» و «پشتون کوت» در فاریاب «کلدار» در بلخ را از طالبان پس گرفتند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، گروه طالبان پس از دو ماه پیشروی سریع در مناطق مختلف و تصرف بیش از ۶۰ شهرستان، روز گذشته نیز شهرستان‌های «سیدآباد» و «چک» را در استان میدان وردک در جنوب کابل را به کنترل خود درآورده اند و پیشروی‌هایی در در حومه شهر غزنی داشته اند.

در چنین اوضاعی امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان، شکست طالبان را از اولویت‌های اصلی دولت عنوان کرد و در فیسبوک نوشت استفاده از بالگرد و هواپیما‌های نظامی برای امور غیر نظامی ممنوع شده است. وی مهمترین اولویت دولت را حمایت از نیرو‌های دولتی برای شکست طالبان عنوان کرد.

پیشبرد همزمان دفاع و صلح

“محمد حنیف اتمر” وزیر امور خارجه افغانستان نیز شب گذشته در مصاحبه‌ای با طلوع نیوز افغانستان گفت که ما باید برنامه دفاع کشور و صلح را با هم به پیش ببریم، ما نمی‌توانیم منتظر باشیم که صلح به کجا می‌رسد، برای دفاع، حمایت جامعه جهانی را داریم و در آینده نزدیک تغییرات خوبی در صحنه جنگ رخ خواهد داد.

در همین راستا روز گذشته (سه شنبه) «احمد مسعود» پسر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در زادگاه خود «پنجشیر» جبهه جدیدی را به نام «مقاومت دوم» بطور رسمی ایجاد و اعلام کرد.

شدت جنگ در افغانستان بویژه استان‌های شمال این کشور نگرانی‌های را برای مردم افغانستان بوجود آورده و به همین دلیل شماری زیادی از مردم حمایت خود را از نیرو‌های دولتی اعلام کرده اند.

اینکه چرا گروه طالبان برخلاف ظهور خود در سال ۱۹۹۴ میلادی که نخست استان‌های پشتون نشین در جنوب و شرق را پاکسازی و سپس راهی شمال افغانستان شدند، این بار برعکس شمال را در اولویت قرار داده است. آگاهان نظامی و سیاسی بر این باورند که طالبان فکر می‌کنند اگر بتوانند شمال را در کنترل خود درآوردند، مقاومت دولت در برابر آن‌ها پایدار نخواهد بود.

ژنرال «عتیق‌الله امیرخیل» کارشناس امور نظامی بر این باور است که از نقطه نظر نظامی گروه طالبان یک بار شکست را در شمال زمانی که گروه طالبان بیشتر خاک افغانستان را در کنترل خود داشتند، تجربه کرده است.

وی افزود:این بار طالبان تصمیم گرفته است که به جای مشغول کردن خود در جنوب تمام قدرت خود را برای تصرف شمال افغانستان متمرکز کند. او معتقد است در صورتیکه که طالبان استان‌های شمالی را در اختیار داشته باشد و مردم را سرکوب کند در کابل زودتر به نتیجه می‌رسد.

امرخیل گفت که مسئله دیگر مرز‌های استان‌های شمال با کشور‌های آسیای میانه، روسیه و چین است. طالبان فکر می‌کنند که اگر شمال را در کنترل خود درآورند و مرز‌های شمال کشور را بروی کمک‌ها به نیرو‌های مقاومت علیه خود ببندند، امکان مقاومت دوم را از بین می‌برند.

وی تأکید می‌کند که طالبان به همین دلیل تلاش می‌کند که مسیر‌های مقاومت را ببندند که باور این ژنرال ارتش افغانستان این تصمیم طالبان را از دیدگاه نظامی بسیار سنجیده می‌داند.

هشدار فرمانده نظامیان آمریکایی به طالبان

«اسکات میلر» فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان به طالبان هشدار داده است که اگر می‌خواهند از حملات هوایی آمریکا در امان باشند، حملات خود را متوقف کنند. وی گفته است که بر اساس توافق طالبان و آمریکا وی می‌تواند از نیرو‌های امنیتی افغان پشتیبانی کنند و اگر نیاز باشد و مورد حمله باشند از آنان دفاع می‌کنند.

میلر روز سه شنبه در کابل به رسانه‌ها گفت که اگر وضعیت چنین ادامه یابدخطر وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان محتمل است، اما گفتگو‌های سیاسی می‌تواند باعث کاهش خشونت شود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در واکنش به سخنان میلر گفت که آمریکا با تأخیر در برنامه خروج از افغانستان توافقنامه را نقض کرده و اگر حملات آن‌ها به مواضع طالبان ادامه یابد باید منتظر پاسخ سخت طالبان باشد. هرچند طالبان و دولت افغانستان بر ادامه گفت وگوی صلح تأکید می‌کنند، اما در عمل روند گفتگو‌های صلح متوقف شده و جنگ جای آنرا گرفته است.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.