کد خبر : 94503
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
-

مشاور كمیسیون مشترك جمعیت مجلس:

یک سوم جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ سن بالای ۶۰ سال خواهند داشت

یک سوم جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ سن بالای ۶۰ سال خواهند داشت
منصوری با بیان اینکه طبق آمار سال 1398 تعداد 23 استان کشور کمتر از سطح جانشینی یعنی 2. 3 تولد داشتند، گفت:آمارهای جهانی پیش بینی می‌کند در سال 1430 یک سوم جمعیت ایران بالای 60 سال باشد.

به گزارش سورپرس؛ سحر منصوری در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه موضوع حرکت جمعیت ایران به سمت سالمندی از مباحث مهم و دغدغه‌های امروز کشور محسوب می‌شود، گفت: مسئله کمیت را باید از کیفیت جمعیت جدا در نظر بگیریم و حتی برخی از متخصصین معتقد هستند همین میزان جمعیت یعنی ۸۰ میلیون هم مشکلی وجود ندارد؛ البته برخی دیگر از کارشناسان این نظر را رد می‌کنند و اعتقاد دارند با این روند، ۳۰ سال بعد همین میزان جمعیت را نخواهیم داشت.

وی دغدغه اصلی کشور را مسئله کیفیت جمعیت و دوری از سوق یافتن به سالمندی عنوان کرد و افزود: نرخ باروری در سال ۱۳۹۸ عدد ۱٫ ۷ بوده است. این آمار به این معنا است که هر زن و شوهر حتی به اندازه تعداد خودشان هم جایگزین نمی‌کنند و فرزندی به دنیا نمی‌آورند.

 

مشاور کمیسیون مشترک جمعیت مجلس بیان کرد: اگر تعداد فرزندان یا نرخ باروری پایین سطح جانشینی باشد، به سمت کاهش جمعیت پیش می‌رویم و بنابراین ضروری است بالای سطح جانشینی که ۲٫ ۳ است نرخ باروری داشته باشیم که این اتفاق در حال حاضر رخ نمی‌دهد.

 

وی با اشاره به جایگاه ایران در میزان نرخ باروری اظهار کرد: ایران در حال حاضر کشورهایی است که نرخ کاهش و پیر شدن جمعیت به سرعت در حال افزایش است و برخی آمارها جایگاه پنجم را در میان کشورهای با نرخ باروری کم نشان می‌دهد.

 

منصوری با بیان اینکه طبق آمار سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۳ استان کشور کمتر از سطح جانشینی تولد داشتند، عنوان کرد: تنها ۸ استان بالای سطح جانشینی بودند. اگر با همین روند پیش برویم، آمارهای جهانی پیش بینی می‌کند در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت ایران بالای ۶۰ سال باشد و این آمار قطعا معضلات بسیار زیادی برای اقتصاد و امنیت ایجاد می‌کند اما از سوی دیگر کشورهای همسایه چنین وضعیتی نخواهند داشت.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.