کد خبر : 58268
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
-

یکی از مشکلات کشور، تصور غلط از ارقام درآمدها و اختلاس‌هاست

یکی از مشکلات کشور، تصور غلط از ارقام درآمدها و اختلاس‌هاست
دکتر قدیری ابیانه گفت: یکی از مشکلات کشور، تصور غلط از ارقام درآمدها و اختلاس‌هاست.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس؛ در آستانه‌ی ۴۲سالگی پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی روز ۲۰ بهمن‌ماه ۹۹، شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های نهضت بصیرت‌افزایی با عنوان «ستاوردها و چالش‌های انقلاب اسلامی» با سخنرانی دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه، استراتژیست و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با همت مرکز مقاومت بسیج کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پایگاه بسیج کارکنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطاللعات فرهنگی برگزار شد، دکتر حسین نصیرزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه و فرمانده مرکز مقاومت بسیج کارکنان با تبریک دهه‌ی مبارک فجر گفت: پس از پیروزی انقلاب، استکبار جهانی با همه‌ی توان و تجهیزات خود به میدان آمد تا نظام اسلامی ما را سرنگون کند اما از عمر بابرکت این نظام نوپا ۴۲ سال گذشت و شعارهای حضرت امام (ره) هیمنه و ابهت آمریکا را شکست تا در زمانی‌که دنیا دوقطبی بود، امام توانست با شعار نه شرقی، نه غربی ایران را بین دو ابرقدرت سرفراز کند. به هرحال ما به مردم خودمان، شهدای عزیز و سردارسلیمانی‌ها می‌بالیم و کار بزرگی در تاریخ انجام داده‌ایم و اخیراً نیز توانستیم از تشکیل غده‌ی سرطانی داعش در منطقه جلوگیری کنیم که این‌ها به برکت راه امام(ره) و ایستادگی امام خامنه‌ای در مسیر دفاع از مظلوم است.

در ادامه‌‌ی این نشست مجازی دکتر قدیری‌ ابیانه با تبریک دهه‌ی مبارک فجر گفت: ما باید استراتژی بهینه و نقطه‌ی موجود را خوب بشناسم که به‌نظرم ما در شناخت واقعیت‌ها به‌شدت مشکل داریم. ما اگر واقعیت‌ها را نشناسیم در جامعه دچار مشکل می‌شویم. به‌طور مثال امروزه در همه‌جای کشور گفته می‌شود که ما روی دریای نفت و گاز نشسته‌ایم یا چه‌اندازه درآمد از معادن مس، طلا، فولاد، جریمه‌ها، مالیات و … داریم پس چرا در کشور مشکل داریم؟ خیلی‌ها ایران را با کشورهای قطر، امارات، عربستان و کویت مقایسه می‌کنند و می‌پرسند این کشورها که نظام‌های سلطنتی دارند و ما دم از عدالت می‌زنیم، چرا یارانه‌ی این کشورها از حقوق ما بیشتر است؟ برخی از شبکه‌های اجتماعی هم که می‌گویند کاش ما یک «شیخ‌زاید» داشتیم اما این‌را هم بدانیم درآمد صادرات نفت کشورهای عربی با توجه به جمعیت و … به‌ازای هر نفر ۶۰ برابر صادرات ایران آن هم در شرایط قبل از تحریم هست.

من معمولاً از مخاطبانم یک سوال می‌پرسم و این‌که نفت ما خوب بفروشد و یک ریال هم اختلاس نشود، به هر ایرانی چه‌قدر می‌رسد که پاسخ‌ها اکثراً میلیون‌ها و میلیاردها تومان است! اما با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان پی برد که این‌طور نیست. یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم تصور غلط از ارقام درآمدهای کشور و ارقام اختلاس‌هاست. اگر ۳هزار میلیارد تومان را تقسیم بر ۸۵ میلیون نفر بکنیم، نفری ۳۷۵۰۰ تومان می‌شود که عامل اصلی این اختلاس هم اعدام و اموالش مصادره شد اما تبلیغات ما ضعیف است.

قدیری‌ ابیانه اضافه کرد: متأسفانه تصور مردم از درآمدهای کشور خیلی باورناپذیر است و این تصور که رقم درآمدها و اختلاس‌ها بالاست زمینه را برای اغتشاش آماده می‌کند و نتیجه این می‌شود که برخی تصور کنند، همه دزدند. یکی از کارهای واجبی که ما باید بکنیم این است‌که برخی تصورات غلط را در اذهان عمومی روشن کنیم که این تصورات غلط آثار انسانی و جامعه‌شناسی دارد که پژوهشگاه علوم انسانی هم می‌تواند به‌آن ورود کند. به فرض فروش خوب نفت، ماهی حدود ۱۰۰هزار تومان درآمد سرانه‌ی هر فرد ایرانی می‌شود که اطلاعات خوب و کاملی در این زمینه در سایت شخصی‌ام موجود است.

وی تأکید کرد: متأسفانه ما در آموزش و پرورش، مهارت‌های زندگی را یاد نگرفته‌ایم و افراد سواد رسانه‌ای خوبی ندارند و همه‌ی اخبار دریافتی را ارسال می‌کنند ازجمله، خبر کذبی که در مورد دارایی‌های میلیاردی فرزندان مسئولان منتشر شد و درواقع این خبر را منافقین منتشر کردند و با تحقیقاتی که در این زمینه داشتم، «وزارت خزانه‌داری آمریکا» چنین خبری منتشر نکرده است. فرماندهان بسیج، دانشجویان و مخاطبان نباید هر خبری را راحت باور کنند و فریب بخورند. باید این مهارت را بین نیروهایمان جابیاندازیم تا هر عدد و رقمی را به این‌راحتی باور نکنند. فرض کنیم در دانشگاه‌ها برای حقوق استادان و کارکنان حدوداً سرانه‌ی هرنفر دست‌کم ۱۲ میلیون تومان در سال باشد که این پول سهم آن «کپرنشین» ایرانی است که مشکل دارد و دولت برای ما در دانشگاه‌ها هزینه می‌کند تا پس از استفاده از بیت‌المال برای خدمت به روستاها و شهرهای کشورمان اقدام کنیم نه‌این‌که اصلاً کار نکنیم و طبق تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس سرانه‌ی کار مفید ما ۲۲ دقیقه در روز باشد که از ژاپن و کره‌ی جنوبی خیلی عقب‌تر هستیم.

قدیری‌ ابیانه در مورد تصور واهی از درآمدهای هنگفت معادن طلای کشور، توضیح داد: مثلاً خبر می‌دهند که یک معدن طلای ۱۰ میلیون تنی در سیستان‌وبلوجستان کشف شد اما مردم این را نمی‌دانند که از هر تُن معدن طلا فقط یک گرم طلا استخراج می‌شود. ما در کشورمان سالی ۲تُن طلا استخراج می‌کنیم که به هر ۴۰ نفر در سال یک گرم می‌رسد تازه باید هزینه‌هایش را هم کم کنید. به‌هر حال شما باید از آمار و اطلاعات درآمد کشور، با یک حساب و کتاب ساده مطلع باشید و اخبار کذب بیگانگان را باور نکنید و …

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در مورد این‌که خیلی‌ها به میزان حقوق خود معترض هستند گفت: میزان رفاه و سطح حقوق مردم در کشورهای مختلف به سرانه‌ی تولید آن کشور بستگی دارد و ما ازنظر تولید ناخالص ملی در جایگاه ۹۶ دنیا هستیم و باید خودمان را با کشورهای هم‌تراز مقایسه کنیم، نه آلمان و برخی کشورهای اروپایی. برخی‌ها می‌گویند این حقوق ما به‌خاطر حضور در ادارات است و دل به کار نمی‌دهند! اگر ما دومیلیون حقوق می‌گیریم سهم ۲۰ نفر «کپرنشین» را می‌گیریم و باید کار مفید برای پیشرفت کشور انجام دهیم. واقعاً برخی ذهنیت‌ها مملکت را بیچاره کرده است.

امام علی(ع) می‌فرمایند؛ بهترین تفریح، کار است اما گویا باور ما این است‌که؛ بهترین کار، تفریح است! ما باید در شرایط فعلی میزان صادرات نفت و ضریب جمعیتی کشور را ببینیم که امید به زندگی نسبت به قبل از انقلاب، ۲۲ تا ۲۴ سال افزایش داشته است، ظرفیت دانشگاه‌ها از ۱۲۰ هزار نفر به ۵ میلیون‌نفر و ظرفیت ۲۰ درصدی خانم‌ها در دانشگاه‌ها از ۲۰درصد به ۶۴ درصد افزایش یافته است ضمن این‌که همه می‌دانیم، زمان جنگ واردات سیم‌خاردار برای ما ممنوع بود اما الآن دشمن نگران صادرات مو‌شک‌های نقطه‌زن ماست و از طرف دیگر حالا در خود آمریکا پرچم این کشور را آتش می‌زنند و بحث تجزیه‌ی خود آمریکا و انگلیس مطرح است.

وی تصریح کرد: ما همین‌که ۴۱ سال با وجود این‌همه توطئه، هستیم دستاورد بزرگی است اما ما در اوج تحریم‌ها هم در حال پیشرفت هستیم و اکثر روستاهای ما گاز دارند و … ما توانستیم در دل تحریم‌ها فرصت‌یابی و فرصت‌سازی کنیم اما باوجود همه‌ی این دستاوردها گاهی در کشور اصطلاحاتی به‌کار می‌رود که «ضدفرهنگی» هستند. مثلاً در رادیو و تلویزیون به‌جای فرهنگ‌سازی، ضدفرهنگی عمل می‌کنند. برای نمونه؛ در اسلام کارکردن، عزت است اما در فیلم یا سریالی نیست که بد تبلیغ نکنند. رادیو و تلویزیون باید حواسش جمع باشد که نیست. حالا برخی از «زیرکار دررفتن» را زرنگی می‌دانند و خیلی از دانشجویان نیز فقط به فکر گرفتن مدرک هستند و شغل می‌خواهند اما مهارت ندارند. به‌هر صورت با تمام مشکلات و تحریم‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، مجلس برای مقابله با اشرافی‌گری قانونی تصویب کرد که هر وزارت‌خانه نباید بیشتر از ۵ تلفن‌همراه داشته باشد. من همان موقع گفتم که تصمیم درستی نیست اما آن‌موقع این نگاه نسبت به اشرافی‌گری وجود داشت که حالا هر فردی یک تلفن‌همراه دارد. بنابراین ما باید نگاه درستی به مسائل در شرایط مختلف داشته باشیم.

قدیری در مورد این اصل قانون اساسی که «مسکن حق مردم است» توضیح داد: ما این قانون را عیناً از قانون اساسی فرانسه اقتباس کردیم اما در فرانسه زن و شوهر روزی ۶، ۷ ساعت کار مفید و کسب درآمد دارند و مالیات هم می‌دهند با این‌حال کارتن‌خواب هم دارند. در کشور ما مردم می‌گویند ما روی دریایی از نفت و گاز هستیم و باید دولت به ما مسکنی بدهد که مالکش باشیم، کوچک نباشد و در هرنقطه از شهر هم نباشد!

وی در مورد عملکرد دولت گفت: از نظر سیاسی با دولت روحانی مخالفم و قبلاً هم اعلام کرده‌ام اما انصاف حکم می‌کند که از این دولت هم با توجه به شرایط موجود توقع داشته باشیم. در مورد انتخاب بایدن هم پیش‌بینی می‌کنم گشایش‌هایی تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ حاصل شود اما بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره فشارها و تحریم‌ها زیاد می‌شود. در کل از نظر من مشکلات کشور ۱۵درصد به تحریم‌ها مربوط می‌شود، ۱۵ درصد هم به مدیریت‌ها و ۸۵ درصد هم به عملکرد مردم مربوط است که انتخاب مدیران نیز به‌نوعی در اختیار مردم است (همان ۱۵درصد قبلی). توصیه‌می‌کنم مردم هوشمندانه مسئولان خودرا انتخاب کنند و فریب برخی شعارها را نخورند. اگر به‌فرض امام علی(ع) هم رئیس جمهور شود، اما مردم به وظیفه‌ی خود عمل نکنند، مشکلات درست نمی‌شود که در نهج‌البلاغه هم بارها به نقش مردم در انجام وظایف‌شان اشاره شده است.

قدیری ابیانه در خاتمه‌ی سخنانش تصریح کرد: تصور نکنیم که ممکلت مثل قطاری است که ما داخل آن نشسته‌ایم و تخمه می‌شکنیم تا به مقصد برسیم بلکه باید این نگاه را داشته باشیم که همگی سوار یک قایقی هستیم که باید منظم و مرتب پارو بزنیم و کار کنیم و مدیران هم اعضا را هماهنگ کند و …

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.