کد خبر : 69779
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۰۷
-

کوهنوردان از صعود بی پروا اجتناب کنند/ کرونا در کوهستان هم هست

کوهنوردان از صعود بی پروا اجتناب کنند/ کرونا در کوهستان هم هست
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با تاکید بر اینکه جذابیت این روزهای کوهستان نباید باعث صعود بی پروای کوهنوردان شود، گفت: باید توصیه‌ها جدی گرفته شود تا گرفتار سه معضل نشوند.

به گزارش سورپرس؛ امیر طالب‌زاده؛ رضا زارعی با تاکید بر اینکه کوهستان و صعود به آن همیشه خطرات خود را دارد، گفت که در برخی از ایام سال این خطرات بیشتر و نزدیک تر هستند و همین مسئله می‌طلبد افرادی که اقدام به صعود می‌کنند، توصیه پذیرتر باشند.

وی تصریح کرد: بازه زمانی که در آن قرار دادیم یکی از ایامی است که صعود به کوهستان می‌تواند با خطرات زیادی همراه شود. البته این خطرات فقط ویژه ایران و کوهستان‌های کشورمان نیست. در کل در این مقطع زمانی صعود در تمام کوهستان‌های جهان با خطرات جدی همراه است. در کشورمان هم این خطرات محسوس و نزدیک است و بعضاً مشکل ساز هم شده است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با تاکید بر اینکه «سیلاب های فصلی» و «بهمن بهاره» دو معضل عمده کوهستان ها در این ایام هستند، خاطرنشان کرد: البته «رعد و برق» خطر بزرگ دیگری است که به خصوص در این ایام اقدام کنندگان به صعود را تهدید می‌کند. اتفاقاً طی روزهای اخیر خیلی زیاد شاهد رعد و برق و حوادثی بودیم. البته این حوادث گریبانگیر کوهنوردان نشد اما می‌تواند زنگ خطری جدی برای آنها باشد.

زارعی ادامه داد: دلیل ریزش بهمن در این ایام گرم شدن هوا و زمین است. به خاطر گرما حجم زیادی از برف، آب شده و به طرف پایین سرازیر می‌شود. این اتفاق در هر حجمی خطرات خود را دارد و می‌تواند منجر به حادثه شود.

وی با تاکید بر اینکه کوهنوردان و افرادی که اقدام به صعود می‌کنند باید مراقب این بهمن‌های بهاره باشند، به سیلاب‌های فصلی اشاره کرد و گفت: بارش‌های این فصل هم مشکلات و معضلات خود را دارد. بنابراین در این ایام و به ویژه زمان بارندگی از برپایی کمپ در کنار رودخانه‌ها و کف دره‌ها به طوری جدی اجتناب شود. توصیه‌های هواشناسی در این زمینه باید جدی گرفته شود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با تاکید بر اینکه رعد و برق در این بازه زمانی هم بسیار خطرناک است، خاطرنشان کرد: معمولاً رعد و برق در عصر اتفاق می‌افتد همانگونه که طی هفته گذشته هم خیلی زیاد شاهد آن بودیم. شدت رعد و برق در مناطق کوهستان البته خیلی شدیدتر است و به راحتی می‌تواند منجر به حادثه شود. بنابراین افرادی که اقدام به صعود می‌کنند باید برای برگشت خود به رعد و برق احتمالی و توصیه‌های هواشناسی برای آن توجه داشته باشند.

زارعی تاکید کرد: حتی این امکان وجود دارد که سازمان هواشناسی زمان بروز رعد و برق را زودتر اعلام کند. در این مواقع کوهنوردان باید زودتر از حد معمول اقدام به ترک کوهستان کنند در غیر این صورت گرفتار رعد و برق خواهند شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: در مجموع اینکه در فصل بهار کوهستان بسیار جذاب و دیدنی می‌شود و خیلی بیشتر از همیشه کوهنوردان و علاقمندان به صعود را به ترغیب می‌کند. این افراد اما باید با هوشیاری کامل نسبت به صعود اقدام کنند تا گرفتار معضل بهمن بهاره، سیلاب‌های فصلی و رعد و برق نشوند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در پاسخ به این پرسش که «این خطرات تا چه زمانی در کمین کوهنوردان است؟»، گفت: کوهستان همیشه خطرات خاص خود را دارد. این‌طور نیست که در یک مقطع از سال صعود به آن عاری از هر گونه خطر و مشکل باشد. اما در مورد موارد مطرح شده باید طی فصل بهار و به خصوص تا پایان اردیبهشت ماه احتیاط لازم لحاظ شود. جذابیت کوهستان نباید باعث غفلت کوهنوردان و صعود بی پروای آنها شود.

زارعی در پایان بر عدم غفلت از کرونا در صعودهای ورزشی تاکید کرد و گفت: نباید این‌طور تصور شود که چون صعود در طبیعت و فضای باز است، مشکلی از حیث کرونا افراد را تهدید نمی‌کند. کوهنوردان باید در صعودهای خود و اقدامی که برای آن انجام می‌دهند، موارد بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.