کد خبر : 63360
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
-

پیام مدیر نفتی به‌مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت

پیام مدیر نفتی به‌مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت
بعد از ملی شدن صنعت نفت، تاریخ ایران شاهد حوادث تلخ و شیرین بسیاری بود

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس؛ پیام مدیر محترم مدیریت اکتشاف به مناسبت ملی شدن صنعت نفت

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن تبریک سالروز ملی شدن صنعت نفت، خوب است نگاهی به تاریخ این رخداد بزرگ داشته باشیم؛ بعد از کشف نفت در ایران و پشت سر گذاشتن انواع قراردادهای اکتشاف و بهره برداری نفت و گاز در کشور، در برهه ای از تاریخ ایران، به دلیل اوج گرفتن منفعت طلبی بیگانگان در قراردادهای یکطرفه، فعالین ملی به رهبری مرحوم دکتر مصدق با حمایت مردم و روحانیون،  در هفتاد سال پیش طرح ملی شدن صنعت نفت را به مجلس شورای ملی وقت ارائه کردند. این طرح در ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۹ به مجلس شانزدهم رفت و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ به تصویب رسید و بعد از تصویب این طرح در مجلس سنا به عنوان یک طرح قانون، صنعت نفت از آن تاریخ به بعد ملی شد.

این طرح که توسط نمایندگان وقت نوشته شده متن بسیار زیبایی دارد که بعد از گذشت هفتاد سال همچنان تازگی دارد.

این طرح بیان می‌دارد:

به نام سعادت ملت ایران و به منظور کمک به تامین صلح جهانی امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرار بگیرد

بعد از ملی شدن صنعت نفت، تاریخ ایران شاهد حوادث تلخ و شیرین بسیاری بود اما در تمام ادوار با تلاش دلیرمردان نفت، این صنعت با قدرت به پیش رفت و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با وجود جنگ تحمیلی و تحریم‌های ناجوانمردانه همچنان سرحال و زنده به فعالیت خودش ادامه داد و توانست نقش آفرینی بسیار خوبی  در سرنوشت کشور داشته باشد.

در اینجا اجازه می‌خواهم از تمام شهدای صنعت نفت و تمام تلاشگران این صنعت یاد کرده و یادآوری کنم که پاسخ به خون این شهدا و عرق تمام تلاشگرانی که تابحال این صنعت را سرپا نگه داشتند، تلاش بیشتر، همت بیشتر و دلسوزی بیشتر برای اعتلا بیشتر این صنعت در کشور است.

این روز را به تمام همکاران صنعت نفت علی الخصوص خانواده بزرگ مدیریت اکتشاف تبریک می‌گویم و امیدوارم که کما فی السابق موفق و موید باشید

سید صالح هندی

بیست و نهم اسفند سال یکهزار و سیصد و نود و نه

انتهای پیام/ ۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.