کد خبر : 57031
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۵۲
-

پیامدها و راه‌های پیشگیری فرار دختران از خانه

پیامدها و راه‌های پیشگیری فرار دختران از خانه
آیا علل و پیامدهای فرار دختران از خانه را می‌شناسید؟ یکی از آسیب‌های اجتماعی فرار دختران کم سن و سال از خانواده به دلایل مختلف است.

به گزارش سورپرس؛ با این حال با وجود پیامدهای منفی گوناگونی که این اقدام برای دختران در پی دارد لازم است که پیشگیری قبل از وقوع هر اتفاق ناگواری صورت گیرد. افراد ناظر بر این آسیب‌ها، هرکدام از دید خودشان دلایلی برای این اتفاق می‌آورند اما معمولاً اکثر این دلایل با سوگیری‌های شخصی و برخاسته از گمانه‌های اجتماعی قالب در جامعه ماست. اگر به فکر انجام این کار هستید و یا خانواده‌ شما با چنین مشکلی روبه‌رو است، بهتر است پیش از هر اقدامی از مشاوره خانواده بهره‌مند شوید. در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد علل و پیامدهای فرار دختران از خانواده اشاره خواهیم کرد.
دختران فراری، افرادی زیر سن قانونی ۱۸ سال هستند که عموماً بدون رضایت والدین و بدون اطلاع آن‌ها، خانه را به مدت نامعلومی ترک کرده‌اند. از جمله تفکرات قالبی که در زمان شنیدن کلمه دختران فراری در ذهن عموم شکل می‌گیرد می‌توان اعتیاد، بی بند و باری، فحشا و فقر را نام برد. با این حال فرار دختران می‌تواند به دلایل و عوامل مختلفی بستگی داشته باشد با این حال آنچه که مشخص است وجود اختلافات و مشکلات خانوادگی در زندگی این افراد است.
پیامدهای فرار دختران از خانه
از جمله مهم‌ترین آسیب‌هایی که این دختران بعد از فرار از خانه با آن دست و پنجه می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

۱- پیامدهای فرار دختران از خانه | مصرف مواد 
مصرف مواد در دختران فراری بسیار شایع است؛ مواردی نظیر قرار گرفتن در جمع مصرف کنندگان، آسیب‌پذیری روحی-روانی بالا و ابتلا به اختلالاتی نظیر افسردگی و دو قطبی عواملی هستند که احتمال درگیری با انواع مواد اعتیاد آور از جمله مواد مخدر را در دختران فراری به میزان زیادی افزایش می‌دهند.

۲- تن فروشی و فحشا به همراه فرار دختران از خانه
از جمله مهم‌ترین پیامدهای فرار دختران از خانه می‌توان به تن فروشی و فحشا اشاره کرد. وقتی فردی زمان زیادی را برای مصرف مواد صرف می‌کند و توان انجام فعالیت‌های شغلی را از دست می‌دهد، معمولاً ابتدایی‌ترین راه و ساده‌ترین راه برای کسب درآمد، تن فروشی است. در حقیقت نداشتن جا و مکان برای زندگی، نبود شغل برای امرار معاش و وجود مشکلات روحی بسیاری از جمله افسردگی، این افراد را خواسته یا ناخواسته به سمت تن فروشی و فحشا می‌کشاند.

۳- درگیری با قانون
زندگی در خیابان و تأمین نیازهای پایه از یک سمت و مصرف مواد از سوی دیگر باعث می‌شود تا دختران فراری فرصت و توان فعالیت‌های شغلی را از دست بدهند. در نتیجه آن‌ها معمولاً با عبور کردن از محدودیت‌های قانونی به تأمین نیازهای خود روی می‌آورند. دزدی و فعالیت‌های مجرمانه یکی از مسائلی است که آن‌ها را با قانون و نهادهای قانونی درگیر می‌کند.

۴- پیامدهای فرار دختران از خانه | بیماری‌های جسمی و مقاربتی
شخصیت و اعتیاد دختران فراری ایجاب می‌کند که برای گذران زندگی و تأمین نیازهای خود به روابط جنسی نامطمئن روی بیاورند. این روابط جنسی برای آنان پیامدهایی مانند ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال تناسلی، هرپس، سوزاک و… همچنین هپاتیت و ایدز را به دنبال دارد. علاوه بر تمام بیماری‌های موجود، ممکن است افراد سودجویی که با این دختران رابطه جنسی برقرار می کنند در فکر آسیب زدن و آزار رساندن به این دختران نیز باشند. برای شناخت بیشتر درباره بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

پیشگیری از فرار دختران از خانه و پیامدهای آن
شناخت علل و ویژگی‌های مربوط به دختران فراری در پیشگیری از این مشکل کمک بسیاری می‌کند. معمولاً مشاوران مدارس و معلمان افراد مناسبی برای منتقل کردن این اطلاعات به خانواده‌ها هستند. در صورت تشخیص اختلالات مرتبط در کودکی تا جوانی نیاز است که این افراد تحت مراقبت‌ها و حمایت‌های روانپزشکی و مشاوره روانشناسی قرار بگیرند. فراموش نکنیم پیشگیری از این مشکل هر چه زودتر انجام شود، بسیار کم هزینه و ساده‌تر خواهد بود. در ادامه به برخی از علل مربوط به فرار دختران از خانه اشاره می‌کنیم.

علل فرار دختران از خانه 
متخصصان سلامت روان در مورد فرار دختران از خانه علل مختلفی را ذکر می‌کنند. طبق نظر کارشناسان، بسیاری از افرادی که دست به فرار از خانه می‌زنند از اختلالات روانی نظیر اختلال دوقطبی و اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت مرزی رنج می‌برند. این اختلالات معمولاً منجر به رفتارهای تکانشی و نسنجیده می‌شود. البته در این میان مشکلات خانوادگی را نمی‌توان نادیده گرفت. در بسیاری از موارد، افراد به دلیل مشکلات و تعارضات خانوادگی و نبود روابط عاطفی مناسب میان اعضا دست به چنین کاری می‌زنند.

پیامدهای فرار دختران از خانه | وظیفه مردم و نهادهای اجتماعی 
ما به عنوان افراد جامعه می‌توانیم به دو شکل به دختران فراری نگاه کنیم. اول اینکه به راحتی آنان را به عنوان افرادی بی‌مسئولیت و بی بند و بار در نظر بگیریم و آن‌ها را بیشتر طرد کنیم؛ این کار باعث می‌شود تا این افراد برای تأمین نیاز خود دست به اقدامات غیرقانونی مثل دزدی زده و موجب نگرانی و دردسرهای بیشتر برای اجتماع شوند.
اما برای حل این مشکل باید با دید دیگری نگاه کنیم و در ابتدا این پدیده را به عنوان یک مشکل بپذیریم. به این معنی که قبول کنیم این آسیب مربوط به جامعه و زندگی عصر ماست و در ادامه سعی در تشکیل و تقویت نهادهایی کنیم که ابتدا از گسترش تعداد این افراد جلوگیری کند و دوم این که آسیب را طی مراحل بعدی پیش بینی و از وقوع آن جلوگیری نماید. خوشبختانه اکثر این افراد را می‌توان در کودکی تشخیص داد و با مداخله نهادهای دولتی و غیردولتی این آسیب را به حداقل رساند. روانشناسی سلامت در زمینه‌ پیشگیری و آموزش نهادها می‌تواند بسیار یاری‌رسان باشد.

سوالات متداول
دخترانی که از خانه فرار می‌کنند معمولا از چه اختلالاتی رنج می‌برند؟ 
بسیاری از افرادی که دست به فرار از خانه می‌زنند از اختلالات روانی نظیر اختلال دوقطبی و اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت مرزی رنج می‌برند. این اختلالات معمولاً منجر به رفتارهای تکانشی و نسنجیده می‌شود.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.