کد خبر : 85536
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
-

پرخاشگری و خشونت در سنین بالا

پرخاشگری و خشونت در سنین بالا
سالمندان به علل مختلف ممکن است ناراحت، اشفته یا پرخاشگر شوند. مهم است که بدانیم برای رفع این مشکل از چه درمان هایی بهره بریم و در چنین مواقعی چه واکنشی نشان دهیم.

به گزارش سورپرس، حقیقت این است که زمانی که دوران سالمندی آغاز می شود و فرد وضعیت جسمانی اش تغییر می کند کم‌حوصله‌تر و بهانه‌جوتر می‌شود. سالمندی دوره‌ای است که فرد بسیار آسیب‌پذیر و حساس می‌شود. بنابراین فرد سالمند از بسیاری از مواردی که ممکن است برای ما غیر منطقی بیاید ناراحت شود و این ناراحتی ممکن است در حدی باشد که سبب پرخاشگری نیز بشود.

سالمندان به جهت بالا رفتن سن و ضعف بنیه جسمانى، کم‌حوصله و متوقع شوند و با بدخلقی و رفتارهای تند و عصبی دیگران را از خودشان دلخور کنند، امکان دارد دیگران را از اطراف خود پراکنده کنند. در برخی از سالمندان این رفتارهای عصبی چندان  افزایش می یابد که باید همه چیز مطابق میلشان پیش برود و یا هیچ چیز را نمی‌پذیرند. گاهی برخی از سالمندان شکاک و بی‌اعتماد خواهند شد و فکر می‌کنند که دلیل انجام برخی کارها توسط دیگران برای عصبانی کردن آنها می باشد.

علل پرخاشگری سالمندان

– افراد سالمند نیز نظیر افراد دیگر گروه های سنی دلایل مختلفی برای برآشفتگی دارند. یکی از این دلایل می‌توتند زودرنجی و حساسیت زیاد آنها باشد. سالمندان نمی داند که چرا درک نمی شوند و همین حس آنها را عصبانی می‌کند.

– روان‌شناسان معتقدند که رنجوری روانی یکی از خصوصیات برخی از سالمندان می باشد که در اثر مشکلات جسمی و عوامل دیگر بوجود می آید. این خود می‌تواند برای سالمند به عامل دافعه شخصیتی تبدیل شود و سبب خشونت و بدخلقى آنها شود.

– به علاوه بروز برخی اختلالات نورولوژیک از جمله دمانس و آلزایمر نیز می تواند زمینه ساز بروز این قبیل رفتارها گردد. وقتی حافظه کوتاه مدت سالمند آسیب دیده است بسیار محتمل خواهد بود که فراموش کند که مراقب کاری کرده که او دوست دارد و این قبیل اتفاقات می تواند ناراحتی وی را بالا ببرد.

– سالمندی که از سالهای قبل درگیر مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب بوده اند، ممکن است کماکان با علایم این مشکلات دست و پنجه نرم کنند و پرخاشگری و آشفتگی امروز علائم همان مشکلات قبل است.

نحوه‌ی رفتار با سالمند پرخاشگر

نکته کلیدی در تعامل با سالمند پرخاشگر و آشفته این است که خودمان از کوره در نرویم و بتوانیم معقول و منطقی اوضاع را مدیریت کنیم. برای همین لازم است راهکارهایی را بیاموزیم که در زمان مراقبت از سالمند آرامش خود را حفظ کنیم.

بهتر است مراقب باشیم تا پیش از رسیدن به آستانه تحمل سالمند و اطرافیانش را در جریان ناراحتی خود قرار دهیم. ممکن است بتوانیم با هم فکری یکدیگر راهی برای حل و فصل مشکل پیدا کنیم.

به خاطر داشته باشیم رفتارهای سالمند از علایم بیماری است. درباره بیماری مطالعه کنیم و منتظر بروز علایم باشیم. دانستن اینکه پرخاشگری می تواند جزیی از علایم بیماری باشد می تواند حس بهتری در ما ایجاد کند و ما را کمتر برآشفته کند.

 

انتهای پیام/۱۱۲

 

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.