کد خبر : 69687
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
-

نکات مهم، پیش از اقدام به طلاق

نکات مهم، پیش از اقدام به طلاق
اگر واقعا تصمیم به طلاق ندارید، اینقدر حرفش را نزنید. در این حالت فقط موضوع را لوث کردید.

گروه اجتماعی سورپرس: شما شاید حق داشته باشید که اشتباهی ازدواج کنید ولی حق ندارید اشتباهی طلاق بگیرید. پس برای اینکه تو فرآیند طلاق خرابکاری نکنید، توصیه می‌شود به سوالاتی که در ادامه مطرح هست صادقانه پاسخ بدید.

۱) آیا واقعا احساسی به شریک زندگیت داری؟

جواب این سوال خیلی مهمه چون خیلی از آدم‌ها علیرغم اینکه به طلاق پافشاری می‌‌کنند ولی نسبت به شریکشان احساس مثبتی دارند اما بخاطر جنگ قدرتی که درآن افتادند به آن احساس خوب بها نمیدهند. یه دوستی داشتم که با خانواده زنش حسابی مشکل داشت، چون فکر می‌کرد به اندازه‌ای که حقشه، بهش بها ندادن. از قرار، خانمش روابط خیلی تنگاتنگی با خانواده‌ش داشت. وقتی بچه‌شان به دنیا میاد، این رفیق ما یهو کلید می‌کنه به زنش که تو نباید اجازه بدی که پدر و مادرت برای دیدن نوه‌شون خونه‌مون بیان. آغاز جنگ قدرت. متاسفانه کار به جایی کشید که همسرش ایشون رو ترک کرد و او با بچه ده روزه هر روز کرکره مغازش رو بالا میداد. اون چیزی که متاسفانه دوست من نمی‌دونست این بود که بهتره یه جاهایی جنگ قدرت رو ببازی تا زندگی مشترکت رو ببری.

به هرحال، اگه در همچین موقعیتی هستین، لطفا قبل ثبت دادخواست طلاق، به کمک یه متخصص روی رابطه ‌تون کار کنید. گزینه طلاق همیشه هست.

۲) قبل از اینکه برید دنبال طلاق، ببینید آیا واقعا شما ازدواج کرده بودید؟

اینم سوال مهمیه. قراره بعد از ازدواج شما “ما” بشید و من و تویی دیگه نباشه. وقتی ما بودنی شکل نگرفته، یعنی ازدواجی هم رخ نداده، پس قبل از طلاق برای ما شدنتون تلاش کنید. صرفا چون تو یه خونه زندگی می‌کنید یا مشترکا با اسپرم و تخمک‌تون نطفه بچه‌تون رو شکل دادید، اصلا به این معنی نیست که شما واقعا ازدواج کردید. ازدواج یعنی اینکه مدام به این فکر کنی که چی به صلاح جفت‌تونه نه اینکه من چی می‌خوام یا چی نمی‌خوام. اگه این فضا بینتون شکل نگرفته یعنی اینکه زمانش رسیده تا یاد بگیرید چطور برای رسیدن به این وضعیت تلاش کنید.

۳) آیا واقعا قصد طلاق دارید یا فقط بلوف می‌زنید؟

اگه واقعا تصمیم به طلاق ندارید، اینقدر حرفش رو نزنید. در این حالت فقط موضوع رو لوث کردید. کسی که واسه جدایی مصممه نیازی نداره که مدام تهدید به جدایی کنه، خودجوش جدا میشه. بارها تو کارم شاهد این بودم که طرف اومده و صد در صد برای جدا شدن تصمیمش رو گرفته، بهش میگم خب آیا با همسرت سر مسائل مالی و مسئولیت‌هاتون نسبت به فرزندتون نشستید صحبت کنید، میگه نه. چون اینقدر این همه سال همیشه خواستم جدا بشم و نشدم که دیگه حرف و تصمیمم رو جدی نمی‌گیره. قضیه همون چوپان دروغگوئه.

۴) آیا واقعا تصمیم شما مبتنی بر خودآگاهیه یا صرفا یه واکنش احساسیه؟

وقتی قراره طلاق بگیری معنیش اینه که تو قراره یه تصمیم کاملا منطقی و به دور از احساسات زودگذر بگیری. احتمالا، وقتی داری درست طلاق می‌گیری که تو احساس خشم، انتقام و نفرت غوطه‌ور نیستی. وقتی با دلی آکنده از نفرت و خشم جدا بشی، احتمال اینکه طی زمان دچار تردید بشین خیلی بالاست. یه دوست قدیمی داشتم که تعریف می‌کرد یه روز صبح، بطور اتفاقی متوجه میشه که شوهرش با یه خانومی تو تلگرام چت می‌کرده. شاید باورتون نشه، ولی ایشون چنان بلوایی درست کرد که تا فردا ظهرش قاضی حکم طلاق رو داده بود دستش. پس فرداش هم شوهرش رو برده بود محضر تا صیغه طلاق جاری بشه و مهر طلاق تو شناسنامه‌اش بیاد. جای طنز ماجرا اینجاست: اینا دو ساله که هنوز دارن تو همون خونه با هم زندگی می‌کنن و هنوز رو یه تخت می‌خوابن. هر وقت خواستی مطمئن باشی که آیا تصمیم عاقلانه برای جدایی گرفتی ببین چقدر ذهنیتت به این جمله نزدیکه. اگه تو دلت به این جمله خندیدی یعنی هنوز آماده گرفتن همچین تصمیمی نیستی: من می‌دونم که تو آدم خوبی هستی و من برات احترام زیادی قائلم ولی من هیچ علاقه‌ای به ادامه زندگی مشترک با تو ندارم.

۵) آیا تعارضات درونی‌تون نسبت به مقوله طلاق رو خودتون حل و فصل کردید؟

یه روز یه آقایی اومد پیشم که بدجور برای طلاق از همسرش دودل بود. ظاهرا خانومش با یکی از دوستان صمیمی ایشون در ارتباط عاطفی جنسی بودن، وقتی ازش پرسیدم که بر اساس چه شواهدی تصور می‌کنی که زنت با دوستت بوده؟ یه لیست برام از مدارک مختلف آورد که کاملا مشخص بود که ایشون توهم نزده. حتی اوضاع اینقدر داغون بوده که ایشون تصور می‌کرده که نکنه پدر فرزندش اون آقا بوده که از قرار بعد از آزمایش DNA معلوم میشه که بله اون آقا بوده. خب حالا من میخکوب بودم نه از اینکه پدر پسرش یکی دیگه بوده، از اینکه چرا اینقدر واسه طلاق مردده؟ بعد از چند جلسه فهمیدیم که پدر ایشون تو بچگی میذاره میره و مادرش میمونه با چندتا بچه قد و نیم قد. این مرد تو ناهشیارش هیچ وقت نمی‌خواست شبیه به پدرش باشه. بعد از صحبت با همدیگه ایشون تونست بین اتفاق کودکی و اتفاقات اخیر زندگیش تمایز قائل بشه و بتونه با حل و فصل کردن تعارضات درونیش برای طلاق از همسر بی‌وفاش مصمم عمل کنه. پس حل و فصل تعارضات ناهشیار قبل از طلاق خیلی مهمه…

۶) آیا واقعا می‌تونی از پس تبعات طلاق بربیای؟

بعد احساسی ماجرا به کنار که کاخ رویاهات از زندگی مشترک فرو می‌ریزه و این اتفاق با خودش کلی غم و درد به همراه میاره. اما مهمه که بدونید که اگه حدس می‌زنید که بعد از طلاق، از پس هزینه‌های زندگی نمی‌تونید بربیاید یعنی اینکه فعلا موقع طلاقتون نیست. اگه نمی‌تونی با درد و رنج بچه‌هات بعد از جدایی کنار بیای، یعنی موقع طلاقت نیست. اگه نمی‌تونی با ناامنی، ابهام و بلاتکلیفی بعد از طلاق کنار بیای، یعنی آماده جدایی نیستی. اگه نمی‌تونید از نظر ذهنی و احساسی از همسرت جدا بشی، یعنی هنوز طلاق برات گزینه مناسبی نیست.

دکتر روح الله کریمی… روان شناس و استاد دانشگاه

 

انتهای پیام/۱۰۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.