کد خبر : 130295
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۵۷
-

نمایندگان موافق استیضاح:

به مردم شبیخون زده‌اند/ مافیای خودرو نفس مردم را بریده است

به مردم شبیخون زده‌اند/ مافیای خودرو نفس مردم را بریده است
نماینده مردم ایلام اظهار داشت: ما نمایندگان مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم مردم بپذیرند ما در برابر مافیا هستیم.

به گزارش سورپرس، سارا فلاحی در جلسه امروز مجلس جهت استیضاح وزیر صمت با بیان اینکه مردم ایلام با دست خالی از حریم کشور دفاع کرده و اکنون نوبت نمایندگان مجلس است که مدافع حریم امنیت مردم و این سرزمین ثروتمند باشند، اظهار داشت: فلسفه استیضاح کمک به دولت است که گلوگاه آن از مدیران ناکارمد و ناکاربلد پاک شود.

وی افزود: امروز استیضاح را مورد حمله قرار می‌دهند تا بر صندلی خود ماندگار بمانند با این رویه‌شان نمایندگان را خاک می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: امروز بزنگاهی است که مردم منتظرند ما مسئولیت خود را انجام دهیم. و ما موظفیم از ابزار قانونی استفاده کرده و عرصه خودرو را پای میز مذاکره بکشانیم. این چه مافیایی است که قیمت پراید بی‌خاصیت سر به فلک کشیده و خودروی ۳۰۰ میلیونی به یک میلیارد رسیده است. این به جیب چه کسی می‌رود؟

وی بیان داشت: گفته شده که ۴۰ درصد به تولید ملی اضافه شده چه کسی این اجازه را به قاتل خاموش مردم داده است؟ این چه تولید ملی است که هر زمان تحریم می‌شویم بازار شما کن فیکون می‌شود؟ نماد تولید ملی ما تسلیحات نظامی و موشک نقطه زن است که در حصار تحریم خواب را به دشمن حرام کرده نه پراید.

فلاحی گفت: هر زمان که عرصه تنگ می‌شود از امتیاز نمایندگان سخن می‌گویید. بزرگترین امتیاز مردم یعنی سرمایه اجتماعی.

وی خاطرنشان کرد: امروز استیضاح وزیر صمت نیست زمان آن است که حمایت دولت از وزرای ناکارمد گرفته شود.

این نماینده مجلس موافق استیضاح وزیر تصریح کرد: گفته‌اند بنده در حوزه خودرو کاره‌ای نیستم اگر اینگونه است چرا بر مسند قدرت نشسته اید؟ ما امروز مدیرانی می‌خواهیم که با مافیا مقابله کنند ما امروز رزمنده می‌خواهیم که بازار آشفته خود را مدیریت کنند.

 

 به مردم شبیخون زده‌اند/ مافیای خودرو نفس مردم را بریده است

 

وی تاکید کرد: پشت دیوارهای مجلس ۸۶ درصد مردم موافق استیضاح هستند و منتظرند تصمیم تاریخی گرفته شود.

فلاحی گفت: امروز به مردم شبیخون زده‌اند و می خواهند قسر در بروند و برخی مسئولین بنا دارند زحمات نمایندگان را هدر دهند. برخی این رفتارها ناشی از فهم اشتباه ما از همراهی با دولت است. ما تا جایی که مسئولین کارامد باشند با دولتیم.

وی اظهار داشت: ما نمایندگان مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم مردم بپذیرند ما در برابر مافیا هستیم. زمانی فرماندهان این سرزمین در دفاع از این خاک کشته شدند امروز مافیای خودرو نفس مردم را بریده است. نظام توان مقابله دارد به شرطی که این مافیا برچیده شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر امروز به درستی تصمیمی نگیریم مرگ مجلس را رقم زده‌ایم، گفت: امروز جیب مردم خالی شده و خودرو عامل تقلیل سرمایه اجتماعی مردم است.

وی یادآور شد: ما امروز از کسی خرده‌ای نداریم با ساختار غلط کار داریم ما نماینده مردم هستیم، اهل معامله هم نیستیم چون قسم خوردیم حافظ انقلاب باشیم.

فلاحی گفت: بازار خودور عامل انهدام سرمایه اجتماعی است و باید تصمیم تاریخی بگیریم و این تلنگری به دولت است.

وی خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهیم با مجلس همراه باشد و برای زدودن دولت از کسانی که نمی‌دانند و نمی توانند.

امروز استیضاح ایشان خواست عمومی است

همچنین سید احمد موسوی‌نژاد در جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین در جریان قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن گفت: شهریور ۱۴۰۰ به تمامی وزرای پیشنهادی رأی دادیم. به آقای فاطمی امین هم رأی دادیم، امروز استیضاح ایشان خواست عمومی است. خوشبختانه هفته گذشته هفته حضور همکاران در حوزه‌های انتخابیه بود آثار این حضور در بین مردم و نارضایتی شدید مردم از عملکرد وزیر صمت را امروز در جلسه مجلس احساس می‌کنیم.

نائیب رئیس کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: از عملکرد یکجانبه و به دور از انصاف صدا و سیما هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی به شدت گلایه داریم. ان‌شاالله پاسخ بسیار موثر مفصلی به رسانه‌ای که خود را  ملی می‌خواند، می‌دهیم.

وی یادآور شد: در استیضاح قبلی دو روز قبل از استیضاح آقای فاطمی امین برنامه داد و گفت من ۱۰۰ برنامه دارم و کمتر از ۴۸ ساعت نمی‌دانم معجزه اتفاق افتاد که ۲۰۰ برنامه اضافه شد مگر برنامه کودک است؟ ایشان در روز استیضاح گفتند ۳۰۰ برنامه دارد مگر می‌شود در کمتر از ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید بدهد؟

مجلس امروز بین دفن خود و ماندن وزیر صمت باید یکی را انتخاب کند

نماینده مردم خلخال گفت: استیضاح به دولت کمک می‌کند امروز مجلس باید بین دفن خود و ماندن وزیر صمت یکی را انتخاب کند.

به گزارش سورپرس؛ سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت:‌ اولین انتقاد بنده نبود رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح است. رئیس‌جمهور باید شخصا در مجلس حضور داشته باشد که عدم حضور او با عدم توجه به استیضاح است یا بی‌توجهی به وزیر صمت. ما در جلسه استیضاح بحث کارآمدی و ناکارآمدی را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: نکته بعدی من هیچ درخواست قانونی و غیرقانونی از هیچ کدام از نمایندگان دولت نداشتم. استیضاح به دولت کمک می‌کند. امروز مجلس باید بین دفن خود و ماندن وزیر صمت یکی را انتخاب کند.

نماینده مردم خلخال و کوثر عنوان کرد: امروز افکار عمومی و میلیون‌ها نفر منتظر اقدام مجلس است. آیا امروز به عنوان وزیر صمت نماینده خودروسازی هستید که با جان مال مردم بازی می‌کند یا نماینده کل کشور . آن مدیرانی که وضعیت امروز را گل و بلبل اعلام می‌کنند، عزیزان افکار عمومی منتظر شما هستند. شما نماینده دولت یا نماینده مردم هستید؟ نمایندگان مردم باید بدانید ده ماه آینده که در حوزه انتخابیه خود به دنبال رای هستید با آن پدران و مادرانی که در خرید لوازم خانگی و خودرو و در ازدواج فرزندان گرفتار شدند چه کار می‌کنید. خرید پراید برای مردم آرزو شده است. این مردم شایسته سوار شدن بر خودروهای جهان هستند چرا باید گرفتار دو خودروساز ایران باشند.

نظری خانقاه تصریح کرد:‌ باید مدافع انقلاب و نظام باشیم و نگذاریم برخی دنبال منافع خود باشند. استیضاح حق نمایندگان ملت است. عدول از استیضاح عدول از حق مردم است. چرا مصوبه واردات خودرو بدون توجه به آن روی زمین باقی مانده است. چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای واردات خودرو صلاحیت دارد اقدامات اساسی انجام نداده است. فرستادن لایحه دو فوریتی از سوی وزارت صمت در آستانه استیضاح توهین به افکار عمومی است. نمایندگان، اگر استیضاح وزیر رای نیاورد، شما هم رای نخواهید آورد. مردم شریف باید بدانید که امام خمینی (ره) فرمود مجلس در راس امور است. هیچ نهادی نمی‌تواند فراتر از مجلس قانون ارائه کند.

وی افزود: آیا وضع امروز خوشایند است؟ وزیر محترم صمت باید وزیر کل کشور باشد. باید مسئولیت اجتماعی وزارت کل کشور را در نظر بگیرد اما احساس جدیت در این مورد وجود دارد. چه اتفاق بزرگ مثبتی رخ داده است. قیمت جهانی فولاد را ببینید قیمت ایران نصف آن است اما فروش فولاد در ایران به قیمت جهانی فروش می‌رسد. نصف این پول به جیب چه کسانی می‌رود؟ ما چقدر توانستیم نماینده مردم ایران باشیم؟ به فرموده حضرت علی (ع) ما توانستیم از مردم مظلوم دفاع کنیم یا از دو خودروساز ایران خودرو و سایپا دفاع کردیم؟

نظری خانقاه در ادامه گفت: بحثی که امروز داریم اگر شما نمایندگان مردم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ که اقدام اشتباهی بود به ادامه وضع موجود رای دهید، کسی به حرف شما توجه نخواهد کرد. گرفتاری نمایندگان مجلس برای ملاقات با وزیر این است که باید به دنبال آشنا باشند. بین خود و خدای خودتان نترسید از آنکه درباره استیضاح صحبت کنید و رسانه‌های دولت به شما حمله کنند. شفاف باشید و رای خودتان را به نمایش بگذارید و در پیشگاه مردم رو سفید خواهید شد اگر شفاف نباشید، در پیشگاه مردم رو سیاه خواهید ماند.

دهقانی: «فاطمی‌امین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت

دهقانی: «فاطمی‌امین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.

الله وردی دهقانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم.

وی ضمن اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می دهیم که فاجعه ملی است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها مربوط به خودرو ها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است.

دهقانی افزود: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.

آزادی‌خواه: توان مدیریتی «فاطمی‌امین» ضعیف است

حجت الاسلام احد آزادی خواه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از عدم ارائه آیین نامه های مربوطه توسط وزیر صمت به مجلس،‌گفت: طبق نامه ای که معاونت نظارت مجلس خطاب به فاطمی امین ۳ روز پیش تنظیم کرده است، پژمان پشمچی زاده خطاب به وزیر صمت گفته اند برابر قوانینی که مجلس شورای اسلامی تا الان تصویب کرده، موظف بودید ۱۹ فقره آئین نامه اجرایی در موعد مقرر تهیه کنید که تهیه نکردید.

وی افزود: ما نمایندگان در مجلس جان می کنیم قانون تصویب می کنیم اما وزیر آیین نامه اش را تهیه نمی کند و من نماینده باید جواب مردم را بدهم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، ساماندهی صنعت خودرو و مانع زدایی از صنعت برق کشور قانون هستند که وزیر باید آیین نامه اجرایی را به تصویب برسانند که ۱۱ فقره از آن اجرا نشده است.

آزادی خواه در خصوص تعهداتی که وزیر انجام دادند، گفت: ما سه محور در استیضاح ایشان در نظر گرفتیم که ایشان در روز رأی اعتماد متعهد شدند بر بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مدیریت داشته باشند، اما ۶۸ درصد تورم در این حوزه داشته ایم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با این اوضاع نمایندگان مجلس نمی توانند در حوزه های انتخابیه پاسخگو باشند.

وی افزود: ‌در حوزه راهبردها وزیر صمت موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد که هنوز آیین نامه آن را ارائه نکرده اند. همچنین در حوزه تنظیم بازار شما متعهد شدید مواد اولیه را تأمین کنید تا نیاز کشور برآورده شود، در صورتی که اینگونه نبوده است.

آزادی خواه با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «رشد تولید و مهار تورم»،‌ اظهار کرد:‌ ما مانع تولید داشته ایم و این شعار اجرایی نشده است. در حوزه پشتیباتی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی، شما ۴۲ واحد سلولزی را که خودتان تأییدیه داده و نیاز کشور را برآورده می کند به چه توجیهی مواد وارد کردید و حال کارخانه تعطیل شده است. به معاونین شما که می گوییم، می گویند سنگ اندازی کرده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه فاطمی امین فرد پاکدستی هستند، افزود: اما توان مدیریتی وزیر صمت و تیم ایشان ضعیف است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌ شما کاهش ۲۰ درصدی قیمت تمام شده قیمت خودرو را در سال ۱۴۰۱ دادید اما ببینید قیمت پراید الان چقدر است؟ همچنین ارتقای کیفی خودروهای تولیدی را وعده داده بودید که عملی نشده است.

آزادی خواه در انتقاد از وضعیت حوزه معادن کشور گفت: بر اساس داده های موجود در سطح کشور، ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن دارای پروانه بهره داری داریم که ۵ هزار و ۶۴۷  واحد فعال است و وزارت صمت در این رابطه چه کاری انجام داده است؟ به استناد جزء ۱ بند ط تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ وزارت صمت باید مستندسازی کند و مجوزهای بهره برداری معادن را مستند ارائه کند اما در گزارش تفریغ ۶ ماهه ۱۴۰۱ این کار انجام را نداده است.

وی در ادامه یادآور شد:‌ با توجه به آمار خودروسازان بزرگ در سال ۱۴۰۰،‌ ۶۷ هزار دستگاه بیشتر از آنچه که تولید کردند فروختند، یعنی اینکه فرد طلای زنش را فروخته و وام گرفته که پراید بخرد، اما چون ساخت خودرو کمتر از تحویل بوده گفتند اول مهرماه تحویل داده می شود که به این وعده مرتب با تأخیر مواجه شده  است و ده ها نامه نوشتم که خانواده ها چه گناهی کردند.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست و شب اول قدر من نماینده است، گفت:‌ ما بدهکار و مدیون مردم هستیم. در ۱۹ ماه وزارت فاطمی امین کالاهای اساسی تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و در آغاز سال ۱۴۰۲،‌ قیمت ها تا ۹۰ برابر افزایش پیدا کرده است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت فاطمی امین نصف شده است.

آزادی خواه افزود:‌ از زمانی که استیضاح کلید خورد رسانه ها اعلام کردند که دولت قانون واردات خودرو را تصویب کرد. مگر مجلس قانون را تصویب نکرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در استیضاح دور قبل به رئیس جمهور کمک کردیم و ماشین هم نگرفتیم، اما وعده ها عملی نشد. نهادهای نظارتی هر گونه سوء استفاده ای از وکلای ملت سراغ دارید همین امروز اعلام کنید و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان سره را از ناسره شناسایی کند.

وی افزود: می گویند اگر امروز به فاطمی امین رأی استیضاح بدهیم  دولت وزیر ضعیف تری را به جای او می آورد که ‌این حرف درستی نیست. اگر ما نماینده مردم باشیم و نماینده ضعیف معرفی شود، رأی اعتماد نمی دهیم.

آزادی خواه در پایان گفت: می گویند مقصر این وضعیت فاطمی امین نیست، پس چه کسی است.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.