کد خبر : 133161
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
-

نقد و بررسی رُمان “برف گرم”؛ قصه آدم‌هایی که از دل سرما و برف به محبت و عشق می‌رسند

نقد و بررسی رُمان “برف گرم”؛ قصه آدم‌هایی که از دل سرما و برف به محبت و عشق می‌رسند
کتاب "برف گرم" نوشته معصومه خوانساری، در قالب برنامه "فصل سخن" با حضور نویسنده "معصومه خوانساری"، اعضای کانون های ادبی زنگ داستان و "حمیده مُشگی"، "الهام تیموری" و "طاهره امینی جزه" منتقدین ادبی، برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس امید کاری؛ برنامه “فصل سخن” که اختصاص به نقد و بررسی کتاب “برف گرم” دارد، قصه آدم هایی که خوبی و مهر را یادشون رفته و با مرگ رودابه چشمشون دوباره رو به محبت و پاکی باز می شود. قصه آدم هایی که از دل سرما و برف به محبت و عشق می رسند و در این رمان بومی و اقلیمی با نگاهی به اسطوره و نمادها و کهن الگوها و همچنین فولکور و خرافه و روایت خرده پیرنگ های شخصیت های مختلف به درونمایه کمک شده است.

در ابتدای این نشست، معصومه خوانساری “نویسنده کتاب”، هدف خود از نوشتن داستان، نگاه به مشکلات اخلاقی جامعه ای بیان کرد که نامش ده سفید بود و کسی باید نجاتشان می داد، وی “رودابه” را برگرفته از شخصیت حضرت موسی(علیه السلام) دانست.

وی داستان “برف گرم” را یک اثر اقلیمی برشمردند که براساس آداب و رسوم مناطق مرکزی کشور و گویش لُری که خود نیز ریشه در همان منطقه دارند و به خاطر اشراف کافی به آدام و رسوم و اینکه آن منطقه داشته، نوشته است و او تلاش کرده است از سرمای سخت، مه آلود و برفی روستا برای فضای ترس و خمودگی و سنگین مرگ استفاده کرده و کلام را به صورت نمادین طرح کنند تا درونمایه را غیر مستقیم ارائه دهند.

طاهره امینی جزه “کارشناس و منتقد ادبی”، ضمن قدردانی از همراهی و تلاش های کانون ادبی زنگ داستان و استاد ابوالفضل درخشنده، ضمن اشاره به نمادها، به کهن الگوی “کودکان رها شده” و داستان های اساطیری کشورمان، به داستان حضرت موسی(علیه السلام) و “زال” در شاهنامه و “رودابه” همسر “زال” که مادر رستم است و همه شخصیت ها که تلاش می کنند تا قومی را نجات دهند.

به گفته وی داستان براساس تراث فرهنگی، نمادها و داستان های دینی و اساطیر، کهن الگوها، اعتقادات قومی و حتی خرافه های جمعی که همین باعث تاثیرگذاری بیشتری شده است چرا که به متن قوام داده شده و ایجاد روابط بینا متنی، تفسیرهای تازه تری را به اثر بخشیده است.

حمیده مُشگی نیز ضمن اشاره به صحنه پردازی، دیالوگ و شخصیت پردازی در داستان، معتقد است که فضا ها و گفتگوها در جهت پیشبرد داستان بوده است که البته صحنه پردازی ها در دالان ترس می توانست قوی تر باشد، وی پس از قرائت بخشی از داستان، معتقد است تصویر ذهنی و توصیفی خوبی از مکان را به مخاطبان ارائه می دهد.

منتقد ادبی “الهام تیموری” گفت: نویسنده ارائه این فضا را بر دوش شخصیت ها گذاشته و حس برداشت ما از ترس را به اندازه برداشت شخصیت ها ارائه داده است.
وی، سبک نگارش داستان را از دسته ادبیات گوتیک دانست و به شخصیت رودابه و کهن الگوی “هستیا” پرداخته که در این داستان به چشم می آید.

رمان “برف گرم” نوشته معصومه خوانساری، در ۲۹۱ صفحه در سال ۱۴۰۱ در شمارگان ۱۲۰۰ نسخه در قطع رقعی توسط انتشارات سوره مهر وارد بازار نشر شده است.

انتهای پیام/۶۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.