کد خبر : 143051
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
-

نظارت بر زنجیره عرضه سوخت هوشمند می‌شود

نظارت بر زنجیره عرضه سوخت هوشمند می‌شود
همراه اول و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای هوشمندسازی نظارت بر زنجیره عرضه سوخت تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس به نقل از کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، صبح امروز سه‌شنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۲ در آیین رونمایی و انعقاد تفاهم نامه «هوشمندسازی عرضه سوخت» در ساختمان اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و با حضور تعدادی از مدیران ارشد این شرکت، همراه اول، معاونت علمی و نوآوری ریاست جمهوری، بانک ملی، صنایع الکترونیک شیراز و یاور همگامان کویر یزد چهار تفاهم نامه همکاری با موضوع هوشمندسازی و بومی سازی منعقد شد.

 

در یکی از مهترین همکاری‌ها، حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول و جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص هوشمندسازی نظارت بر زنجیره عرضه سوخت تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

 

اهداف این تفاهم نامه، تحقیق و توسعه راه‌کارهای هوشمندسازی فرآیند احراز هویت مالکین و شناسایی هوشمند خودرو در جایگاه‌ برای وسایل نقلیه سبک و سنگین، اجرای پایلوت هوشمندسازی احراز هویت مالکین و شناسایی هوشمند خودرو در جایگاه‌، ارتقای سطح خدمت رسانی به مردم، بهبود نظام توزیع بنزین و نفتگاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت عنوان شده است.

 

حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول هم که به نمایندگی از مدیرعامل این اپراتور در مراسم حضور داشت، طی سخنانی اظهار داشت: توانستیم با تأسیس مرکز تحقیق و توسعه در همراه اول، فرصتی را برای جوانان خوش فکر و نخبگان فراهم کنیم و با تکیه بر این ظرفیت و همچنین تعامل با شرکت های دانش بنیان به سمت طراحی و پیاده سازی سامانه های حیاتی موردنیاز همراه اول و همچنین سامانه های موردنیاز ارگان های دیگر قدم برداریم.

 

وی ادامه داد: اکنون باید بگویم همراه اول دیگر یک اپراتور سنتی و سرویس دهنده خدمات پایه نظیر صوت و داده نیست؛ بلکه در کنار سازمان های بزرگ کشور در حال ارائه سرویس های ملی است.

 

قائم مقام مدیرعامل همراه با تأکید بر اینکه دنیای کنونی دنیای کلان داده ها، تحلیل داده ها و هوش مصنوعی است، تصریح کرد: معتقدیم که با کمک تحلیل داده ها، قطعا می شود تصمیمات مدیریتی بهتر و بهینه تری در هر حوزه و هر سازمانی اتخاذ کرد.

 

بهروزی خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه، مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بر روی سرویس کلیدی و مهم پلمپ هوشمند با دو ارگان دولتی وارد همکاری شده است؛ زیرا به اهمیت شبکه ارتباطی این اپراتور با بیش از ۳۲ هزار سایت ارتباطی که بالاترین پوشش را نسبت به سایر اپراتورها در کشور دارد، پی برده و به دنبال این هستند که با استفاده از ظرفیت های این سرویس که مبتنی بر پلتفرم اینترنت اشیاء است، به سمت مانیتورینگ دقیق تر و هوشمندتر بروند.

 

وی گفت: در حال حاضر هم تیم های تحلیل داده بزرگی متشکل از ۴۰۰ نفر خبره در همراه اول مستقر و آماده ارائه گزارش های تحلیلی به سامانه هوشمند سوخت با تقاطع داده های موجود در اپراتور و داده هایی که از مراکز سوخت جمع آوری می شود، هستند تا شرکت پالایش و پخش با استفاده از آنها نظارت دقیق تری در سطح عرضه سوخت داشته باشد.

 

همچنین محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت و مدیر این پروژه شرح اجمالی از وظایف هر کدام از اجزای طرفین این تفاهم نامه اعم از توسعه دهندگان کارتخوان های بومی، زیرساخت دهنده ها، هوشمندساز عرضه سوخت و تأمین کننده مالی ارائه داد.

 

به گفته وی همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور وظیفه «هوشمندسازی عرضه سوخت» را برعهده دارد و مطابق با این تفاهم نامه قرار است در سه محور همکاری داشته باشد.

 

صادقی افزود: محورهای اصلی همکاری با همراه اول شامل «هوشمندسازی خودروها در سطح جاده ها»، «هوشمندسازی پلمپ برای جایگزینی با پلمپ های سربی سابق» و «هوشمندسازی نظام عرضه در سطح جایگاه ها» است که با توجه به تجارب و توانمندی های همراه اول در این زمینه ها امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

 

وی تصریح کرد: با توجه به انقضای کارتخوان های موجود در مجاری عرضه سوخت و با توجه به اتمام انقضای آنها که با محدودیت هایی در بخش تأمین قطعات و توسعه نرم افزاری مواجه هستیم، سامانه هوشمند سوخت تصمیم به جایگزینی این دستگاه ها با تولیدات شرکت های بومی و با تکیه بر دانش بنیان ها کرده است و در این راستا دو شرکت صنایع الکترونیک شیراز و یاور همگامان کویر یزد را با توجه به تست پایلوت های آن ها، مناسب جایگزینی دانستیم. در همین راستا بانک ملی هم قرار است به عنوان منبع تأمین مالی موردنیاز برای پروژه مذکور در کنار سامانه هوشمند سوخت در تمامی مراحل اجرای این پروژه بزرگ باشد.

 

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز با بیان اینکه بحث قاچاق سوخت موضوع مهمی است که اقداماتی در دست انجام است تا از انحراف سوخت در چرخه توزیع و مسائلی که منجر به قاچاق سوخت می‌شود جلوگیری کنیم، اظهار کرد: یک سال تلاش مستمر صورت گرفت و از جوانان نخبه داخلی و شرکت های ایرانی حمایت کردیم تا امروز شاهد رونمایی از کارتخوان های ایرانی سامانه سوخت باشیم.

 

در این مراسم ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران، علیرضا عابدی مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک شیراز، هادی یاوری مدیرعامل شرکت یاور همگامان کویر یزد و رضا سلطان علی زاده رییس مرکز راهبری ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز در خصوص این همکاری به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.