کد خبر : 130654
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
-

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفت و گو با سورپرس خبر داد:

مقاوم سازی نیمی از واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور/ تا ۱۴۱۰ همه واحدها مقاوم می شوند

مقاوم سازی نیمی از واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور/ تا ۱۴۱۰ همه واحدها مقاوم می شوند
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مقاوم سازی ۵۲ درصد از واحدهای مسکن روستایی خبر داد و گفت: تا افق ۱۴۱۰ نزدیک به ۱۰۰ درصد این واحدها مقاوم می شوند.

سیدرضا حمیدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سورپرس با تشریح آخرین وضعیت بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در کشور، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ طرح ویژه مسکن روستایی با مصوبه هیئت دولت و به پشتوانه قانون ساماندهی که دولت را مکلف کرده بود سالی دویست هزار واحد مسکونی روستایی توسط بنیاد مسکن با تسهیلات ارزان قیمت احداث کند، شروع به کار کرد.

 

وی افزود: این موضوع در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفت و الان هم در برنامه هفتم توسعه جزو پیشنهادات بنیاد مسکن است.

 

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: سال ۱۳۸۴ میزان مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور حدود هفت درصد بود اما در حال حاضر و به واسطه احداث واحدهای مسکن روستایی در قالب  بازسازی های حوادث غیر مترقبه و نیز همین طرح ویژه، به ۵۲ درصد افزایش یافته است.

 

حمیدی با بیان اینکه برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۵ این عدد را به ۷۰ درصد برسانیم، گفت: افق طرح ما سال ۱۴۱۰ است که پیش بینی شده تا این زمان، نزدیک به ۱۰۰ درصد واحدهای روستایی مقاوم سازی خواهند شد .

 

وی در ادامه تصریح کرد: بر مبنای سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد واحدهای روستایی در کشور بالغ بر ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد است و در حال حاضر حدود دو میلیون و ۷۰۰هزار واحد آن مقاوم سازی شده است. از این تعداد دو میلیون و ۵۰هزار واحد در قالب طرح ویژه احداث شده، ۴۲۰ هزار واحد مربوط به حوادث غیر مترقبه است و مابقی این واحدها هم توسط خود مردم مقاوم سازی شده است.

 

به گفته مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مبلغ تسهیلات اعطایی برای واحدهای مسکن روستایی در ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شد و در حال حاضر مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۵ درصد با اخذ تضامین به صورت سفته زنجیره ای قابل پرداخت به متقاضیان است.

 

حمیدی درباره نحوه توزیع تسهیلات مسکن روستایی در استان ها نیز گفت: بر اساس طرح جامع مسکن و میزان مقاوم سازی واحد ها در استان های مختلف و اینکه استان های مختلف چقدر پتانسیل رویارویی با این حوادث را دارند، برنامه ریزی برای توزیع تسهیلات مسکن روستایی در استان‌های مختلف کشور انجام می شود.

 

وی درخصوص درصد مقاوم سازی در استان های مختلف نیز تصریح کرد: در استان هایی که طی سال های گذشته به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه، ورود بنیاد مسکن برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی اتفاق افتاده است، از درصد مقاوم سازی بهتری برخوردارند.

 

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: به عنوان مثال، هم اکنون استان های کرمانشاه و قزوین از درصد مقاوم سازی بالایی برخوردارند. استان‌هایی مانند ایلام و کردستان درصد مقاوم سازی متوسطی دارند و استان هایی همچون سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد درصد مقاوم سازی پایین تری دارند که انشاالله با پیش بینی اعتبار بیشتر برای این استانها، درصد مقاوم سازی واحدهای روستایی به سطح قابل قبولی افزایش یابد.

 

حمیدی در بخش دیگری از اظهاراتش متذکر شد: بررسی های ما نشان می دهد از سال ۱۳۸۴ که طرح ویژه مسکن روستایی شروع شد تا به امروز، هر متقاضی که امکانش را داشته با آورده خود در کنار استفاده از این تسهیلات، نسبت به احداث یک ساختمان مقاوم اقدام کند، حتما این کار را انجام داده است. بنابراین ۴۸ درصد واحدهای باقی مانده مربوط به کسانی است که صرفا با استفاده از تسهیلات قادر به مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود نیستند.

 

وی تاکید کرد: برای این افراد، چه کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی باشند و چه کسانی که تحت پوشش این نهادها نباشند اما جزو دهک های محروم جامعه به حساب می آیند، تلاش می کنیم در قالب امضای تفاهم نامه با دستگاه های حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت، امکانی را فراهم کنیم تا نسبت به مقاوم سازی مسکن خود اقدام نمایند.

 

گفت و گو از: سیداحمد طبایی

 

انتهای پیام/ ۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.