کد خبر : 111777
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
-

معمای درخشش یک ملی‌پوش؛ کمترین امکانات، بیشترین افتخارات

معمای درخشش یک ملی‌پوش؛ کمترین امکانات، بیشترین افتخارات
وقتی با آقای ورزشکار هم‌محله‌ای که عضو ثابت تیم‌ملی فوتبال‌دستی (فوتبال روی میز) ایران و مربی تیم ملی معلولان و جانبازان در رشته فوتبال دستی است، همصحبت شدیم به این نتیجه رسیدیم که کمبودها آنقدرها که می‌گویند بد نیست!

به گزارش سورپرس، عضو ٨ساله تیم‌ملی فوتبال‌ دستی ایران که بزرگ ‌شده محله شهید رجایی تهران است و اکنون در محله گیشا زندگی می‌کند در۱۰ رشته ورزشی به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کرده و در طول این سال‌ها توانسته عناوین، ‌ مدال‌ها و نشان‌های رنگین بسیاری را در رشته‌های مختلف از جمله شنا، کنگ‌فو، فوتبال، کاراته، فوتبال‌دستی، کوهنوردی، نجات غریق، آمادگی جسمانی، کشتی و دوچرخه‌سواری به دست آورد.

«علی‌اصغر نعیمی»، یکی از افراد موفق و قهرمان شهر تهران ‌است که با کمترین امکانات بیشترین افتخارات را برای کشور کسب کرده است. او اکنون به عنوان استاد دانشگاه علوم پزشکی و مدرس اداره آموزش‌وپرورش شهر تهران تلاش می‌کند تا تجربیات خود را در اختیار نسل نوجوان و جوان قرار دهد.

ورود به دنیای ورزش از زمین‌های خاکی

سن و سال زیادی نداشت که با دنیای ورزش آشنا شد. حضور کنار بچه‌های همسن و سالش در محله برای او بهانه‌ای بود تا شروع یک زندگی ورزشی را برای خود رقم بزند. «علی‌اصغر نعیمی» از ۷، ۸‌سالگی، ساعات و دقایق زندگی را با زمین‌های خاکی محله گره‌ زده است. بازی فوتبال در زمین‌های خاکی محله مثل بوستان لواسانی، سپیده و غیاثی برای اومانند پلکانی بود برای توپ زدن در تیم‌های فوتبال مختلف محلی، منطقه‌ای و استانی.

معمای درخشش یک ملی‌پوش؛ کمترین امکانات، بیشترین افتخارات

نعیمی، آن زمان در کنار بازی فوتبال، کم‌کم به رشته‌های رزمی علاقه‌مند شد. ۱۳ سال بیشتر نداشت که گرایش به ورزش کنگ‌فو در او شکل گرفت و باعث شد تا با ورود به شانزدهمین سال از بهار زندگی به یکی از ورزشکاران حرفه‌ای‌ در این رشته تبدیل شود.

این ورزشکار باسابقه با تکیه بر تجربیات مربیان برجسته رشته کنگ‌فو همچون استاد «علیرضا سرباز» توانست تا مرحله مربیگری این رشته رزمی پیش برود و عنوان‌های قهرمانی بسیاری را به نام خود ثبت کند. کسب عنوان نایب قهرمانی کنگ‌فو کشور در سال ١٣٨۶ یکی از افتخاراتی است که نعیمی موفق به کسب آن شده.

وقتی به ۲۳‌سالگی رسید رشته کاراته، سبک شوتوکان را انتخاب کرد و در این رشته ورزشی هم خوش درخشید. «رزم باستان» عنوان دیگری از علاقه‌مندی‌های ورزشی او بود که تلفیقی از کاراته، کشتی و کنگ‌فو به حساب می‌آید. او سال‌هایی از عمرش را صرف این رشته ورزشی کرده است.

حضور جدی در رشته‌های مختلف

همزمان با اینکه چم و خم رشته‌های رزمی و فوتبال را به خوبی شناخته بود در رشته شنا ثبت‌نام کرد و توانست مدرک و گواهینامه مربیگری شنا و نجات‌غریق را از فدراسیون‌های جداگانه این رشته‌ها دریافت کند. او تا به امروز به‌عنوان ناظر و برگزارکننده مسابقات ورزشی، مدرس شنا و نجات غریق در دانشگاه علوم پزشکی و مدارس آموزش‌ و پرورش و دیگر ارگان‌ها به فعالیت مشغول است و هنوز این آمادگی را در خود می‌بیند تا در مسابقات ورزشی رشته‌های مختلف هم شرکت کند.

کوهپیمایی یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های ویژه استاد نعیمی است. فضای سالم و صمیمی که در بین دوستان و شهروندان حاکم کرده بود باعث شد تا گروه کوهنوردی راه اندازی شود. در طول این سال‌ها او بانی و مسئول کوهپیمایی در مسیرهای مختلف از جمله دربند، درکه، دشت هویج، دارآباد و روستای افجه بوده و تاکنون حداقل ٣هزار نفر را با خود در این برنامه گردشی و تفریحی با خود همراه کرده است. با اینکه بیش از ٢٠سال از آن‌ روزها می‌گذرد اما هنوز گروه کوهنوردی حفظ شده و خیلی‌ها را آخر هفته‌ها به پای کوه می‌کشاند.

نعیمی در رشته فوتبال‌دستی هم عناوین و مدال‌های خوش‌رنگی از آن خود کرده است. او که ٨ سالی می‌شود، عضو تیم ملی فوتبال روی میز ایران است تاکنون در مسابقات برون‌مرزی بسیاری شرکت و مدال‌ها و عناوین قهرمانی فراوانی را برای میهن عزیزمان کسب کرده است.

او درباره چگونگی انتخاب رشته ورزشی فوتبال دستی که در جهان به نام فوتبال رومیر خوانده می‌شود می‌گوید: «وقتی نوجوان بودم در کلوپ‌های ورزشی محلی، با دوستان هم سن و سال فوتبال‌دستی بازی می‌کردم. آن زمان به خاطر مهارت و تبحری که در این رشته ورزشی به دست آورده بودم مدام مورد تشویق قرار می‌گرفتم و اساتید این رشته بارها عنوان کرده بودند که اگر ادامه دهم شانس زیادی برای راهیابی به تیم ملی دارم. همین‌طور هم شد با لطف و عنایت پروردگار، در مدت زمان کوتاهی مقام و مدال‌های مختلفی در سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری کسب کردم و مسیر تازه‌ای در زندگی‌ام پیدا شد که مهمترین آن راهیابی به اردوی تیم ملی و حضور در رقابت‌های جهانی و بین‌المللی بود.»

نعیمی، اکنون سال هاست که عضو تیم ملی فوتبال‌رو میز ایران است و در کنار آن به جز تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان مدیر مجموعه ورزشی چند منظوره در محله گیشا برای رشد و پیشرفت ورزش در تهران و خدمت به نوجوانان و جوانان تلاش می‌کند.

از فعالیت‌های ورزشی تا حضور فرهنگی

عشق و علاقه به ورزش باعث شد تا نعیمی به رشته‌های متفاوت ورزشی رو آورد و با توجه به استعداد رشته‌های شنا و آمادگی‌جسمانی را نیز به طورحرفه‌ای دنبال‌کند. استاد «علی اصغر نعیمی» مثل بسیاری از ورزشکاران موفق که از کوچه پسکوچه‌های شهر و با وجود کمبود امکانات مراحل رشد و پیشرفت را پشت سر گذاشته معتقد است که استعداد ورزشی بسیاری در محله‌های تهران وجود دارد که باید به آنها فرصت شکوفایی داده شود. او در این‌ باره می‌گوید: «نسل‌امروز ما، به‌ویژه نوجوانان بدون اغراق استعداد و هوش ورزشی بسیار بالایی دارند. بنابراین فقط باید در مسیر درست قرار بگیرند تا توانمندی و استعدادشان را به خوبی نشان دهند. وظیفه ما به عنوان مدیر و برنامه‌ریز ورزشی به منظور ارتقا و پیشرفت آنان باید ریل‌گذاری درست و اصولی داشته باشیم و آن زمان است که می‌توانیم امیدوار باشیم که به هدفمان می‌رسیم.»

وی اضافه می‌کند: «انصافا در چندماه اخیر مسئولان اداره آموزش‌وپرورش و شهرداری حمایت خوبی نسبت به افزایش امکانات و اجرای برنامه‌های ورزشی داشتند، اما لازم است تا این توجه به مراتب بیشتر شود تا نتایج بهتری به دست آید. از طرفی باید مدیران آموزش‌وپرورش که امکانات ورزشی خوبی در اختیار دانش‌آموزان می‌گذارند قدردانی کرد. مجموعه‌های ورزشی چندمنظوره تحت پوشش آموزش‌وپرورش بدون تردید به پایگاه‌های استعدادیابی ورزشی در رده‌های سنی نوجوانان تبدیل شده‌اند.»

نکته پایانی اینکه، برخی‌ها معتقدند امکانات و شرایط مناسب تنها دلیل موفقیت این افراد است، اما در واقع این‌طور نیست و بسیاری از افراد موفق با وجود کمبود امکانات و شرایط نامناسب تنها با اتکاء به نیروی اراده و تلاش خود در راه موفقیت گام برداشته‌اند.

مختصری از افتخارات ورزشکار تهرانی

-عضوثابت تیم ملی فوتبال رومیز ایران (فوتبال دستی) به مدت ٨ سال

کسب مقام اول رشته فوتبال رومیز در مسابقات بین‌المللی ترکیه در سال ١٣٩۶

-کسب مدال‌ها، گواهینامه مربیگری و عناوین مختلف ورزشی در ١٠ رشته به صورت حرفه‌ای شامل شنا، فوتبال، آمادگی‌جسمانی، کنگ فو، کاراته، کوهنوردی، سنگ‌نوردی، نجات غریق، دوچرخه‌سواری

-کسب مقام پنجم مسابقات جهانی فوتبال رومیز در سال ٢٠١٩ کشور اسپانیا

-مربیگری از سال ١٣٩۵ تاکنون در لیگ‌های برتر ورزشی

-کسب گواهینامه مربیگری بین‌المللی فوتبال رومیز در سال ٢٠٢٢

-کسب گواهینامه داور بین‌المللی فوتبال رو میز از کشور اسپانیا در سال ٢٠١٩

-بنیانگذار سایت «کوتا را»، تخصصی‌ترین سایت در آموزش و مربیگری رشته فوتبال رومیز

-کسب عناوین مختلف جهانی در مسابقات لیگ برتر کشور، رنکینگ و آزاد کشوری

-مسئول کمیته فوتبال رومیز کارگری استان تهران

-مربیگری تیم ملی معلولان و جانبازان در رشته فوتبال دستی در سال ١۴٠١

معمای درخشش یک ملی‌پوش؛ کمترین امکانات، بیشترین افتخارات

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.