کد خبر : 101835
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
-

مدیریت مصرف آب برای جلوگیری از بروز تنش آبی در روزهای گرم سال

مدیریت مصرف آب برای جلوگیری از بروز تنش آبی در روزهای گرم سال
با کاهش قابل توجه بارش در سال آبی جاری و افزایش مصارف به ویژه در روزهای پایانی سال، مدیریت مصرف آب می تواند موثرترین روش برای جلوگیری از بروز تنش آبی در تابستان سال آینده باشد.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، هرساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و در آستانه شروع سال جدید، ایرانیان بر اساس یک سنت دیرینه و برای استقبال از نوروز، اقدام به خانه تکانی می کنند. اگرچه سنت خانه تکانی و نظافت منازل، سنتی پسندیده و بخشی جدانشدنی از فرهنگ دیرپای ایرانی است اما در مقابل، صرفه جویی در مصرف آب و حفظ و صیانت از این مایع حیات بخش نیز از الزاماتی است که می بایست همواره مورد توجه قرار گیرد. آن هم در سرزمین کم بارشی چون ایران که اهمیت آب در آن قدمتی همپای تاریخ دارد.
با این وجود، در سال های اخیر و به واسطه پدیده هایی چون گرمایش جهانی زمین و تغییرات اقلیمی از یک سو و افزایش تقاضا برای منابع محدود آب شیرین در اثر رشد جمعیت و توسعه کشاورزی و صنعت، بحران آب ابعاد شدیدتر و حتی نگران کننده ای یافته است که این امر، لزوم صرفه جویی در مصرف آب را فراتر از یک مسوولیت اخلاقی، به یک وظیفه اجتماعی تبدیل کرده است.
آن گونه که رییس سازمان هواشناسی به تازگی اعلام کرد، سال آبی گذشته یعنی از اول مهرماه ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ سالی کم‌ بارش و یکی از بدترین سال‌ ها از لحاظ میزان بارش بود تا جایی که ۳۰ درصد زیر حد نرمال را طی این سال تجربه کردیم.
سحر تاجبخش در ادامه گفت: شرایط بارش‌ها در سال ۱۴۰۰ بهتر بود اگرچه همچنان حدود ۱۴ الی ۱۵ درصد زیر نرمال قرار دارد.
وی تأکید کرد: مسئله مهم این است که سال گذشته سالی خشک بود اما به‌خاطر اینکه دو سال قبل از آن، با تر‌سالی همراه بودیم، ذخیره آبی خوبی پشت سدها داشتیم و ذخیره برف قابل ‌ملاحظه ‌ای هم روی کوه‌ها وجود داشت. به همین دلیل ذخایر موجود، بارش‌ها را جبران کرد و کم‌آبی خیلی محسوس نبود.
رییس سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: در شرایط امروز با توجه به اینکه منابع آبی مصرف شده و سال گذشته هم ذخیره یا جایگزینی فراهم نشده، از لحاظ تأمین آب شرایط بدتر است.
به‌گفته تاجبخش ممکن است مقدار بارش هم به حد نرمال برسد اما این بارش نمی‌تواند سدها را پر کند و ازآن‌جایی که بارش برف هم تمام شده است احتمال مشکل در تابستان وجود دارد.
بنابراین می بایست همه شهروندان از همین امروز، بحث مدیریت مصرف آب و جلوگیری از هدررفت این مایع ارزشمند را سرلوحه کار خود قرار دهند تا از مواجهه با تنش آبی در روزهای گرم سال آینده در امان بمانند.
گزارش از: سیداحمد طبایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.