کد خبر : 10863
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
-

قلعه‌نویی و دایی شایسته مربیگری تیم ملی

قلعه‌نویی و دایی شایسته مربیگری تیم ملی
اگر قرار بر اين باشد که انتخاب ما مربيان درجه دو و سه اروپايي باشد، مربيان ايراني ازهمه نظر از آنها جلوترند.

گروه ورزشی سورپرس: بهمن فروتن کارشناس فوتبال در یادداشتی نوشت: تیم ملی فوتبال ایران به دنبال تعیین سرمربی خود است. معمولا انتخاب سرمربی برای تیم‌های ملی مکانیسم خودش را دارد. مسئولان فدراسیون‌ها و کمیته‌های فنی در نشست‌های متعددی کیفیت کاری کاندیداهای سرمربیگری تیم شان را بررسی می‌نمایند.

انتخاب سرمربی برای تیم ملی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. در ابتدا مسئولان فدراسیون باید کاندیداها را به کمیته فنی این نهاد معرفی نمایند. از نظر فنی این کمیته فنی است که باید روی یک یا چند کاندیدا نظر بدهد. کمیته فنی در ابتدا باید تعیین نماید که تیم ملی به چه شیوه‌ای می‌خواهد بازی کند و بعد با تحقیقات وسیعی کاندیداهای مورد نظر فدراسیون را از نظر کار فنی تجزیه و تحلیل نماید. مساله دیگر بررسی شیوه ارتباطی مربی با تیم است.

آیا تیم از بازیکن‌های حساس تشکیل شده یا بازیکن‌های گردن کلفت با استحکام روحی زیاد. در این رابطه کاندیداهایی که از نظر فنی تایید شده‌اند، باید از نظر برقراری روابط روانی با تیم مورد بررسی قرار گیرند. یک مربی اقتدارگرا خیلی سخت می‌تواند به بازیکنان حساس انگیزه لازم برای بازی کردن را بدهد و برعکس یک مربی با شیوه مدیریت معتمدانه کار سختی برای اداره بازیکن‌های گردن کلفت و مستحکم را دارد.

مساله مورد بررسی دیگر شخصیت و روابط اجتماعی کاندیداهای مورد نظر است. طبیعی است که یک مربی خوشگذران در جامعه‌ای معتقد به رفتارها و کردارهای خط‌کشی شده، مشکل پیدا خواهد کرد و یک مربی معتقد به اصول خلل ناپذیر در جامعه‌ای خوشگذران، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. پس می‌بینیم که انتخاب سرمربی برای تیم ملی یک کشور با چه نکات عمده‌ای روبه روست و اعضای کمیته فنی فدراسیون‌ها باید افرادی باشند کاملا فوتبالی با تسلط بر علوم تمرین، روانشناسی، تعلیم و تربیت، علوم اجتماعی و آگاه به شناخت شخصیت‌های شناخته شده در عرصه فوتبال.

مربیان خارجی در خیلی از این زمینه‌ها برای فوتبال کشور ما کمبودهایی دارند. آنها- اگر مسائل فنی را کنار بگذاریم- در زمینه روانی، مناسبات اجتماعی، هم زبانی و شخصیتی، تطابقی با فوتبال ما ندارند. آنچه که آنها را با مربیان ما متمایز می‌نماید، جنبه فنی و مراودات اداری با مسئولان فوتبال کشور است. آنها به دلیل قراردادهای مستحکم و قیمت‌های گزاف، حرف شنوی کمتری از مسئولان گاه غیرفوتبالی دارند که در امر مدیریت تیمی به آنها کمک‌های زیادی می‌رساند. از نظر فنی هم اگر ما دسترسی به مربیان درجه یک اروپایی نداشته باشیم، مربیان درجه دو و سه در زمان حال جلوتر از مربیان داخلی نیستند.

اگر قرار بر این باشد که انتخاب ما مربیان درجه دو و سه اروپایی باشد، مربیان ایرانی ازهمه نظر از آنها جلوترند. برای تیم ملی فوتبال ایران درحال حاضر صحبت از مربیان ایرانی است و تابحال سه نام متفاوت برای این پُست در رسانه‌ها مطرح شده است: امیر قلعه نویی، علی دایی و یحیی گل‌محمدی. گل‌محمدی که با انتخاب پرسپولیس از دور کاندیداها خارج شد. مانده است امیر قلعه نویی وعلی دایی. فکر می‌کنم که برای مسئولان فدراسیون و کمیته فنی فدراسیون، انتخاب یکی از این دو مربی کار سختی نباشد. هر دو مربی از مربی‌های توانای کشور ما هستند. هر دو مربی موفقیت‌های زیادی در روند کاری‌شان به چشم می‌خورد. هر دو مربی، روزی مربی تیم ملی ایران هم بوده‌اند و مطمئنا از اشتباهاتشان درس‌های زیادی گرفته‌اند.

به نظرم با مذاکراتی که کادر فنی و مسئولان فدراسیون با این دو مربی بزرگ ایرانی خواهند داشت، انتخاب کار سختی نخواهد بود. مسئولان و کادر فنی باید ببینند که هماهنگی با کدام مربی بیشتر است. شرط هماهنگی بیشتر، شرط موفقیت در کار مدیریت تیم فوتبال ایران خواهد بود. هماهنگی، یکی از اصول مسلم و ملتزم موفقیت در رقابت‌های ورزشی است وگرنه هر دو مربی، شایسته مربیگری تیم ملی فوتبال ایران هستند.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.