کد خبر : 50622
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
-

عملکرد مثبت رسانه ملی در شب یلدا

عملکرد مثبت رسانه ملی در شب یلدا
شبکه‌ی دوم سیما با پخش برنامه‌ی «یلدای ایرانیش» و شبکه آموزش با «رادیو هفت» توانستند فضایی شاد و آیتم‌های تلویزیونی بیشتری را برای مخاطبین به ارمغان آورند.

گروه فرهنگی سورپرس؛ شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال و طبق افسانه‌های ایران کهن، شب میلاد آفتاب، یکی از مراسم بسیار گرامی و مهم نزد ایرانیان بوده و هست. همه ساله رسانه‌ی ملی به مناسبت این شب، برنامه‌های مختلفی را روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌فرستد. امسال با توجه به گسترش و شیوع بی حد و حصر ویروس کرونا و تذکر عدیده‌ی مسئولین مبنی بر عدم حضور و شرکت در تجمعات و دورهمی‌ها، رسانه‌ی ملی توانست جای خالی بسیاری از دورهمی‌های سنتی‌تر را پر کند. تمام شبکه‌ها، به ویژه شبکه‌های سیما برای این شب طولانی سال برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده بودند. برخی از شبکه‌ها دو یا چند برنامه را جهت پر کردن اوقات فراغت مخاطبین در این شب روی آنتن بردند که خود شایان تقدیر است.

شبکه‌ی اول سیما به مناسبت این شب که البته مقارن با میلاد حضرت «زینب» سلام الله علیها نیز بود، ویژه برنامه‌ی دستپخت و فیلم سینمایی هندوانه‌ی شب یلدا به کارگردانی «سعید آقاخانی» را روی آنتن برد. سریال شبانه‌ی «خانه‌ی امن» نیز پخش شد که البته انتظار می‌رفت این سریال پخش نشود و در کنداکتور به جای این سریال برنامه‌های شادتری روی آنتن بروند.

شبکه‌ی دو نیز از این قاعده مستثنی نبود. این شبکه، برنامه‌ی «یلدای ایرانیش» را با اجرای مشترک «گیتی خامنه» و «مجید واشقانی» روی آنتن برد که البته بسیار برنامه‌ی جذاب و پرمخاطبی شد و به جرات گوی سبقت را از همه‌ی برنامه‌های رقیب ربود. این برنامه طی دو شب روی آنتن رفت و علیرغم مشکلات فنی که طی اجرای این برنامه پیش آمد توانست نمره‌ی قابل قبولی را کسب کند. همچنین شبکه‌ی دو در نخستین ساعات شب «دهه‌ی شصتی‌ها» را به مناسبت شب یلدا روی آنتن برد و برخی از هنرمندان دهه‌ شصت و هفتاد تلویزیون در آن حضور داشتند. پخش سریال «بیگانه‌ای با من است» مخصوصا با تم غم انگیزی که داشت با سایر برنامه‌های شبکه‌ی دو به هیچ وجه همخوانی نداشت.

شبکه‌ی سه نیز برنامه‌ی «زوجی نو» را به مناسبت شب یلدا روی آنتن برد که البته چندان در جذب مخاطب موفق نبود. شبکه‌ی سوم سیما تنها شبکه‌ای بود که سریال شبانه ‌ی خود را پخش نکرد و این اقدام هوشمندانه از طرف این شبکه‌ی شایان تشکر بود هر چند ویژه برنامه‌ی «زوجی نو» موفق نبود. «یلدا در شبهای هنر» نیز ویژه برنامه‌ی شبکه‌ی چهار بود. که البته آن نیز چندان موفقیتی نداشت. شبکه‌ی پنج(تهران) نیز «انار» را روی آنتن برد که «بهمن هاشمی» و «سید مرتضی حسینی» مجریانش بودند و شاید بعد از برنامه‌ی موفق «یلدای ایرانیش» بیشترین موفقیت را داشته است. این شبکه فیلم سینمایی کمدی «همیشه شادی» محصول هند را نیز در جدول پخش خود قرار داد.

آغاز فصل جدید برنامه‌های «رادیو هفت» و «قند پهلو» از شبکه‌ی آموزش نیز بسیار خوش یمن بود. اصولا تلویزیون نباید برنامه‌های پرمخاطب و شناسنامه دار خود را به سادگی کنار بگذارد به ویژه برنامه‌هایی فرهنگی از جنس «رادیو هفت». البته ساعت پخش این برنامه با پخش سریال شبانه‌ی شبکه‌ی یک تداخل زمانی دارد و باعث ریزش مخاطب این برنامه می‌شود.

فصل جدید «دورهمی»، «کتاب باز»، «کودک شو» با اجرای «حمید گودرزی» و «شوتبال»، «ویتامین خ» همگی ویژه برنامه‌های شبکه‌ی نسیم به مناسبت این شب طولانی بودند. از حیث کمی، شبکه‌نسیم نسبت به دیگر شبکه‌ها دست پرتر بود.

برنامه‌ی یلدایی «خانه‌ی مهر» از شبکه‌های جام جم روی آنتن رفت. «شیفت شب» نیز در شبکه‌ی سلامت ویژه برنامه‌ی یلدایی خود را روی آنتن برد. رادیو ایران نیز مانند همه ساله برنامه‌ی طنز «یلدا و لبخند» را با حضور «علیرضا جاویدنیا» پخش کرد.

تمام شبکه‌های صدا و سیما سنگ تمام گذاشتند اما در این میان شبکه‌ی دوم سیما با پخش برنامه‌ی «یلدای ایرانیش» و «رادیو هفت» در شبکه آموزش توانست فضایی شادتر و آیتم‌های تلویزیونی بیشتری را برای مخاطبین به ارمغان بیآورد.

 

انتهای پیام/ ۱۱۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.