کد خبر : 73241
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۷:۰۲
-

شناسایی مسیر جدید برای درمان تومور مغزی

شناسایی مسیر جدید برای درمان تومور مغزی
در تحقیق جدید به سرپرستی مرکز سرطان ییل ایالات‌متحده، محققان نشان دادند که انتقال‌دهنده نوکلئوزید ENT۲ ممکن است راهی غیرمنتظره برای دور زدن سد خونی مغزی و امکان درمان هدفمند تومورهای مغزی با خود پادتن ضد دی‌ان‌ای نافذ سلولی را ارائه دهد.

به گزارش سورپرس به نقل از مدیکال اکسپرس، دکتر جیمز ای. هانسن، استادیار رادیولوژی درمانی، رئیس تومورشناسی پرتوی ییل در بیمارستان سرطان اسمیلو، آمریکا گفت: «این یافته‌ها بسیار دلگرم‌کننده است، زیرا سد خونی مغزی از نفوذ بیشتر پادتن‌ها به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری و رویکردهای متداول مبتنی بر پادتن‌ در تومورهای مغزی را محدود می‌کند.»

Deoxymab-۱ (DX۱)، پادتن نفوذپذیر سلولی غیر معمول است که در هسته سلول زنده قرار می‌گیرد، ترمیم دی‌ان‌ای را مهار می‌کند و از نظر مصنوعی برای سلول‌های سرطانی دارای نقص، در پاسخ به آسیب دی‌ان‌ای کشنده است.

محققان اکنون دریافتند که ناقل ENT۲ نفوذ سلول‌های اندوتلیال مغز و انتقال سد خونی مغز توسط DX۱ را تسهیل می‌کند. در مطالعات کارآیی آن در مدل‌های موش، DX۱ از سد خونی مغز عبور کرد تا گلیوبلاستوما ارتوتوپیک (شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی که در نخاع یا مغز بروز می‌کند) و متاستازهای مغزی سرطان پستان را سرکوب کند.

جیانگینگ ژو، دانشیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی ییل و محقق دیگر این تحقیق گفت: «داده‌های ما توانایی DX۱ در عبور از سد خونی مغز و سرکوب تومورهای مغزی را در چندین مدل نشان می‌دهد و ما به‌ویژه تحت تاثیر قرار گرفتیم که DX۱ توانست این نتایج را به‌عنوان یک عامل واحد در این معضل برای درمان تومور مدل‌ها به‌دست آورد.»

هانسن افزود: «ما معتقدیم که سازوکار مرتبط با ENT۲ که DX۱ را از طریق سد خونی مغز به تومورها منتقل می‌کند، می‌تواند به چندین راهبرد جدید در درمان تومور مغزی کمک کند.»

وی افزود: اکنون در این تحقیق، علاوه بر اثبات این ایده برای استفاده عامل واحد از DX۱ در مدل‌های تومور مغزی، ما توانایی DX۱ در هدف قرار دادن مولکول‌های بار پیوندی به تومورهای مغزی یا قابل‌استفاده بودن DX۱ به‌عنوان بستری برای طراحی پادتن‌های اضافی که تومور مغزی را هدف‌گذاری می‌کنند، ازجمله پادتن‌های اختصاصی مبتنی بر DX۱ را نیز شناخته‌ایم.»

نتایج این تحقیق به‌صورت آنلاین در Journal of Clinical Investigation Insight منتشر شده است.

انتهای پیام/۱۲۳

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.