کد خبر : 18935
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
-

سرزنش کردن کودکان اعتماد به نفس‌شان را پایین می‌آورد

سرزنش کردن کودکان اعتماد به نفس‌شان را پایین می‌آورد
یک روانشناس درباره چگونگی رفتار با کودکان برای تقویت اعتماد به نفس کودکان، توضیحاتی داد.

به گزارش سورپرس؛ پریسا ارجمندی درباره چگونگی رفتار با کودکان برای تقویت اعتماد به نفس آن ها، اظهار کرد: اعتماد به نفس؛ باور هر فرد به توانایی انجام دادن کاری است و این اعتماد به نفس از کودکی با انجام دادن هر فعالیت و گرفتن تشویق از اطرافیان به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های تقویت اعتماد به نفس در کودکان دوست داشتن بی قید و شرط است، بیان کرد: زمانی که عملکرد کودک را در موضوعات مختلف می‌بینیم، مقایسه، سرزنش و انتقاد نباید صورت گیرد و دوست داشتن با قید و شرط مساوی با مقایسه کودک با همسالانش است و اعتماد به نفس را در کودک می‌کشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه معمولا والدین مستبد فرزندشان را با دیگران مقایسه می‌کنند، ادامه داد: همچنین والدین سهل گیرمقایسه نمی‌کنند و کودک خود را بهترین می‌دانند، به عنوان مثال؛ اگر کودک غذا نمی‌خورد، مقایسه، سرزنش و انتقاد نکنید، به عروسک کودک غذا بدهید تا کودک هم غذا بخورد و یا وقتی کودک در محیط جمع شعر می‌خواند، نخندیم، چون اضطراب در جمع می‌گیرد و خجالتی می‌شود.

ارجمندی درباره اضطراب در جمع، گفت: اضطراب در جمع که ممکن است برخی از کودکان به آن دچار شوند، با جمله تو نمی‌توانی آغاز می‌شود که در نهایت با کمرو و خجالتی شدن کودک ادامه می‌یابد.

وی یکی از راه‌های تقویت اعتماد به نفس در کودکان را ایجاد کفایت و توانمندی در کودک دانست و تصریح کرد: آموزش مهارت حل مسئله و تشویق برای تلاش‌های کودک خروجی کار از اقداماتی نیست که می توانیم برای تقویت توانمندی فرزندانمان انجام دهیم.

این روانشناس آموزش مهارت حل مسئله در کودک، نوجوان و بزرگسال شامل مراحل مختلفی دانست و بیان کرد: از سن ۸ سالگی باید روی مهارت حل مساله کار کرد و این مراحل شامل؛ ۱. تعیین مشکل: ابتدا باید مشکل کودک نوشته شود، ۲. ارائه راه حل‌های منطقی و غیر منطقی، قابل اجرا و غیرقابل اجرا، ۳. حذف راه حل‌های غیر منطقی و غیر قابل اجرا و ۴. انتخاب بهترین راه حل با سیستم انتقادی اگر… آن وقت… ، است.

انتهای پیام/ ۱۵۱۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.