کد خبر : 134647
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
-

با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو؛

سد چمشیر؛ بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا در کهگیلویه و بویراحمد فردا افتتاح می‌شود

سد چمشیر؛ بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا در کهگیلویه و بویراحمد فردا افتتاح می‌شود
سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا و بهره‌برداری از واحد اول نیروگاه این سد فردا با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲٫۳ میلیارد مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از از سازمان‌های ذیربط با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو از سال ۹۱ شروع شد.
همچنین نیروگاه برق‌آبی چمشیر دارای ۳ واحد بزرگ هر یک به ظرفیت ۵۵ مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت ۵٫۵ مگاوات (جمعا ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.
واحد اول این نیروگاه با ظرفیت ۵٫۵ مگاوات در ۲۲ تیرماه به بهره‌برداری رسید و در تولید برق پیک تابستان نقش مهمی خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود تا اوایل پاییز سایر واحدهای این نیروگاه پس از تکمیل آزمایشات باقی‌مانده وارد مدار شوند. بر اساس اطلاعات طراحی، این نیروگاه سالانه به طور متوسط ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی تولید خواهد کرد.
بنا بر این گزارش سد چمشیر تنها سازه کنترلی است که بر روی رودخانه زهره احداث شده و در صورتی که این سد ساخته نمی‌شد تمام آورد رودخانه ناشی از سیلاب‌های مخرب و در عین حال با کیفیت (که بیش از ۷۰ درصد از حجم آب رودخانه در طول سال است) در مسیر رودخانه زهره به دریا می‌رفت.
مهمترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه دربازه زمانی خرداد تا مهر ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی ازسیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود.
بنا بر این گزارش آبگیری سد چمشیر ۲۷ دی ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین دست دارد.
انتهای پیام/۳۳۳

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.