کد خبر : 114555
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
-

رونمایی از سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی

رونمایی از سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: سامانه نیاز آبی می‌تواند مقدار آب مورد نیاز برای بیش از ۲۵۰ گیاه زراعی و باغی را با استفاده از ۷۵۰ ایستگاه هواشناسی به تفکیک در استان‌ها و شهرستانهای مختلف کشور مشخص و در اختیار کاربران قرار دهد .

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، هادی اسدی رحمانی همزمان با دومین روز از هفته دولت در آیین رونمایی از سامانه نیاز آبی اراضی زراعی و باغی که در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد، ایجاد این سامانه را گامی مهم برای مدیریت بهتر آب کشاورزی در کشور عنوان کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین الگوی کشت، حدود پنج سال پیش سامانه تناسب اراضی را معرفی کرد که با معرفی سامانه نیاز آبی، با مدیریت آب مصرفی ما را به الگوی کشت نزدیک تر می کند.

وی، تصریح کرد:  محدودیت های آبی در سال های اخیر، تغییر شرایط اقلیمی و اضافه شدن گیاهان جدید به الگوی کشت سبب شد تا موسسه تحقیقات خاک و آب برآورد نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی را که در سال ۷۶ در دو جلد کتاب و درباره ۳۵ گیاه زراعی و باغی منتشر شده بود، به روز رسانی کند.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب در ادامه گفت: این سامانه بر اساس اطلاعات ۶۰ ساله موسسه تحقیقات خاک و آب گردآوری شده که می تواند مقدار آب مورد نیاز برای بیش از ۲۵۰ گیاه زراعی و باغی را با استفاده از ۷۵۰ ایستگاه هواشناسی به تفکیک در استان‌ها و شهرستانهای مختلف کشور مشخص و در اختیار کاربران قرار دهد .

به گفته اسدی رحمانی، سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور دارای بانک‌های اطلاعاتی منحصر به فرد در مقیاس ملی است.

وی، خاطرنشان کرد: این سامانه توانایی دارد بر اساس جدیدترین روش‌های علمی، آب مصرفی را در سطوح مختلف کشت تخمین زده و اطلاعات را در اختیار بهره‌برداران قرار دهد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: این سامانه همچنین قابلیت به روز رسانی داشته و تمامی اطلاعات و بانک‌های معرفی شده به صورت مستمر بهنگام می‌شوند.

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.