کد خبر : 135367
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
-

سخنگوی قوه قضائیه:

بازداشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به خاطر «مهسا امینی» نبوده است

بازداشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به خاطر «مهسا امینی» نبوده است
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود گفته نیلوفر حامدی و الهه محمدی به خاطر ارتباط با آمریکا بازداشت شده‌اند نه پوشش مراسم درگذشت مهسا امینی.

به گزارش سورپرس، ستایشی در نشست خبری امروز اظهار کرد: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی تلاش داشته است تا با رفتار عقلایی و منطقی، قانون گرایی را به منصه ظهور رسانده و بر آن اصرار ورزد.

وی افزود: تلاطم‌های سیاسی و مطالبات برخی از دسته بندی‌ها با صورت بندی‌های مختلف نباید حرکت کلی عدالت محورانه قوه قضاییه را تحت تاثیر قرار دهد و مناف رفتار قانونی را از قوه قضاییه سلب کند. سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همکاری با تمام دستگاه‌ها و افراد مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را وظیفه خود می‌دانیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا وزن قانون مندی خود را بر تمامی رفاقت‌ها چیره ساخته و نگذاریم تا حق قانونی مردم و مطالبات بر حق آن‌ها تضییع شود.

وی افزود: بر همین اساس تمرکز خود را بر اجرایی ساختن مطالبه به حق مقام معظم رهبری و مردم در خصوص تحقق شعار سال قرار دادیم و معتقدیم که پرونده‌های جدید باز شده در افکار عمومی به صورت روزمره نباید کلیه مسئولان نظام را از تحقق هدف اصلی سال دور سازد.

ستایشی ادامه داد: قوه قضاییه روزمرگی و گرفتار شدن در این فرآیند که دیگران برای مسئولان باز کرده اند را منجر به دور شدن از افق ترسیمی مقام معظم رهبری و مردم ارزیابی کرده و تلاش دارد تا به شدت از آن اعتراض کند.

وی افزود: در دوران تحول و تعالی تلاش داشته ایم تا با پرهیز از رفتار‌های احساسی، واکنشی و تبلیغاتی و به خدمت گرفتن ظرفیت‌های فکری اغلب متخصصان، ریل حرکتی قوه قضاییه را به سمت اجرای دقیق قانون و فنی شدن امور پیش ببریم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حضور رئیس دستگاه قضا در جمع قضات و نخبگان عالی رتبه قضایی و برجسته دیوان عالی کشور برای اولین بار به منظور نظر خواهی آن‌های در خصوص انتخاب ریاست دیوان عالی کشور، گفت: در همین راستا این اقدام قابل ارزیابی است.

وی افزود: تلاش کردیم تا مطالبه گری در درون قوه قضاییه را نهادینه سازیم و در این رابطه نقد از درون با هدف اصلاح گری و زدودن پیرایه‌ها را به فال نیک گرفته و اساسا این نقد را در بالاترین سطوح دنبال کردیم.

وی افزود: قوه قضاییه یکی از منتقدان جدی و دارای تخصصی است که رفتار‌های صورت گرفته تحت عنوان دستگاه قضایی که تناسبی با قانون نداشته را به نقد نشسته است. نقد اخیر رئیس قوه قضاییه درباره لزوم دقت و توجه قضات دیوان عالی کشور درباره عدم صدور آرای خلاف بین شرع و یا نقد دیگر رئیس دستگاه قضایی در خصوص لزوم اطلاع به ممنوع الخروجی‌ها و یا نمونه‌های متعدد دیگر در این خصوص را می‌توان در این قالب مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: کمترین مشکلات برای ما در قوه قضاییه قابل اهمیت است. حتی اگر دو مورد هم وجود داشته باشد باید به آن دو مورد نیز توجه ویژه شود.

ستایشی تاکید کرد: بر پایه ضرورت اجرایی سند تحول قضایی، جشنواره‌ای با عنوان نقد برتر در دستگاه قضایی برگزار شد و هدایایی به برترین منتقدان قوه قضاییه اهدا شد. مدار حرکت قوه قضاییه، استفاده از خرد جمعی، تلاش همگانی برای تحقق قانون و اجرای عدالت برای همگان و قاطعیت در برابر گردنکشان قانون شکن و حراست از حق مظلومان و پرهیز از جو زدگی‌های سیاسی و جناحی است که به آن التزام داشته و عمل می‌کنیم.

سخنگوی قوه فضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده سیل استهبان استان فارس که منجر به فوت ۱۳ نفر شد گفت: در حال حاضر بخش عمده این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان استهبان در مراحل کارشناسی در جریان تکمیل تحقیقات است. شخصیت حقوقی مدیر کل هواشناسی و شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس به عنوان متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. در خصوص شخصیت‌های حقوقی به نظریه اعتراض شده است. پس از تصمیم نهایی بازپرس پرونده به دادگاه ارسال می‌شود. یک قسمت این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز مطرح رسیدگی است.

ستایشی گفت: تعداد مزایده‌ها و فروش اموال منقول و غیرمنقول در اداره کل تصفیه امور ورشکستگی در سال گذشته حدود ۳۴۳ فقره بوده است. ۱۲۶ فقره در چهار ماهه اول امسال ثبت شد. آمار مزایده‌های مجتمع قضایی صدر تهران در سال گذشته، ۸۲۴ مورد و آمار مزایده‌های چهار ماهه اخیر امسال ۲۶۶ مورد بوده است. یک مورد مزایده الکترونیکی به صورت آزمایشی انجام شده است.

ستایشی درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی گفت: موضوع اتهامی دو خبرنگار مورد اشاره ارتباطی با تهیه گزارش از مرگ خانم امینی و حرفه خبرنگاری نداشته است. این اشخاص در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم امریکا داشته‌اند. به زودی گزارش کاملی از این موضوع ارائه خواهد شد. آخرین دفاع از متهمان اخذ شده و پرونده در حال انشای رای است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی کشور سند حدنگاری صادر شده است. از قریب ۱۸ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور برای ۷ میلیون هکتار اسناد مالکیت صادر شده است. در قانون حدنگاری دو مانع قانونی وجود دارد که باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد که در حال حل شدن هم است. اراضی موضوع قانون حدنگاری اراضی بزرگ است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: معاونت بین الملل و ستاد حقوق بشر پیگیری‌های مجدانه را انجام داده است. متاسفانه اتفاق جدید و مثبتی رخ نداده است؛ روند نگهداری ایشان در سلول انفرادی ادامه دارد و قرار است در روز‌های ۱۰ و ۱۴ شهریورماه امسال جلسه ۱۳ و ۱۴ دادگاه تجدیدنظر برگزار شود.

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر تحت پابند الکترونیک قرار گرفته اند. در چهار ماهه امسال ۷ هزار و ۹۸۱ نفر تحت پابند الکترونیک قرار گرفته اند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.