کد خبر : 65762
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

در یک مطالعه بررسی شد؛

راهکاری برای بازگشت سریعتر بیماران از ریکاوری

راهکاری برای بازگشت سریعتر بیماران از ریکاوری
یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های متخصصان بیهوشی از قدیم تا کنون، تاخیر در بازگشت از بیهوشی و تعیین سطح هوشیاری بیمار است چرا که مدت زمان بیهوشی می‌تواند نقش مهمی در بروز عوارض پس از اعمال جراحی داشته باشد.

به گزارش سورپرس، از آن‌جا که عوامل متعددی مثل شرایط بیمار، داروها، نوع جراحی و … در بازگشت از بیهوشی موثر هستند، پژوهشگران برای یافتن راهکارهای درمانی بازگشت از بیهوشی، تلاش زیادی کرده‌اند.

با توجه به این‌که یکی از این روش‌ها، تحریکات حسی است، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یزد، با انجام مطالعه‌ای تاثیر تحریک شنوایی با صدای آشنا را بر بازگشت از بیهوشی، مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بر روی۸۰ بیمار کاندید عمل جراحی بینی (راینوپلاستی) انجام شد. بیماران ابتدا در دو گروه ۴۰ نفره کنترل و مداخله قرار گرفتند. برای بیماران گروه کنترل، پس از ورود به ریکاروری مراقبت‌های روتین پرستاری انجام شد و برای بیماران گروه مداخله علاوه بر مراقبت‌های روتین،‌ تحریک حس شنوایی با صدای آشنا انجام شد.

انجام تحریک حس شنوایی با صدای آشنا، به این صورت بود که از همراه بیمار (که با مشورت بیمار انتخاب شده بود) خواسته شد که به مدت سه دقیقه در چند جمله محبت‌آمیز بیمار را با نام کوچک صدا بزند و بگوید عمل تمام شده، حالت خوب است، نگران نباش، من پیشت هستم و … . این جملات ضبط شد و زمان انتقال بیمار به ریکاوری با استفاده از هدفون به مدت ۱۵ دقیقه به صورت پیوسته برای بیمار پخش شد.

در هر دو گروه مطالعه میزان فشار خون، تعداد ضربان قلب اندازه‌گیری شد. همچنین مدت زمان ریکاوری، وضعیت بالینی بیمار، وضعیت هوشیاری،‌تنفس، وضعیت حرکتی و … مورد بررسی قرار گرفت.

مشاهدات این مطالعه نشان داد که از دقیقه پنجم پس از تحریکات شنوایی، میانگین متوسط فشار خون شریانی در گروه مداخله، به طور معناداری بیش از گروه کنترل بود. همچنین مدت زمان بازگشت از بیهوشی در گروه مداخله به طور معنادار کم‌تر از گروه کنترل بود.

پژوهشگران بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه،‌ توصیه می‌کنند: از آن‌جا که تحریکات حس شنوایی یکی از روش‌های ایمن و بی‌خطر است، از صدای ضبط‌شده همراه بیمار برای بیدار شدن سریع و بازگشت به حالت طبیعی، پس از عمل جراحی در مرحله ریکاوری بیماران، استفاده شود.

برای انجام این پژوهش، محمدحسین دهقانی، سید محمدرضا نیک‌تبار، امیررضا سامعی و شمس‌الدین محمدی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، فروردین ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی تاثیر تحریک شنوایی با صدای آشنا بر بازگشت از بیهوشی در بیماران تحت عمل جراحی راینوپلاستی» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.