کد خبر : 135048
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
-

کنعانی در نشست خبری:

دولت‌های اروپایی جلوی تکرار اهانت به قرآن را بگیرند

دولت‌های اروپایی جلوی تکرار اهانت به قرآن را بگیرند
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت هتک حرمت ساحت قرآن کریم در سوئد و دانمارک این اقدام را شرم آور خواند.

به گزارش سورپرس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران یکبار دیگر اقدامات علیه قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کرد.

وی در این نشست، ضمن محکومیت هتک حرمت ساحت قرآن کریم در سوئد و دانمارک این اقدام را شرم آور خواند و گفت: این اقدام شرم آور است و اهانت به همه ادیان آسمانی و غیر قابل قبول و هیچ توجیهی برای چنین کاری پذیرفته نیست.

کنعانی با تاکید از دولت‌هایی که چنین اهانت شرم‌آوری در آن کشورها انجام شد می‌خواهیم از تکرار چنین اقدامات شرم‌آوری پیشگیری کنند و با مجرمان شدیداً برخورد کنند و یا این مجرمان را در اختیار کشورهای اسلامی قرار بدهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت بدهی کشورهای خارجی از جمله عراق و کره‌جنوبی گفت: مطالبات مورد اشاره جزو حقوق انکارناپذیر ملت ایران است. میزان این مطالبات و ارقامش بارها توسط مسئولان ذی‌ربط کشور و همچنان برخی مقامات دیگر کشورها از جمله دولت عراق اعلام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: متأسفانه در سایه تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه دولت آمریکا انجام تجارت و مبادلات تجاری آزاد میان ایران و کشورهای مختلف دچار اشکال شد. برخی کشورها تحت فشارهای سیاسی غیر قابل قبول دولت آمریکا از پرداخت مطالبات جمهوری اسلامی ایران خودداری کردند و یا اینکه به دلیل بسته شدن امکان نقل و انتقالات بانکی برخی کشورها از جمله دولت عراق نتوانستند به رغم تمایل و اراده این میزان از مطالبات جمهوری اسلامی ایران را در اختیار کشور ما قرار دهند.

وی افزود: در این زمینه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف انجام گرفته است. در ارتباط با کره جنوبی نیز گفتگوها با جدیت انجام شد. اخیراً مقامات کره جنوبی قول‌های مثبتی در این رابطه داده‌اند که ما منتظر هستیم در این زمینه شاهد اقدام عملی دولت کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های مسلم جمهوری اسلامی ایران و دارایی‌های ملت ایران باشیم. در این زمینه پیگیری‌ها ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در ارتباط با عراق روابط دو کشور سازنده و نزدیک است. دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات جمهوری اسلامی ایران است. در این زمینه مطالبات ما را حتی به حساب خاص متعلق به طرف ایرانی در بانک عراقی واریز کردند و اخیراً دولت آمریکا اعلام کرد مجوز لازم برای انتقال بخشی از این مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. بنابراین روند کار با جدیت در سطوح مختلف در حال انجام است. پیگیر وصول کامل مطالبات هستیم. دولت با جدیت پیگیر موضوع است.

دولت‌های اروپایی جلوی تکرار اهانت به قرآن را بگیرند

کنعانی در تشریح جزئیات سفر اخیر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور خارجی قطر به تهران گفت: سفر مقامات کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر، بخشی از آن در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران با این کشورها است. به ویژه اینکه ما در شرایط کاملاً مثبتی در روابط میان ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار داریم.

وی افزود: بخشی از این‌ها نیز در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت اینگونه کشورها و ابتکاراتی است که از سوی کشورهای همسایه ما از جمله عمان و قطر قرار دارد که مایل هستند با ظرفیت‌های خود و همچنین روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف‌های برجامی دارند، به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و همچنین رفع انسداد دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبادل زندانیان کمک کنند.

استقبال ایران از ابتکارات عمان و قطر

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره پایبند است. ما همچنان دیپلماسی را بهترین مسیر برای استیفای حقوق ملت ایران تلقی می‌کنیم. در این زمینه پایبند برجام بودیم و از ظرفیت‌های موجود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده کردیم.

کنعانی تصریح کرد: از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. گفتگوها در سطوح مختلف ادامه دارد این یک مسیر دیپلماتیک فعال است؛ ما نه خوشبین هستیم و نه بدبین!

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما از پویایی‌های دیپلماتیک هیچ موقع غافل نبودیم و به ظرفیت‌های دیپلماتیک اعتقاد داریم. لذا از همه مسیرها برای استیفای حقوق ملت ایران در چارچوب خطوط قرمزی که جمهوری اسلامی ایران همواره برای پیشرفت کار و بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و همچنین رفع انسداد دارایی‌های ملت ایران و تبادل زندانیان و آزادی زندانیان ایرانی تعریف کرده است، استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: مسیر دیپلماتیک باز است و می‌توانیم بگوییم که گفتگوها روند رو به جلویی دارد ولی ما به نتیجه توجه خواهیم کرد.

کنعانی در خصوص سفر آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران نیز گفت: سفر وزیر خارجه ارمنستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ به سفر قبلی آقای امیرعبداللهیان به ارمنستان انجام شده است.

وی افزود: گفتگوها در سطوح عالی و در سطح وزرای امور خارجه انجام خواهد شد. موضوعات مختلفی از جمله در حوزه انرژی و ترانزیتی با ارمنستان برای گفتگو و تبادل نظر داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: حل و فصل مسائل اختلافات بین همسایگان مورد اهمیت است.

آخرین خبرها درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

کنعانی همچنین در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص توقف روند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: ایران برای تبادل زندانیان بر مبنای اهتمامی که برای آزادی شهروندانش دارد، جدی بوده است و ما در مقاطعی به توافق رسیدیم. متأسفانه طولانی شدن روند تبادل، نتیجه عدم وجود اراده نزد دولت آمریکا بوده است.

وی افزود: طرح موضوعات جدید در رسانه‌ها را نه تأیید می‌توانم کنم و نه اظهار نظری خواهم کرد. اکنون ما در مرحله‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده سیاسی نزد طرف آمریکایی میسر است.

وی افزود: برخی از دولت‌های در روابط خوب با طرفین هستند که در این زمینه دارای تلاش و نقش هستند. ایران از نقش آفرینی این کشورها استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما این را یک موضوع انسانی می‌دانیم و امیدواریم در بازه زمانی کوتاه آینده این اتفاق انجام شود. اما این به اراده سیاسی دولت آمریکا بستگی دارد.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.