کد خبر : 96143
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
-

دود تعطیلی سنگ آهن خواف به چشم کارگران ۵ استان می‌رود

دود تعطیلی سنگ آهن خواف به چشم کارگران ۵ استان می‌رود
معدن ققنوس که یکی از هفت معدن بزرگ خواف است و سنگ آهن با عیار بالا تولید می‌کند، از بیش از دو ماه پیش، تعطیل شده است.

به گزارش سورپرس، نایب رئیس هیئت مدیره این معدن در گفتگو با خبرنگاران گفت: ۳۰۰ تا ۴۰۰ عدد ماشین آلات سنگین با هزار نیروی بومی منطقه خواف در این معدن فعالیت می‌کردند.

سجادیان گفت: تولید این معدن سالانه یک میلیون تن سنگ اهن با عیار بالا و کنستانتره است که۳۰ درصد مواد اولیه ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کند که هم اکنون پروانه این معدن متوقف شده است.
مدیر خرید مواد اولیه ذوب آهن هم در این باره گفت: هر ماه هزار تن سنگ آهن با عیار۴۰۰ تا ۶۰۰، سنگ آهن از معدن ققنوس شماره یک دریافت می‌کردیم. صالحی افزود: در شرایطی که صنعت ذوب آهن پیش از این هم با کمبود مواد اولیه مواجه بود تعطیلی این معدن بر مشکلاتش افزوده است.
وی گفت: با تعطیلی این معدن هیچ جایگزینی برای آن پیدا نشده است، در حالیکه با توجه به نیاز کشور به آهن، معادن سنگ آهن حتی یک روز هم نباید تعطیل باشد.
صالحی گفت: توقف دو واحد در ذوب آهن کوره بلند و کوره سازی که زغال تولید می‌کنند مساوی با مرگ این دو واحد و خسارت چند هزار میلیارد تومانی به این صنعت است.
نایب رئیس هیئت مدیره معدن ققنوس یک خواف گفت:معمولا شش ماه قبل از پایان مهلت قرارداد پروانه معدن، این موضوع به بهره‌بردار اعلام می‌شود در حالیکه در مورد این معدن در تاریخ ۹ اذرماه ۱۴۰۰ به صورت ناگهانی دستور توقف فعالیت این معدن صادر شده است.
خزائی، سرپرست سازمان صنعت و معدن در این باره به خبرنگار ما گفت: تمام بهره برداران مستاجر دولت هستند و بعد از اتمام قرار داد وزارت خانه در مورد تمدید قرارداد تصمیم میگیرد.
این درحالیست که نکاحی، رئیس هئیت مدیره معدن ققنوس یک خواف می‌گوید: طبق قانون باید بنا به دلایلی مثل اتمام ذخیره معدنی، بدهکاری و یا حقوق دولتی قرارداد تمدید نشودکه هیچکدام از این مواردشامل حال این معدن نشده است.
این بهره بردار که ۱۵ سال است در این معدن سرمایه‌گذاری کرده می‌گوید: ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان در این مدت در این معدن سرمایه گذاری شده است. خزاعی، سرپرست سازمان صنعت و معدن می‌گوید:این بهره‌بردار از دو سال قبل درخواست تمدید کرده بود که از آن زمان تا کنون وزارتخانه با این درخواست مخالفت کرده و وزارت صمت نتیجه گیری این پرونده را به سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی واگذار کرده است.
اما سوال اینجاست سازمان صمت که از دو سال قبل بنا داشته بهره‌بردار ققنوس یک خواف را عوض کند چرازودتر برای تعیین بهره بردار جدید اقدام نکرده است.
خزاعی، سرپرست سازمان صنعت و معدن می‌گوید:راه اندازی دو باره این معدن بیش از شش ماه طول می‌کشد. صالحی، مدیر خرید مواد اولیه ذوب آهن می‌گوید: با کاهش تولید در ذوب آهن اصفهان، صنعت پنج استان کشور تحت تاثیر قرار میگیرد. دود تعطیلی این معدن، هم به چشم هزار خوافی مرزنشین شاغل در این معدن  و هم به چشم صنعت فولاد کشور خواهد رفت.
انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.