کد خبر : 136204
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
-

دکتر زهره عزیزی خبر داد؛

دریافت نشان دانشگاه بدون دخانیات/ ۳۰درصد دانشجویان با مشکلات وارد دانشگاه می‌شوند

دریافت نشان دانشگاه بدون دخانیات/ ۳۰درصد دانشجویان با مشکلات وارد دانشگاه می‌شوند
رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای راه‌اندازی واحد مشاوره دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: دریافت نشان دانشگاه بدون دخانیات تا ۲ ماه آینده دریافت می کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی سورپرس، دکتر زهره عزیزی در نشست خبری مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران، گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش‌روی مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران ارائه داد و گفت: این مرکز به عنوان اولین و قدیمی‌ترین مرکز مشاوره کشور در حوزه دانشجویی محسوب می‌شود که ابتدا فعالیت خود را از حوزه درمان شروع کرد و فعالیت‌های این مرکز بیشتر در سال‌های اول تاسیس و درمان دانشجویان متمرکز بود که البته به تدریج سایر دانشگاه‌های کشور با الگو گرفتن از این مرکز اقدام به تاسیس مراکز مشاوره کردند.

وی در ادامه بر اهمیت پیشگیری در فعالیت‌های مشاوره‌ای تاکید کرد و گفت: در دنیا وقتی اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی گسترش می‌یابد، بیشتر بر امر پیشگیری تاکید می‌شود، به همین جهت مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران نیز کم کم به سمت پیشگیری حرکت کرد و در این راستا آموزش ارتقاء سواد سلامت را سرلوحه کار خود قرار داد، چرا که هر اندازه سواد سلامت در جامعه ارتقاء یابد، اختلالات روانی نیز کمتر می‌شود.

سلامت روان و جسم همواره در کنار هم تعریف می‌شود

رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که سلامت روان و جسم همواره در کنار هم تعریف می‌شود، خاطر نشان کرد: انسان یک فرد چند وجهی است و ابعاد فیزیولوژی، روانی، جامعه و معنوی جزو چهار بعد اصلی انسان به شمار می‌رود؛ به همین جهت لازم است در تعریف سلامت روان به این امر توجه کنیم.

وی تاکید کرد: ما به عنوان یک مرکز دانشگاهی، یک جوان و یا بر اساس تعریف جدید یک نوجوان را از خانواده و یا جامعه به منظور ارائه آموزش‌های تخصصی تحویل می‌گیریم، افرادی که گذشته طولانی از محیط اولیه، ثانویه و غیره دارند و همچنین به دلیل جدا شدن از خانواده و قرار گرفتن در محیط جدید دانشگاهی امکان درگیری با یکسری از مشکلات جدیدتر را نیز پیدا می‌کنند، به همین دلیل ارائه کمک‌های مشاوره‌ای و روان‌شناختی جزو ضرورت‌هایی است که در دانشگاه‌ها باید به دانشجویان ارائه شود.

حرکت به سمت پیشگیری مهمترین اولویت ماست

رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران، تاکید کرد: با توجه به این‌که من به نمایندگی از دانشگاه تهران دبیر مراکز مشاوره دانشگاه‌های منطقه یک نیز هستم و ۲۵ دانشگاه دولتی در این حوزه تعریف می‌شود، همواره مسائل و مشکلات حوزه روانی دانشجویان مورد بحث قرار می‌گیرد و در همین راستا ما از سال گذشته تاکنون فعالیت‌های حمایتی زیادی را در این حوزه برای دانشجویان انجام داده‌ایم که البته مهم‌ترین کار ما ارائه خدمات درمانی، مشاوره‌ای و حرکت به سمت پیشگیری است.

این مقام مسؤول، یادآور شد: مددکاران اجتماعی مرکز مشاوره دانشگاه تهران به صورت شبانه‌روزی در واحدهای خوابگاهی و مراکز این دانشگاه ساکن هستند تا به موقع اقدامات مداخله‌ای را به دنبال مراقبت‌های اجتماعی برای دانشجویانی که در معرض بحران و خطر قرار دارند، انجام دهند و در این راستا ما طرحی با نام «طرح پات» که پیشگیری از افت تحصیلی است را در دانشگاه دنبال می‌کنیم.

رصد کردن مشکلات دانشجویان با راه اندازی طرح «پات»

عزیزی با بیان اینکه ۳۰درصد دانشجویان با مشکلات وارد دانشگاه می‌شوند، اظهار داشت: در «طرح پات» دانشجویانی که افت تحصیلی، مشروطی یا ترک تحصیل می‌کنند را رصد می‌کنیم و در صورت لازم خدمات مشاوره‌ای در این زمینه ارائه می‌شود.

وی ارائه کمک‌های اقتصادی به دانشجویان نیازمند را از دیگر فعالیت‌های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت: حدود ۱۰ هزار دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستند که براین اساس دانشجویانی که در این واحدها و واحدهای دیگر نیازمند کمک‌های اقتصادی باشند، این کمک‌ها را از سوی مرکز ما دریافت می‌کنند.

رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران تاکید کرد: شعب و واحدهای مرکز مشاوره‌ و سبک زندگی دانشگاه تهران در واحدهای این دانشگاه و همچنین واحدهای دانشگاه در سراسر استان‌ها و شهرستان‌ها فعال هستند، با توجه به این‌که دانشگاه تهران ۲۵ الی ۳۰ دانشکده یا دانشکدگان دارد، ما در هر یک از این مراکز یک کارشناس با رشته روانشناسی مستقر کرده‌ایم که در آن دانشگاه مشکلات دانشجویان رصد می‌شود و در صورت نیاز به مرکز معرفی خواهند شد.

عزیزی، همچنین از اجرای «طرح استاد راهنمای تحصیلی» در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: براساس این طرح، هر دانشجو از بدو ورود به دانشگاه یک استاد راهنما خواهد داشت که این استاد در حوزه تحصیلی و فرهنگی به دانشجویان مشاوره می‌دهد و در حال حاضر هر استاد راهنما در دانشگاه ۳۰ دانشجو را راهبری می‌کند.

سه اولویت پرخطر، کم خطر و افت تحصیلی دانشجویان را مورد بررسی قرار می‌گیرد

وی به «سامانه هوشمند دانشجویان» این مرکز اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که وارد دانشگاه تهران می‌شوند، پرسش‌نامه‌ به عنوان کارنامه سلامت را تکمیل می‌کنند و با توجه به این‌که این کارنامه به سامانه هوشمند وصل است، کارشناسان ما پس از پیگیری سه اولویت پرخطر، کم خطر و افت تحصیلی دانشجویان را مورد بررسی قرار می‌دهند و برحسب اولویت‌ها دانشجویان از خدمات مرکز بهره‌ می‌گیرند، ضمن این‌که مشاوره تلفنی دانشجویان این دانشگاه هر روز تا ساعت هشت شب فعال است.

رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران تاکید کرد: سال گذشته در مجموع ۱۰۰ هزار و ۵۱۲ نفر ساعت آموزش توسط مرکز مشاوره دانشگاه تهران ارائه شد و ۳۹ هزار و ۵۳۹ نفر از فعالیت‌های ارتقاء سلامت این مرکز استفاده کردند.

عزیزی با بیان این‌که ما در این مرکز بیشتر روی آسیب‌هایی اعم از اعتیاد، دخانیات، رفتارهای خود آسیب رسان و دیگر آسیب رسان و برخی بیماری‌های خاص دیگر کار می‌کنیم، اظهار کرد: در این راستا موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم، به طوری که دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه بدون دخانیات خاورمیانه تا دو ماه آینده نشان دریافت می‌کند و این دانشگاه پس از دانشگاه جانز هاپکینز به عنوان دومین دانشگاه دنیا از WHO مجوز ارائه دانشگاه بدون دخانیات را دریافت کرده است.

راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی پیشگیری از دخانیات

وی همچنین به مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشجویان دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی پیشگیری از دخانیات، راه‌اندازی یک واحد خاص مشاوره برای دانشجویان بین‌الملل اعم از دانشجویان ایرانی مقیم خارج و دانشجویان خارجی مقیم ایران، راه‌اندازی انجمن خانواده و دانشگاه از مهرماه سال جاری، راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری دانشگاه تهران به منظور نوآوری در سلامت روان، ارائه دوره‌های کارورزی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی و برخی مسائل دیگر از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران در پایان با تاکید بر این‌که دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای این دانشگاه بهره ببرند، تصریح کرد: تمامی خدمات مشاوره‌ای دانشگاه تهران تقریبا رایگان و با مبلغ ۵۰۰۰ تومان به دانشجویان ارائه می‌شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.