کد خبر : 106506
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
-

معاون صدای رسانه ملی در نشست خبری؛

“جشنواره پژواک” مستند را در رادیو احیا می‌کند/ رسانه مردم هستیم

“جشنواره پژواک” مستند را در رادیو احیا می‌کند/ رسانه مردم هستیم
بخشی زاده پژوهش محوری، ژرف اندیشی، وضوح کمی و کیفی، هدفگذاری و انتخاب درست را جز مهمترین مولفه ها در جشنواره مستند پژواک بر شمرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی سورپرس؛ علی بخشی‌زاده در نشست خبری نخستین جشنواره ملی رادیویی «پژواک» که امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در محل معاونت صدا برگزار شد، گفت: یکی از توفیقاتی که در این دوره داشتیم این بود که با خود تصمیم گرفتیم یک عکس هوایی از رادیو بگیریم تا نقاط آسیب و ضعف خود را شناسایی کنیم. یکی از این حوزه‌ها که بر آن اساس قرار است پیش برویم، توجه به قالب مستند است. وقتی رادیو در حوزه مستند پیشگام شود در حوزه مستند تلویزیونی هم اثرش را می‌گذارد.

وی اضافه کرد: طبیعی است که مستند رادیویی به دلیل زحماتی که دارد در حوزه تولید دستخوش غفلت قرار می‌گیرد. در رادیو عمر نمایش بسیار طولانی است و این حوزه مورد غفلت قرار نگرفته است. اکثر هنرمندان حوزه نمایش هم از رادیو برخاسته‌اند و حالا مجموعه اتفاقاتی باعث شده است نسبت به احیای مستند رادیویی اقدام کنیم.

بخشی‌زاده تصریح کرد: از جمله رویکردهایی که باید در این راستا داشته باشیم، میزان تخصیص بودجه‌ای است که باید به ازای برنامه‌های مستند در نظر گرفته شود و باید در این زمینه تغییراتی داشته باشیم. مثلاً برآورد دقیقه‌ای پنج هزار تومان باعث شده است که این اتفاق مغفول واقع شود.

جشنواره‌ای برای احیای جایگاه «مستند» در رادیو

بخشی‌زاده درباره هدف اصلی این جشنواره گفت: احیای پایگاه و جایگاه مستند در معاونت صدا هدف اصلی جشنواره است. ایجاد رقابت بین برنامه سازان، به رخ کشیدن جذابیت‌های قالب مستند، به روز رسانی دانش مستندسازان هم طبیعتاً در ادامه کار قرار می‌گیرد. رادیو مستند به صورت فصلی فعالیت دارد، پنل‌های آموزشی در دستور کار داریم و جذب مخاطبان هم از دیگر اهداف ماست.

وی ادامه داد: از آنجایی که این دبیرخانه دایمی است، باشگاه مستندسازی هم شکل خواهد گرفت. تقویت مستندسازی مردمی هم از الان در دستور کار قرار دارد تا در جشنواره دوم از آن بهره بگیریم.

معاون صدا در بخش دیگر اظهار کرد: ما در قالب مستند می‌توانیم به طیف وسیعی از مشکلات مردم بپردازیم، در حوزه نیروی انسانی، رسیدن به موفقیت بالاست و رادیو در این زمینه همیشه مولد بوده است. بهترین مجریان تلویزیون، بهترین نویسندگان از کجا برخاسته‌اند؟

بخشی‌زاده با اشاره به راهکارها برای تقویت قالب مستند تصریح کرد: تشکیل شوراهای اندیشه‌ورزی در شبکه‌ها، ویژه برنامه‌های مستند، آموزش مستمر و تشکیل کارگاه‌های برنامه سازی در حوزه مستند، اختصاص بودجه مستند از جمله رویکردهایی است که باید در این مسیر در پیش گیریم.

وی در بخش دیگر با اشاره به سیاست‌های کلان محتوایی اظهار کرد: اولین سیاست ما تقویت روحیه و هویت ملی است. ما چند مستند داریم که زنان تدبیرگر را نمایش می‌دهد زنانی که استاد حل مسائل هستند؟

بخشی‌زاده درباره اولویت‌های موضوعی گفت: سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله اولویت‌های ماست که از مصادیق آن ازدواج آسان، روابط خانوادگی و فرزند آوری است. نگاه به سالمندان، رابطه با محیط زیست و پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از دیگر اولویت‌هاست.

معاون صدا در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای در پاسخ به سوالی درباره انتشار یک فایل صوتی منتسب به مدیر رادیو فرهنگ در فضای مجازی که در آن از برنامه‌سازان خواسته است به گرانی و مشکلات این چنینی کمتر پرداخته شود، عنوان کرد: ما در عمل نشان داده‌ایم که رسانه مردم هستیم. ایجاد شهروند خبرنگار و ایران یار که در قالب آن مردم مشکلات را خودشان مطرح می‌کنند و در رادیو پخش می‌شود از همین نمونه‌هاست.

بخشی‌زاده درباره اینکه آیا اساساً در جریان چنین دستورالعملی بوده است یا خیر، بیان کرد: من با دوز سخن موافق نیستم اما اینکه در موضوعات ترتیب و اولویت‌بندی داشته باشیم موافقم. به هر حال ایده من این است که مردم باید در رسانه حضور داشته باشند، ایده آقای جبلی رئیس رسانه ملی هم این است که مردم صاحبان رسانه هستند. وقتی صدای اعتراض مردم اصفهان در رسانه پوشش داده می‌شود یعنی چه؟ یعنی این رسانه به مردم تعلق دارد.

وی در ادامه درباره جزییات جشنواره «پژواک» هم گفت: زمان افتتاحیه این رویداد دوم خرداد در استودیوی شماره یک معاونت صدا خواهد بود و اختتامیه هم چهارم خرداد روز مقاومت در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

معاون صدای رسانه ملی پژوهش محوری، ژرف اندیشی، وضوح کمی و کیفی، هدفگذاری و انتخاب درست را جز مهمترین مولفه ها در جشنواره مستند پژواک بر شمرد.

بخشی‌زاده در پاسخ به اینکه چرا جشنواره در زیباکنار برگزار نشده است هم گفت:  از حیث صرفه و صلاح در نظر گرفتیم که این رویداد در تهران برگزار شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.