کد خبر : 80401
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
-

جزئیات سخنان فاطمی امین، وزیر پیشنهادی وزارت صمت

جزئیات سخنان فاطمی امین، وزیر پیشنهادی وزارت صمت
وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت: تجلی فساد ستیزی دولت سیزدهم را در وزارت صمت خواهید دید.
به گزارش سورپرس، اولین وزیری که در نوبت صبح امروز سه شنبه بررسی صلاحیتش در مجلس، مورد بررسی قرار گرفت، سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.
 سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید فساد ستیزی در پشت تریبون مجلس قرار گرفت و در دفاع از خود و برنامه هایش گفت: وزارت صمت گسترده است و این روز‌ها موضوع تنظیم بازار و وجود آشفتگی‌ها در این حوزه به دغدغه‌ای برای نمایندگان، مسئولان و مردم تبدیل شده است؛ قیمت‌ها نوسان دارد و مشاهده می‌شود که قیمت سیمان چند برابر شده است. در این رابطه دولت کجاست، زیرا اگر دولت اشراف داشته باشد نباید اجازه چنین جولان‌هایی را بدهد.

وی افزود: با تقویت بازار‌های داخلی و توجه به بازار‌های خارجی، تجمیع تقاضاها، هم افزایی بین بنگاه‌های کسب وکار تلاش خواهیم کرد عملکرد خوبی را ارائه دهیم و در این راستا هر ۳ ماه یکبار گزارش عملکرد مطلوب به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.

فاطمی امین تاکید کرد: خورو دغدغه همه ما است، در حوزه خودرو یک برنامه ۶ ماهه گذاشته ایم و در اختیار همه قرار گرفته است. یک برنامه دو ساله گذاشته ایم و ان شاءالله با اجرای این برنامه ۲ ساله تا ۳ الی ۴ سال دیگر صنعت خودرو، افتخار ملی خواهد بود. در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم مشکلات ما سه موضوع است. یک عدم رقابتی بودن این صنعت، دوم تولید پایین که حدود ۴۰ یا ۱۰۰ هزار تولید است و هیچ کس کار اقتصادی نمی‌کند و هزینه‌های آن تامین نمی‌شود. این موضوع تولید ۳ میلیون خودرو به هم پیوسته است، اگر بخواهیم کاهش قیمت بدهیم و افزایش کیفیت باید قیمت تمام شده تولید خودرو را پایین بیاوریم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وزیر پیشنهادی صمت در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین راهبردها، برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی توسعه متوازن است، ما با توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها شرایط توسعه موازن را برای همه مردم فراهم خواهیم کرد و تا پایان سال جاری برای ۴۵۰ شهرستان متناسب با شرایط هر منطقه و با همراهی نمایندگان برنامه عملیاتی را ترسیم خواهیم کرد که تمامی اهداف و اقدامات وزارت صمت و دولت را مشخص می‌کند. این برنامه مبنای عملکرد مشترک ما خواهد بود و مدیران را براساس آن انتخاب خواهیم کرد و هر ۳ ماه درباره پیشرفت برنامه گزارشی ارائه می‌کنم.

در ابتدای بررسی صلاحیت پیشنهادی سمت روح اله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش این کمیسیون در خصوص برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد و گفت:تدبیر برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۷ درصد از برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۳۷ درصد موارد همسو است یعنی ۷۴ درصد؛ نتایج حاصله نشان می‌دهد که ۲۶ درصد به احکام اشاره‌ای نشده است.

در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه‌ای و هم راستایی با جهت گیری‌های رئیس جمهور صلاحیت وی مورد تائید است. در خصوص توانمندسازی فاطمی امین نیز برای تصدی وزارت صنعت، معدن وتجارت رأی گیری به عمل آمد و صلاحیت وی با اکثریت مطلق آراء مورد تائید قرار گرفت. سپس غلامرضا مرحباء سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این کمیسیون درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد و گفت: با توجه به برنامه‌های مکتوب‌ارائه شده، سوابق علمی و اجرایی و استماع توضیحات و پاسخ‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی، اعضای محترم کمیسیون اقتصادی در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ آقای سید رضا فاطمی امین را با اکثریت آرا به عنوان گزینه مقبول وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزیابی نمودند.

اولین مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار بود که گفت: رشد اقتصادی کشور طی ۲۰ سال اخیر، تقریبا صفر بوده و بیشترین تورم بعد از چند کشور در سال ۲۰۲۱ متعلق به ایران است؛ عبور از تورم ۵۰ درصدی را در حالی تجربه می‌کنیم که متوسط نرخ تورم جهانی کمتر از ۴ درصد است. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ میزان خالص سرمایه گذاری در ایران منفی شده که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه است.

وی افزود: برنامه هایتان برای دانشجو‌های کارشناسی جذاب است، ولی برای استخوان خرد کرده‌ها نه، به عبارتی برنامه‌های شما شعاری بوده و دور از واقعیت است و نمی‌تواند دردی از مردم و فعالان بازار و تولیدکنندگان برطرف کند. امروزه وزارت صمت، وزیری عملیاتی، میدانی، قاطع و دارای جسارت تصمیم گیری می‌خواهد، اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.

خلیل بهروزی‌فر، نماینده مردم فومن و شفت به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، پشت تریبون مجلس رفت و گفت: وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد. وی افزود: ساختار و محتوای برنامه ارائه شده ناشی از مشکلات اصلی صنعت، معدن و تجارت است و با اسناد بالادستی مطابقت دارد. برنامه وی جامعیت دارد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با اشاره به اهداف و راهبرد‌های فاطمی امین در برنامه‌های خود افزود: رشد ارزش افزوده صنعت حدود ۶.۲ درصد، رشد ارزش افزوده معدن ۱۰.۵ درصد، رشد ارزش افزوده بازرگانی ۱.۵ درصد، اشتغال ۱۳ میلیون نفر، تولید خودرو ۳ میلیون دستگاه، تولید لوازم خانگی بزرگ ۲۴ میلیون دستگاه، استخراج معادن ۷۰۰ میلیون تن، صادرات غیرنفتی ۷۰.۱ میلیارد دلار، پوشش یکپارچه و رهگیری و ردیابی کالا‌ها به میزان ۹۰ درصد از اهداف فاطمی امین است.

بهروزی بخشی از وقت خود را به سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین داد و وی در موافقیت با فاطمی امین گفت: وزیر پیشنهادی صمت جوان انقلابی، تحول گرا و مداق است. برنامه‌های آقای فاطمی امین در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی صنعت مبنی بر افزایش رقابت پذیری براساس لغو امتیازات خاص و غیر ضرور تعبیه شده است.

وی افزود: وزارت صمت وزارتی بزرگ و عریض و طویل است و با توجه به ماموریت‌های این وزارتخانه آقای فاطمی امین بهترین گزینه برای وزارت است. موسوی در بیانی عجیب گفت: دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند از حضرت موسی استفاده کن. ۲ شاخصه قوی و امین دارد. دختران شعیب اگر می‌گفتند «فانه فاطمی الامین»، همه اش تمام شده بود.

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه دیگر مخالف فاطمی امین برای تصدی وزارت صمت بود که دلایل خود را بدین صورت شرح داد:برخی می‌گویند امروز روز آزمون دولت و رأی اعتماد است، اما باید گفت امروز روز اعتماد نمایندگان خانه ملت به وزرا و اطمینان مردم به مجلس است.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم اقدامات مجلس را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: امروز مشخص می‌شود که شعار‌های ایام انتخابات مجلس درباره پاسخگو کردن دولت، نظارت بر آن و تکمیل حلقه قوا صرفا برای دلخوشی بوده و یا اکنون مرد میدان عمل هستیم.

ارکانی در ادامه با بیان اینکه یک سال و نیم است که در صحبت با مردم حوزه‌های انتخابیه خود درباره صنعت، بورس و معیشت ادعا کرده ایم مشکل را برطرف می‌کنیم، یادآور شد: تاکنون می‌گفتیم مشکل از دولت دوازدهم بوده که مرد میدان عمل نیستند، برنامه ندارند، اهل بده و بستان بوده و پرادعا و کم مایه هستند؛ اکنون ورق برگشته و باید دید در دولت سیزدهم چگونه عمل می‌کنیم و اگر حجت شرعی و وجدان برای رأی اعتماد ندارید نباید به صرف رفاقت به وزرای پیشنهادی رأی دهید.

احمد راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان دیگر موافق وزیر پیشنهادی صمت بود که در دفاع خود از فاطمی امین گفت:وزیر پیشنهادی صمت به درستی مهمترین مسائل اقتصادی ۱۴۰۰ را شناخته و برای آن‌ها برنامه کوتاه مدت ارائه داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: تسلط دکتر فاطمی امین در تبدیل راهبرد‌ها به برنامه‌های عملیاتی در سطوح مختلف از نقاط قوت ایشان است، ارائه ۵ سطح برنامه نشان از این مسئله مهم دارد، برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت با ارائه پروژه‌های تحولی، برنامه‌های استانی و شهرستانی، برنامه‌های بخشی و برنامه‌های بین‌المللی. ایشان به درستی مهمترین مسائل اقتصادی ۱۴۰۰ را شناخته و برای آن‌ها برنامه کوتاه مدت ارائه داده است، همه می‌دانیم ۳ مسئله ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه باید در کوتاه مدت برایش علاجی کرد وگرنه این فریاد‌های ما در دفاع از ملت بی‌فایده خواهد بود.

راستینه بخشی از وقت خود را به محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو داد که این نماینده در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: وزیر پیشنهادی وزارت صمت علاوه بر قدرت و توان ایده پردازی، روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی، توانایی اجرای پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف صنعت را نیز دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: ایشان یک نموداری از برنامه‌های خود به کمیسیون‌ها ارائه کرد که دارای برنامه‌های زمان بندی شده با اعداد و ارقام است و کاملا مشخص شده که تا پایان ۱۴۰۰ چه اقدامی قرار است صورت بگیرد و همچنین برای افق سال‌های آینده نیز چه برنامه‌هایی مدنظر دارد. از طرفی درخصوص تامین نیاز‌های ضروری نیز مقرر شده با همکاری آقای ساداتی نژاد اقلام ضروری را به دست مردم برسانند.

انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.