کد خبر : 98401
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
-

ثبت ۳۷ ژن برای کمک به شناسایی گونه‌های مختلف عقرب

ثبت ۳۷ ژن برای کمک به شناسایی گونه‌های مختلف عقرب
پژوهشگران با توالی‌یابی و ثبت ۳۷ ژن نوعی عقرب در بانک جهانی ژن، به شناسایی و توصیف گونه‌های جدید عقرب در فلات ایران کمک کردند.
به گزارش سورپرس، شناسایی برخی گونه‌های جانوری، به دلیل شباهت بسیار زیادِ ریختی که به یکدیگر دارند، به آسانی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل باید از روش‌های مولکولی برای شناسایی آن‌ها استفاده کرد. به کمک فواصل ژنتیکی می‌توان مرز بین گونه‌های مختلف جانوری را تعیین کرد

یکی از ژن‌هایی که برای تعیین و تایید گونه‌های جانوری استفاده می‌شود، ژن COI میتوکندریایی است. دکتر حسین براهویی، عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل طی پژوهشی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه فردوسی مشهد و موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی کرج صورت پذیرفت، با بررسی مولکولی عقرب‌های دم دندانی جنس (Odontobuthus) موفق به توالی‌یابی و ثبت ۳۷ ژن میتوکندریایی در بانک جهانی ژن (NCBI) شد و نتایج این بررسی در مجله Zoological Journal of the Linnean Society نیز به چاپ رسیده است.

ثبت ۳۷ ژن برای کمک به شناسایی گونه‌های مختلف عقرب

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه زابل؛ این پژوهش می‌تواند به عنوان مبنایی در تشخیص و توصیف گونه‌های جدید عقرب از فلات ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب با شناسایی گونه‌های عقرب و تعیین دامنه پراکنش آن‌ها، در امر آموزش بهداشت و مدیریت درمان نقش و تاثیر بسزایی داشته باشد.

‌انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.