کد خبر : 113172
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
-

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران عنوان کرد:

تعطیلی بیش از ۵۰ درصد کارخانجات تولید تن ماهی و رب گوجه فرنگی

تعطیلی بیش از ۵۰ درصد کارخانجات تولید تن ماهی و رب گوجه فرنگی
نایب رئیس هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران از تعطیلی بیش از ۵۰ درصد کارخانجات تولید تن ماهی و رب گوجه فرنگی به دلیل سیاست قیمت گذاری دستوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سورپرس، مسعود بختیاری نایب رئیس هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران در نشست خبری صبح امروز (۱۸ مرداد) با ناکارآمد توصیف کردن سیاست قیمت گذاری دستوری کالاهای مصرفی، اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری در کشور ما بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و تجربه این سال‌ ها نشان داده که این سیاست، یک سیاست شکست خورده است هرچند به نظر می رسد که این دولت، اعتقاد راسخی به آن دارد.

وی با بیان اینکه صنعت کنسروسازی از دی ماه سال گذشته با چالش قیمت گذاری دستوری مواجه شد، تصریح کرد: در ۳ ماهه پایانی پارسال همه تولیدکنندگان موظف شدند قیمت تولیدکننده را به جای قیمت مصرف کننده روی کالا خود درج کنند اما پس از چندماه دولت به این نتیجه رسید که این کار باعث کنترل قیمت ها نمی شود.

بختیاری، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در ابتدای سال جاری را از دیگر تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه تولید برشمرد و گفت: دود این تصمیمات غیرکارشناسی به چشم تولیدکننده مظلوم می رود.

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران در ادامه خاطرنشان کرد: از دی ماه ۱۴۰۰ دو کالای کنسرو ماهی تن و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت گذاری پیشینی شدند در حالی که به دلایل متعدد، این دوکالا نباید مشمول این امر قرار بگیرند و بدنه کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت هم با این موضوع موافقند.

وی افزود: با این حال اگر مسوولان فکر می کنند به دلیل شرایط موجود می بایست این سیاست دنبال شود، لااقل اجازه دهند قیمت واقعی روی این کالاها درج شود. ما حتی اعلام کرده ایم که حاضر به تولید با سود صفر درصد هستیم.

به گفته بختیاری، تداوم این سیاست ها منجر به تعطیلی کارخانه ها و ایجاد نارضایتی گسترده بین تولیدکنندگان خواهد شد.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای کنسرو ایران خاطرنشان کرد: بعد از چانه زنی ‌های فراوان میان صنعت و دولت تصمیم بر این شد قیمت رب گوجه فرنگی ۴۵ هزار تومان باشد. این در حالی است که قیمت ۴۵ هزار تومان برای تولیدکننده به هیچ عنوان به صرفه نیست و با توجه به شرایط فعلی کشور قرار بود به صورت موقت این قیمت لحاظ شود اما هفته گذشته مسوولان مربوطه عنوان کردند که قیمت ۴۳ هزار تومان را بپذیرید.

وی درباره قیمت تمام شده کنسرو تن ماهی نیز گفت: قیمت تمام شده تولید تن ماهی بیش از ۴۰ هزار تومان است. با این حال تولیدکنندگان به قیمت ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان راضی شدند اما دولت این قیمت را نمی ‌پذیرد. در حالی که نمی ‌تواند قیمت مواد اولیه از جمله ماهی را کنترل کند به طوری که قیمت ماهی از ۳۵ هزار تومان سال گذشته به ۵۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

بختیاری تصریح کرد: در نتیجه اعمال این سیاست ها در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد کارخانجات تولید تن ماهی و رب گوجه فرنگی تعطیل شده اند که این موضوع در میان مدت به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای کنسرو ایران در خصوص راهکار کنترل قیمت تن ماهی برای مصرف کننده گفت: یکی از روش‌ هایی که دولت می‌ تواند قیمت تن ماهی را کنترل کند حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از واردات ماهی تن بوده که این اتفاق برای ۱۱ قلم کالای اساسی دیگر افتاده و مالیات بر ارزش افزوده درباره این کالاها از ۹ به یک درصد کاهش یافته است.

قیمت ۴۵ هزارتومانی رب گوجه فرنگی ابلاغ نشده است

در بخش دیگری از این نشست خبری، محمد مختاریانی عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران با بیان اینکه پس از ارایه مستندات، مسوولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت پذیرفتند که قیمت ۴۵ هزار تومان برای رب گوجه فرنگی منطقی است، اظهار کرد: مساله اینجاست که یک یا حتی چند وزیر اختیار تصمیم گیری در این زمینه را ندارند و در نهایت ستاد تنظیم بازار و شخص معاون اول رئیس جمهور باید درباره آن تصمیم بگیرد.

به گفته وی، مسوولان به صورت شفاهی قیمت هر عدد کنسرو را ۴۵ هزار تومان تعیین کرده اند اما هنوز ابلاغ نشده است.

مختاریانی در عین حال افزود: تعدادی از کارخانه ها که براساس اعلام شفاهی یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قیمت های خود را تغییرداده بودند، متحمل جریمه‌ های سنگین شدند.

گزارش از: سیداحمد طبایی

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.