کد خبر : 119662
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
-

رئیس سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

تعرفه‌های پرستاری صاحب بودجه ۱۰ هزار میلیاردی شد

تعرفه‌های پرستاری صاحب بودجه ۱۰ هزار میلیاردی شد
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: هر سال بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری سورپرس، محمد میرزابیگی، به روند اجرای تعرفه‌های پرستاری اشاره کرد و افزود: الان شاهد این اتفاق هستیم که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مبلغی را در اختیار پرستاران قرار می‌دهند؛ البته ما به عنوان سازمان نظام پرستاری این مسئله را به طور کامل قبول نداریم و ضمن تشکر، باید بگوییم که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تمام زیرساخت‌های لازم و توصیه‌های رهبری و بودجه موردنیاز برای اجرای کامل را دارد.

وی ادامه داد: K پرستاری و ارزش نسبی خدمات پرستاری، دو آئین‌نامه در وزارت بهداشت دولت قبلی و یک آئین نامه در دولت فعلی در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب رسیده است و رئیس جمهور نیز آن را اعلام و ابلاغ کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: دستورالعمل ثبت خدمات در HIS بیمارستان‌ها ابلاغ شده و اگر خدمات پرستاران در HIS ثبت نشود نمی‌توان گفت که تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شده و پرداخت‌های علی الحساب مورد قبول نیست و نمی‌توان آن را به حساب اجرای قانون گذاشت.

میرزابیگی تصریح کرد: بعد از دستورالعمل ثبت خدمات در HIS، دستورالعمل رسیدگی به اسناد که ابزار بیمه‌ها Hست و سپس دستورالعمل بازتوزیع و اعتبار بودجه‌ای اجرای قانون در نظر گرفته شده است؛ بودجه تصویب شده در سال جاری، شامل ۵,۲۰۰ میلیارد تومان از مجلس، ۱,۶۲۰ میلیارد تومان از محل کارانه‌های قبلی و ۱,۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از سال قبل است و در مجموع ۸,۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون در نظر گرفته شده و در بخش بستری ۱۰ درصد و در بخش سرپایی نیز ۳۰ درصد تعرفه نیز از مردم (بیماران) گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این قانون علاوه بر اینکه لازم الاجرا است، زیرساخت‌های آن مهیا شده است؛ اکنون پرستاران بابت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت و بیمه‌ها طلب دارند که تا پایان سال باید دریافت شود.

میرزابیگی تأکید کرد: اگر تا پایان سال ۱۰ هزار میلیارد تومان به پرستاران برسد شروع خوبی است اما اگر قرار باشد که این هزینه‌ها پرداخت نشود و یا رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با این آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به درستی و با دقت برخورد نکنند جای گله‌مندی وجود دارد زیرا جامعه پرستاری متوجه نمی‌شود پولی که دریافت می‌کند، از کجا است.

وی ادامه داد: هر سال بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص خواهد یافت؛ شروع اجرای قانون را از چند روز قبل اعلام کرده‌اند و مقرر شده است که فعلاً کارانه فعلی را ضرب در ۲.۲ کنند و مبلغ حاصله را به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت کنند.

میرزابیگی بیان کرد: تقریباً هیچ راه نرفته‌ای در حوزه تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد و رؤسای بیمارستان‌ها هیچ بهانه‌ای برای اجرای قانون ندارند و اگر پرستاران از این پس بگویند که مشکل عدم دریافت تعرفه دارند؛ باید آن را به حساب بی‌خیالی مدیران مربوطه گذاشت. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید ورود کند و کمیته نظارتی مناسبی را برای اجرای قانون ایجاد شود زیرا قانون، ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها و بودجه‌های در نظر گرفته به دست بخش‌های مربوطه رسیده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری متذکر شد: نگرانی که وجود دارد این است که قانون به صورت درست و کامل اجرا نشود؛ باید مُرّ قانون بر اساس آنچه ابلاغ شده محقق شود. باید خدمات پرستاران در سیستم HIS بیمارستان‌ها ثبت شود و بیمه خدمات پرستاری را از بیمارستان‌ها خرید کند و کارانه پرستاران بر اساس تعرفه‌های خودشان پرداخت شود. بابت این کار اعتبارات داده شده و از سال آینده تعرفه خدمات پرستاری وارد سرانه می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.