کد خبر : 78373
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
-

تاثیر منفی عصبانیت برقلب و مغز

تاثیر منفی عصبانیت برقلب و مغز
اثرات منفی عصبانیت بر مغز و بدن بسیار فراوان می باشد که در اینجا به آن ها پرداخته می شود.

به گزارش سورپرس، زمانی که شخصی عصبانی می شود، تاثیر مستقیمی بر روی مغز دارد و منجر به تحریک آن می شود. زمانی که هیپوتالاموس تحریک شود منجر به ترشح هورمونی به نام، هورمون کورتیکوتروفین می شود که به غده هیپوفیز پیام ارسال می نماید. در این صورت غده هیپوفیز نیز با به کار انداختن غدد فوق کلیوی هورمون آدرنوکورتیکوتروفیک را ترشح می کند.

و در ادامه هورمون های استرس به نام های، کورتیزول ، آدرنالین و نورادرنالین به وسیله ی غدد فوق کلیوی در بدن ترشح می شوند. زمانی که هورمون کورتیزول در بدن زیاد می شود منجر می شود نورون ها کلسیم زیادی را غشای خود قبول کنند و این موضوع منجر می شود که سلول ها  بمیرند.

بیش ترین قسمت مغز که به شدت آسیب پذیر است قسمت جلویی مغز و همچنین قسمت هیپوکامپوس می باشد. تمام این اتفاق هایی که در نتیجه ی عصبانی شدن می افتد، منجر به مشکلاتی در فرد می شود که دیگر قدرت تصمیم گیری نخواهد داشت و نمی تواند برای آینده برنامه ریزی داشته باشد.

زمانی که کورتیزول افزایش می یابد منجر به از بین رفتن نورون ها و همچنین مشکلاتی در تولید آن ها ایجاد می شود. در این صورت اگر نرون کاهش پیدا کند حافظه کوتاه مدت فرد دچار اختلال می شود.

عصبانیت به قلب آسیب می زند

یکی از اثرات منفی عصبانیت بر مغز و بدن بروز مشکلات قلبی می باشد. بسیاری از افراد در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می دهند و به عبارتی خودخوری می کنند و افرادی که بسیار پرخاشگر می باشند و در زمان خشم وسایلی را پرتاب می کنند، این افراد به دلیل خشم زیاد بیش ترین مبتلایان به بیماری های قلبی می باشند. سعی کنید در هنگام عصبانیت داد و بیداد راه نیندازید، البته این به این معنا نمی باشد که خشم خود را بخورید.

راه های زیادی برای مقابله با خشم و عصبانیت وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت. سعی کنید که با شخصی که منجر به خشم شما شده است صحبت کرده و برای او منطق بیاورید و احساس خود را به او بگویید. افرادی که نمی توانند خشم خود را مهار کنند آسیب های جدی خواهند دید و مشکلات بسیاری برای جسم و جان آن ها به وجود می آید.

همان طور که گفتیم یکی از این مشکلات آسیب رسیدن به قلب است که از طریق ترشح هورمون کورتیزول که یک هورمون استرس می باشد منجر به بالا رفتن ضربان قلب و مشکلات تنفسی می شود و از این طریق انرژی زیادی را از شما می گیرد. در برخی از افراد عصبانیت بیش از حد باعث می شود که با انقباض رگ های خونی فشار خون نیز افزایش یابد.

هر وقت که شما عصبانی و پرخاشگر می شوید، هورمون های استرس نیز زیاد می شوند و به مرور بیماری های قلبی و عروقی برای افراد ایجاد می شود و منجر به اختلال در کارکرد قلب و خون رسانی به اعضای بدن می شود و قلب هم به مرور زمان فرسایش پیدا می کند. بنابراین خیلی مهم است که ما راه های مقابله با عصبانیت را بدانیم.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی می باشید که با هر اتفاق کوچکی پرخاشگر می شوید و نمی توانید خود را کنترل کنید، بهتر از بدانید که در این مواقع پلاکت های چربی که در رگ ها انباشته می شوند منجر به بیماری آترواسکلروز شده و به دنبال این بیماری انتقال خون به تمام اندام ها خیلی مشکل می شود.

در کل اثرات مخربی برای بدن دارد، چربی خون ایجاد می کند و قند خون را هم بالا می برد و در نتیجه دیواره عروق از بین می روند و شما در این شرایط باید به پزشک قلب مراجعه کنید. بهتر است که یاد بگیرید که به دیگران بتوانید بگویید نه، شما که نمی توانید همه را از خود راضی نگه دارید و هر چه آن ها می گویند بشوید. بیش تر افرادی که خیلی زیاد عصبی می شوند بیماری افسردگی دارند.

پس فقط این خشم و عصبانیت نیست که موجب بیماری های قلبی می شود و باعث می شود که شما به سراغ پزشک قلب بروید. همان طور که عصبانیت قلب انسان های سالم را مریض می کند، افسردگی هم می تواند منجر به مشکلات قلبی شود. طبق مطالعاتی که انجام شده است، خشم بیش ترین تاثیر را بر روی قلب مردان دارد تا زنان.

رابطه عصبانیت با سکته قلبی

طبق تحقیقاتی که انجام شده است ثابت شده که یکی اثرات منفی عصبانیت بر مغز و بدن بروز سکته قلبی و مغزی است. افرادی که خیلی سریع عصبی می شوند و هیچ کنترلی بر رفتار خود ندارند و کسانی که در همه وقت رفتار تندی دارند، این افراد بیش ترین مبتلایان به سکته قلبی و مغزی هستند. با مطالعاتی که انجام شده بیش ترین افرادی که سکته کرده اند، به دلیل خشم و عصبانیت بوده است.

به دنبال عصبانیت و داد و بیداد و فرو خوردن عصبانیت خطر سکته قلبی و مغزی نیز افزایش می یابد. بهتر است که در بروز هر گونه مشکلی سریع به پزشک مراجعه کنید. پزشک نیز با تشخیص غیر عادی بودن عصبانیت شما شروع به دارو درمانی و روان درمانی می کند. بنابراین آن دسته از افرادی که عصبی مزاج هستند یک قدم خود را به سمت مرگ می کشانند.

عصبانیت می تواند باعث سرطان شود

شاید شما از این مورد که سرطان مربوط به رفتار و خلق و خوی انسان ها می باشد، اطلاعی نداشته باشید. بسیاری از ما از این عامل چشم پوشی می کنیم، اما بهتر است که بدانید یکی دیگر از اثرات منفی عصبانیت بر مغز و بدن می تواند منجر به بیماری سرطان شود. همان طور که گفتیم هورمون های استرس در نتیجه تحریک شدن احساسات و عواطف ایجاد می شود.

اگر این هورمون سرکوب شود توانایی آن را دارد که سطح واکنش ایمنی افراد را کاهش دهد. هرچند که با افزایش هورمون استرس نیز سیستم ایمنی سرکوب می شود. در این حالت وقتی که سیستم ایمنی دچار اختلال شود و خوب کار نکند، سلول های بدن به سلول سرطانی تبدیل می شوند. بنابراین سعی نکنید که احساسات و عواطف خود را سرکوب کنید.

عواطف سرکوب شده حتی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را هم افزایش دهد. عواطف و احساسات قدرتمند موجب به وجود آمدن جریان کورتیزول در بدن می‌شود که مرگ زودرس را در زنان مبتلا به سرطان سینه موجب می‌شود.

۱- شوک غیرقابل اجتناب: وقتی که شخصی در این مرحله قرار می گیرد، قبل از این که بیماری سرطان آن را تشخیص دهند، او شوک عصبی و ضربه عاطفی بسیار شدیدی را تحمل می کند. در نتیجه این شوک، بر ملاتونین بدن که سلول های سرطانی را از بین می برد، آسیب وارد می شود که در نتیجه سلول های سرطانی گسترش می یابند.

۲- کاهش آدرنالین: با افزایش پیدا کردن هورمون های استرس، آندرنالین در قسمت غدد فوق کلیوی کاهش پیدا می کند. ذخیره های آندرنالین در بدن با محدودیت رو به رو می باشند که با زیاد شدن این هورمون ها سطح آندرنالین را به شدت کاهش پیدا می کند.

۳- قارچ سرطان: در نتیجه مراحلی که بدن طی می کند، سوماتیک ها که بدن برای ادامه زندگی به آن ها نیاز دارند، به قارچ تبدیل می شوند برای این که بتوانند گلوکز را در سلول تخمیر کنند. در این حالت این قارچ ها با حرکت به سمت هسته سلول، ضایعات اسیدی را تکثیر می کنند. در نتیجه این تکثیر ژن های سرکوب شده تومور دیگر تولید نمی شوند و سلول ها جهش یافته و تبدیل به سرطان می شود.

غذا هایی که شما را عصبانی می کند

یکی از بسیار نکات جالب که عامل ایجاد پرخاشگری و از اثرات منفی عصبانیت بر مغز و بدن محسوب می شود، تغذیه نامناسب است که هیچ یک از شما ممکن است اصلا به این مورد توجه نکنید. آن دسته از غذاهایی که مورد دلخواه شما می باشد، در رفتار و خلق شما تاثیر مستقیمی دارد. هر چند که از مصرف این مواد غذایی لذت می برید اما اثر اصلی را بر روی رفتار شما دارد.

مصرف این مواد علاوه بر خشم و عصبانیت، موجب افسردگی شما هم می شود. در طول روز با مشکلات زیادی سرو کار داریم که موجب ایجاد استرس در ما می شود، به همین دلیل است که بیش تر افراد با کوچک ترین رفتار کسی سریع عصبانی می شوند. بنابراین برخی از مواد غذایی علاوه بر این که موجب لذت می شود با خود خشم و عصبانیت را به همراه دارد.

ما در این مقاله یک سری مواد را به شما معرفی می کنیم که موجب بی حوصلگی و کسلی و همچنین عصبانیت شما می شود. بنابراین اگر خیلی عصبی هستید از مصرف این مواد تا حد امکان خودداری کنید.

۱- پیراشکی و شیرینی‌ها: پیراشکی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد و همه از آن به دلیل طعم و مزه دلچسبی که دارد استفاده می کنند. اما این شیرینی ها سرشار از ضرر است. مصرف بیش از حد این مواد آسیب های جسمانی و حتی روحی زیادی را در افراد ایجاد می کند. این حقیقت که یکی از دلایل پرخاشگری ریشه در مصرف این مواد دارند کاملا درست می باشند.

عده ای از افراد در زندگی عادت کرده اند که هنگام صبحانه شیرینی مصرف کنند، شما باید این عادت را به مرور ترک کنید که هیچ ارزش غذایی برای سلامتی بدن ندارند. مصرف شیرینی با تحریک کردن هورمون استرس، شما را همیشه در اضطراب نگه می دارد و از شما یک فرد پرخاشگر می سازد که مدام در حال جنگ با اطرافیان است.

اگر این یک عادت غذایی برای شما محسوب می شود و ترک آن را مشکل می دانید بهتر است که از مصرف شیرینی هایی که قند و شکر خیلی کمی دارند شروع کنید تا کم کم بتوانید خوردن این مواد را در زندگی ود محدود سازید و به کاهش وزن خود نیز کمک کنید.

۲- نوشیدنی‌های قندی کربوهیدراتی: مصرف آن دسته از نوشیدنی هایی که سرشار از مواد قندی و مضر می باشند را به کل از زندگی خود خذف کنید و نوشینی های سالم و طبیعی را جایگزین آن ها کنید، این نوشیدنی ها برای سلامتی بدن خیلی مضر می باشند و هیچ ارزشی ندارند. طعم دهنده های شیرینی که به آن می زنند در رفتار افراد تاثیر می گذارد.

خوردن نوشابه، موجب بالا رفتن قند خون شما می شود و همین طور چربی های بدن را افزایش می دهد. به دنبال آن شما را تبدیل به یک انسان گوشه گیر و افسرده و پرخاشگر تبدیل می کند و با اضافه وزن، اعتماد به نفس را از شما می گیرد. سعی کنید که خودتان نوشیدنی های سالمی تهیه کنید و جایگزین نوشیدنی های مضر کنید.

۳– چیپس سیب‌زمینی: چیپس سیب زمینی طرفداران بسیار زیادی دارد که ممکن است با خواندن این مطلب بسیار آشفته شوند، اما کسانی که به طور مداوم از این مواد استفاده می کنند، بدانند که یکی از علت های پرخاشگری آنان می تواند ریشه در مصرف سیب زمینی داشته باشد. چیپس سیب زمینی در میان تمام مواد غذایی بالاترین تاثیر را در خشم دارد.

علت این امر هم به دلیل سرخ شدن سیب زمینی در روغن می باشد و علاوه بر آن با افزایش چربی‌های امگا ۶ موجود در روغن سرخ کردنی، در عملکرد چربی‌های امگا۳ اختلال ایجاد می کنند. این چربی ها تاثیر مثبتی در ایجاد آرامش و رفتار مناسب دارند که به وسیله ی چربی های امگا ۶ از بین می رود.

در نتیجه، آرامش فرد از بین می رود و دیگر صبوری نخواهد داشت. بنابراین توصیه می شود که تا جایی که می توانید، مصرف این مواد را از وعده های غذایی خود حذف کنید، چون علاوه بر تغییر رفتار، کالری خیلی بالایی هم دارند که موجب چاقی و به هم خوردن تناسب اندام و کاهش اعتماد به نفس می شود که خود این عوامل هم در عصبانیت و ناراحتی فرد نقش دارد.

۴- مارگارین: روغن مارگارین در تمام دنیا استفاده می شود و بین مردم شایع شده که این روغن سرشار از فولید و سلامتی برای بدن است و کوچک ترین ضرری هم ندارد اما بهتر است بدانید که این روغن به ظاهر مفید، غنی از چربی های امگا ۶ است که رفتار فرد را تغییر می دهد و او را به یک انسان خشن و پرخاشگر تبدیل می کند.

۵- بادام‌ زمینی بسته‌بندی‌شده:بادام زمینی همان طور که می دانید در همه جا در دسترس است و شما به راحتی با مراجعه به فروشگاه ها می توانید آن را تهیه کنید. بادام زمینی خواص بسیاری دارد ولی اگر به صورت بسته بندی شده باشد، به آن افزودنی و نمک و طعم دهنده های بسیاری اضافه می کنند.

که تمام این مواد نه تنها سود، بلکه ضرر هم دارد و موجب مشکلات قلبی و تنفسی، صدا دادن سینه، سر درد های شدید و ضعف های عضلانی را به همراه دارد. به جای مصرف آن، بادام زمینی های فراوری نشده را جایگزین کنید.

تکرار رفتار خشونت‌آمیز

گاهی اوقات انسان در شرایطی قرار می گیرد که حق دارد عصبانی شود و واقعا کنترل کردن خود بسیار مشکل است، اما افرادی که مدام پرخاشگر هستند و با کوچک ترین مسئله ای از کوره در می روند، و این موضوع به جایی می رسد که به خود و اطرافیان خود آسیب می رساند، باید حتما به دکتر مراجعه کند و خود را تحت درمان قرار دهد.

گونه های مختلف درمان وجود دارد که برخی ها با دارو درمانی آغاز می کنند و برخی ها هم با گفت و گو و رفتن نزد مشاور مشکلشان حل می شود. ما باید راه های کنترل خشم را بیاموزیم و در مواقع حساس خود را کنترل کنیم که اگر این گونه نباشد سلول های مغزی ما آسیب جدی می بینند و حافظه دراز مدت هم کارایی خود را به مرور از دست می دهد.

عوامل تاثیر گذار برخشم

تغذیه مناسب خیلی در زندگی ما تاثیر دارد و علاوه بر فوایدی که بر جسم ما وارد می کند منجر به داشتن تناسب اندامی ایده آل می شود. اگر شما از تمام مواد مغذی در زندگی روز مره خود استفاده نکنید تاثیر آن را در رفتار و خلق و خوی خود خواهید دید و این موضوع که کاهش ویتامین و آهن در بدن با خود خشم و عصبانیت را به همراه دارد درست می باشد.

مصرف آهن تاثیرات زیادی را در روح و جسم افراد دارد و موجب از بین رفتن کم خونی و خوش رفتاری و ایجاد حس شادی در فرد می شود. بیماری کم خونی هم یکی از دلایل خشمگین شدن افراد است. کسانی که با کم خونی دست و پنجه نرم می کنند، اکسیژن به بافت های مغز خیلی کم می رسد و به همین دلیل است که او را به یک فرد عصبانی تبدیل می کند.

اثرات مخرب مواد رنگی در مغز کودکان

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که تغذیه نامناسب با ایجاد خشم و پرخاشگری ارتباط مستقیمی دارد. منظور از مواد رنگی خوراکی هایی مانند کاکائو و پاستیل و ژله می باشد که خشم کودکان را به اوج می رساند، زیرا این مواد مغز را تحریک می کنند و موجب می شود که شما عصبانی و یا حتی مضطرب شود.

یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به خشم و پرخاشگری کودکان می شود، ریشه در خانواده دارد. آنچه که کودک در خانواده آموزش می بیند بر روی رفتار و شخصیت او اثر می گذارد و کودک از روی رفتار والدین خود الگو برداری می کند. اگر مادر و پدری عصبی و پرخاشگر باشند، کودک هم مسلما مانند آن ها می شود.

نگاه کردن به برخی از فیلم های کارتونی که مناسب یک کودک نیست و رفتار خشونت آمیز را گسترش می دهد، دعوای مدام پدر و مادر ها در مقابل کودک و پرخاشگری به هم، تمام این موارد موجب می شود که کودکی پرخاشگر و عصبانی داشته باشید. اگر شما جزء آن دسته از افرادی می باشید که نمی توانید خشم خود را کنترل کنید، حتما به نزدیک ترین روانشناسمراجعه کنید.

زمانی که عصبانی هستید راه های زیادی برای کنترل خشم وجود دارد. برای کنترل عصبانیت بهترین روش این است که از آن مکان یا شخص دوری کنیم، تا زمانی که بر خود مسلط شویم و آرام بگیریم.

راه های کنترل خشم و عصبانیت

راه های زیادی برای از بین بردن اثرات منفی عصبانیت بر مغز و بدن وجود دارد. این روش هایی که در این مقاله نام برده می شود تاثیر عالی بر رفتار شما خواهد داشت و در تمام جهان هم مورد استفاده قرار می گیرد. همه ی ما در زندگی با این واکنش عاطفی رو به رو می شویم. این عصبانیت گاهی می تواند خوب باشد و به ما هشدار دهد که در زندگی یک جای کار مشکل دارد.

ممکن است شما در شرایطی قرار بگیرید که واقعا خشم و عصبانیت حق شما باشد، عصبانیت در برخی از مواقع موجب می شود که ما به هم حس مسئولیت پیدا کنیم و رفتار های درست و اخلاقی داشته باشیم.

اما گاهی این خشم بیش از حد می تواند به ما و اطرافیانمان آسیب وارد کند، ما باید بتوانیم در مواقعی که خیلی خشمگین هستیم بر روی رفتار خود کنترل داشته باشیم تا کسی صدمه نبیند. راه های کنترل خشم عبارت اند از:

۱- علت را شناسایی کنید: اولین کار برای آرام کردن خود این است که علت را جویا شوید و ببینید که چه چیزی موجب عصبانیت شما می شود. عوامل گوناگی می تواند موجب عصبانیت شما باشد که یکی از آن به خود شما مربوط است که به آن عوامل داخلی می گویند. مثلا خسته و از موضوعی ناراحت می باشید و یا بی خواب هستید.

یکی دیگر هم مربوط به عوامل خارجی می باشد که رفتار کسی موجب عصبانیت شما می شود. شما باید علت عصبانیت خود را کشف کنید و بعد بتوانید تشخیص دهید که چگونه می توانید خود را آرام کنید.

۲- از ۱ تا ۱۰۰ یا ۱۰۰ تا ۱ بشمارید: زمانی که در اوج عصبانیت هستید شروع به شمردن کنید. شمارش معکوس از ایجاد خشم بیش از حد می کاهد. این کار را یکبار امتحان کنید و ببینید که ذهنتان چگونه به سوی دیگری می رود، با شمردن شما می توانید خود را و احساساتتان را کنترل کنید، بهتر است که همراه شمردن عمیق بازدم خود را رها کنید.

۳- روی زمان حال تمرکز کنید: هر زمانی که موضوعی شما را عصبانی کرد به الان خود فکر کنید و اجازه ندهید که اتفاقات گذشته عصبانیت شما را تشدید کند. بر روی زمان حال تمرکز کنید تا بتوانید مشکل پیش آمده را با گفت و گو یا هر چیز دیگری حل کنید.

۴- ماهیچه های سخت را آرام کنید: یکی دیگر از موثر ترین روش ها برای این که آرامش خود را حفظ کنید ماساژ سر و گردن و شانه می باشد. در هنگام عصبانیت شانه های خود را به آرامی به جهت مخالف بچرخانید تا آرامش به شما باز گردد و ماساژ سر و گردن هم به سادگی انجام می شود و موجب افزایش گردش خون و در نتیجه کاهش خشم می شود.

۵- گوش دادن به موسیقی: موسیقی های آرام و ملایم تاثیر زیادی در کنترل خشم دارند. پس در این مواقع به جای حرص خوردن و عصبانی شدن به یک جای آرام بروید و موسیقی ملایمی گوش دهید تا آرامش خود را بدست آورید.

۶- تغییر وضعیت: تغییر وضعیت یعنی خود را از آن مکان و یا شخصی که عصبانیت شما را برانگیخته است دور کنید و به جای بحث و دعوا به یک جای آرام پناه ببرید تا بتوانید خود را آرام کنید و از وقوع اتفاق های ناگوار جلوگیری شود.  چشان خود را ببندید به همین سادگی می توانید خشم خود را کنترل کنید.

سخن پایانی

برای مقابله با خشم شما به تمرین و تکرار نیاز دارید و حتما باید این آموزش ها را ببینید تا صدمه ای به خود و اطرافیان خود وارد نکنید.

 

انتهای پیام/۱۱۲

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.