کد خبر : 139738
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
-

بهره برداری از سیستم تصفیه آب خاکستری در آبفای منطقه چهار

بهره برداری از سیستم تصفیه آب خاکستری در آبفای منطقه چهار
سيستم بازچرخانی آب به روش بيوراکتورغشايي طراحي شده و قابليت تصفيه آب تا سه متر مکعب در شبانه روز را دارد که از آن براي آبياري فضاي سبز، شستشوي ماشين آلات و پر نمودن فلاش تانک ها استفاده می گردد.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، در راستای صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت، پروژه بازچرخانی و تصفیه آب خاکستری، با میثم نجفی معاونت بهره برداری شرکت آبفای منطقه چهار تهران گفتگو کردیم که متن آن در ادامه می آید:

در مورد شروع به فعالیت سیستم تصفیه آب خاکستری در آبفای منطقه چهار توضیح دهید؟

پروژه باز چرخانی آب در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت دانش بنیان طراحی و اجرایی شد . این سیستم که به روش بیوراکتورغشایی طراحی شده قابلیت تصفیه آب تا سه متر مکعب در شبانه روز را دارا می باشد که از آن برای آبیاری فضای سبز، شستشوی ماشین آلات و پر نمودن فلاش تانک ها استفاده می گردد.

سیستم جمع آوری آب خاکستری چگونه کار می کند؟

این سیستم دارای دو مخزن می باشد که مخزن اول به عنوان آشغالگیر به صورت ماهیانه و از طریق دیداری کنترل می شود تا از تجمع مواد جامد در آن جلوگیری می شود چنانچه این مخزن تا ۲۵ درصد از مواد زاید پر شده باشد می بایست نیمی از آب مخزن با استفاده از شیر تخلیه انتهایی به چاه جذبی تخلیه گردد. مخزن دوم دارای سیستم نانو فیلتراسیون بوده و به طور هوشمند کنترل می گردد، فاضلاب در این مخزن تغلیظ شده و می باید هر ۶ ماه یکبار ۲۰ سانت از سطح آب مخزن به چاه جذبی تخلیه گردد. در ادامه جهت حذف بو و سختی ، آب استحصال شده ، از منبع ثانویه وارد فیلترهای کربنی و پلیمری می گردد و پس از آن وارد مخزن نهایی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین حسین حسینی رئیس قسمت پشتیبانی این شرکت درباره مزایا و طریقه استفاده از پسآب توضیح داد: با توجه به شرایط آب و هوایی نیمه خشک و نیمه بیابانی شهر تهران، رشد جمعیت و منابع محدود آب در این کلانشهر، استفاده مجدد از آب خاکستری می تواند بخش مهمی از مشکلات مربوطه را حل نموده و در آینده به عنوان روشی ضروری و غیر قابل تغییر برای کلیه شهرها در نظر گرفته شود. از مزایای استفاده این طرح افزایش ۵۰ درصد ظرفیت آبیاری بدون صرف هزینه های اضافی، محدود کردن و کاهش هزینه های تخلیه چاه های جذبی، استفاده از آب تصفیه شده به منظور شستشو وسایل نقلیه و آبیاری فضای سبز و محوطه ها بوده و بهره برداری از پایلوت مورد اشاره موجب صرفه جویی حدود ۹۰۰ متر مکعبی آب در ماه (معادل ۱۰۸۰۰ متر مکعب در سال) می گردد.

انتهای پیام/۳۳۳

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.