کد خبر : 52669
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
-

رییس سازمان غذا و دارو:

اینکه عده‌ای بگویند توانایی تولید واکسن نداریم، علامت سوال بزرگی است

اینکه عده‌ای بگویند توانایی تولید واکسن نداریم، علامت سوال بزرگی است
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه پیچیده ترین مولکول‌های دارویی را تولید می کنیم و داروهای ایرانی سالهاست که مصرف می شود، به برخی اظهارات درباره زیرسوال بردن توانمندی کشور در تولید واکسن کرونا واکنش نشان داد.

به گزارش سورپرس، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دلیل منتشر نشدن قرارداد کوکس، گفت: مسوولان در صورت صلاحدید متن این قراداد را منتشر می‌کنند و انتشار این قرارداد در حیطه مسوولیت سازمان غذا و دارو نیست.

۳ کارخانه تخصصی تولید داروهای ضدسرطان در ایران

وی همچنین درباره تامین داروی بیماران مبتلا به سرطان، اظهار کرد: یکی از مشکلات جوامع در خصوص بیماری سرطان، سبک زندگی ناسالم است، تا شش سال قبل بخش اعظم داروهای ضد سرطان را وارد می‌کردیم، ولی امروز سه کارخانه تخصصی، داروهای ضد سرطان را تولید می‌کنند و داروهای جدیدتر نیز وارد می‌شوند. خوشبختانه ماده اولیه دارو در کشور تولید می‌شود و شیوه تولید و محافظت از آنها بسیار خاص است. اغلب این داروها خطوط پیشرفته و گران قیمتی دارند و سرعت رشد تولید آنها پایین‌تر است؛ اما در چندسال اخیر این داروها با کیفیت خوبی در کشور تولید می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره حواشی پیش آمده پیرامون اعتراضات به تزریق واکسن کرونا نیز گفت: نه تنها در مورد واکسن بلکه در مورد مصرف دارو هم در کشورهای زیادی افکار مختلفی وجود دارند که در مورد دارو و واکسن نظر می‌دهند. در این زمینه افراط و تفریط وجود دارد. اساتیدی هستند که تاکید می‌کنند از داروهای گیاهی صحبت نشود عده‌ای هم عکس این موضوع را مطرح می‌کنند.

پیچیده‌ترین مولکول‌های دارویی را تولید می‌کنیمچرا برخی خودباوری ندارند؟

وی افزود: در زمینه توانمندی در تولید واکسن و نامه ۱۶۷ داروساز هم مطالبی را شنیده‌ام و اگر این نامه صحت داشته باشد تعجب می‌کنم که چرا برخی خودباوری کمی دارند. این در حالی است که ما پیچیده‌ترین مولکول‌های دارویی را تولید می‌کنیم و به مصرف می رسانیم و امید زندگی در ایران از ۵۷ در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۷۵ سال در حال حاضر رسیده است و بسیاری از بیماران فشار خون، قلب و عروق، دیابت و اعصاب و روان از داروهای ایرانی استفاده می‌کنند. این داروهای ایرانی سال‌های سال است که مصرف می‌شود و تاکنون عوارض خارج از شکل معمول نداشته ایم. اظهار تأسف می‌کنم که برخی خودباوری ندارند و با صنعت داروسازی ما آشنایی نیستند، من فکر می‌کنم اگر این عزیزان سری به صنعت داروسازی و اقلام دارویی که تولید می‌شود و سیستم نظارتی بزنند می‌بینند که ما یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه مرجع غذا و دارو را در منطقه داریم و این آزمایشگاه مورد تایید سازمان‌های بین المللی در حوزه بهداشت است و نباید نگرانی در زمینه دارو و واکسن داشته باشیم و این نگرانی‌ها را به مردم منتقل کنیم.

امکان صادرات ماسک، دستکش و ونتیلاتوراینکه عده‌ای بگویند توانایی تولید واکسن نداریم، علامت سوالی بزرگ است

شانه ساز همچنین در ادامه با بیان اینکه امکان صادرات ماسک در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با ظرفیت ایجاد شده امکان صادرات ماسک، دستکش و ونتیلاتور فراهم شده است. پیش از کرونا یک یا دو شرکت تولید کننده داشتیم و در ماه بیش از ۵ یا ۶ دستگاه تولید نمی‌شد اما الان به میزانی است که بر روی ۴۰۰۰ دستگاه سفارش وزارت بهداشت کار می‌کنند و تقاضای صادرات هم دارند. وقتی در زمینه تولید چنین توانمندی‌هایی داریم اینکه عده‌ای بگویند در زمینه واکسن توانایی نداریم علامت سوالی بزرگ در زمینه اطلاعات و انگیزه آنها وجود دارد.

۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می شود

وی افزود: تحریم‌ها سبب شد اتکای ما به تولید داخل افزایش یاید و این زیرساختی است که بعد از وقوع انقلاب رخ داد، زیرا باور داشتیم دشمن انقدر بی رحم است که در زمینه دارو به ما فشار وارد کند. الان حدود ۴.۵ برابر نیاز کشور ظرفیت تولید در بسیاری از خطوط دارویی داریم و حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز از نظر عددی در داخل تولید می‌شود و از نظر بازار ریالی در سال ۱۳۹۷ که تکیه به واردات کم شد ۳۰ درصد بود و در سال ۹۸ این عدد ۲۲ درصد و امروز کمتر از ۱۵ درصد است. واردات بسیاری از داروهای مشابه تولید داخل را طبق قانون محدود کردیم و اگر دارویی نتوانسته باشد نظر پزشکان را جلب کند همچنان وارد می‌شود. تحریم‌ها انگیره ما را افزایش داد. در زمینه تولید مواد اولیه دارویی هم حدود ۶۵ درصد مواد اولیه را در داخل تولید می‌کنیم.

۲۵ دانشکده داروسازی در کشور فعالند

شانه ساز تاکید کرد: در بحث تخصص‌های داروسازی الان کمتر رشته تخصصی داروسازی است که نداشته باشیم. پیش از انقلاب ۴ دانشکده داروسازی داشتیم و امروز این تعداد به ۲۵ دانشکده رسیده است. ما حتی دانشجویان خارجی هم داریم و اگر بحث تحریم نبود یقینا تعداد دانشجویان خارجی بیشتر بود. در زمینه داروهای کرونا هیچ دارویی در دنیا نبود که مطرح شود و داروسازان ما در کمتر از دو ماه آن را در داخل تولید نکنند و این آزمایشی برای سنجش توانایی‌هایمان بود. علاوه بر تولید برای داخل امکان صادرات این داروها هم به وجود آمد و حتی ماده اولیه آن را تولید کردیم و در صدد هستیم تا جلوی واردات ماده اولیه رمدسیویر هم گرفته شود چون خودمان توسط یک شرکت دانش بنیان تولید می‌کنیم‌. ما کشور محدود علمی نیستیم و رشد خوبی در زمینه نانو و بایو نیز داشته‌ایم. نمی‌خواهیم در بازار دارویی ایران را به روی دنیا ببندیم.

وی درباره تبلیغات دارو در فضای مجازی نیز اظهار کرد: ما زمینه تبلیغ و فروش کالاهای سلامت محور را نبستیم و مجوز تبلیغ می‌دهیم ولی در مورد فروش و تبلیغ دارو به لحاظ حساسیت‌های موجود نه تنها ما بلکه کل دنیا دست به عصا حرکت می‌کند البته برای فروش و تبلیغ کالاهای سلامت محور و مکمل‌ها هم باید مجوز اخذ شود و شرایط نگهداری رعایت شود. زمینه برخورد با تبلیغاتی که عوارض جبران ناپذیز را به مصرف کننده وارد می‌کند، بحث قضایی وجود دارد و پس از استعلام از ما، پاسخ به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.