کد خبر : 38608
تاریخ انتشار : جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
-

ایران جزء ۵ قدرت برتر سایبری جهان است

ایران جزء ۵ قدرت برتر سایبری جهان است
کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با حضور در برنامه ای در شبکه ی رادیویی گفت و گو گفت: بنا به اذعان آمار‌های جهانی قدرت سایبری جمهوری اسلامی را جز ۵ شور اول دنیا دانست.

به گزارش سورپرس، حسام الدین ملک محمدی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه “گفتگوی سیاسی” شبکه ی رادیویی گفت و گو در رابطه با جایگاه ایران در عرصه توانمندی‌های سایبری گفت: یکی از علت‌های ورود کشور به فضای سایبر، وجود حجم بالای اطلاعات در این فضاست؛ چنانچه این قدرت یکسری الگو‌ها را در دل خود دارد و مجموعِ آن، قلمرو سایبری را تشکیل می‌دهد.
وی تجهیزات الکترونیکیِ متصل به وب را اصلی‌ترین بستر برای قدرت سایبری دانست و گفت: این قدرت، توانایی کسب و جذبِ نتایج مورد نظر از مسیر منابع اطلاعات متصل به بستر مجازی را مهیا می‌کند.
ملک محمدی افزود: در بستر فضای سایبر، تواناییِ اخذ نتایج و تاثیر گذاشتن در سایر محیط‌های عملیاتی امکان‌پذیر است.
وی فضای سایبری را بستر پنجم برای تاثیرگذاری نظامی بر دیگران خواند و تصریح کرد: امروز فضای سایبر و جنگ‌های سایبری بر جنگ‌های زمینی، دریایی و هوایی سایه افکنده و در حوزه جنگ‌های فضایی نیز جایگاه ویژه برای خود باز کرده است.
ملک محمدی ادامه داد: فضای سایبر بعنوان محاط بر محیطِ عملیات‌های نظامی شناخته می‌شود.
وی این موضوع را در قضیه هک کردن پهپاد متجاوز “آر-کیو-۱۷۰” امریکایی مثال زد و گفت: ما ورود توانمندی سایبری را در کشف، خنثی‌سازی و گروگان‌گیری دیدیم که درپیِ آن، پهپاد متجاوز را از آنِ خود کردیم.
ملک محمدی همچنین ایجاد جنگ‌های الکترونیک و اختلالات فضای‌مجازی بر سیستم و سامانه‌های دشمن را از دیگر دستاورد‌های جنگ سایبری عنوان کرد و افزود: قدرت سایبری به دو حوزه داخلی و خارجی تقسیم بندی می‌شود. در این میان بخش داخلی از زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور محافظت می‌کند و توانمندی پاسخگویی ملی در حوزه سایبری را ارتقا می‌دهد.
وی قدرت سایبری خارجی را نوعی از توان پدافندی در برابر آفند‌های دشمن قلمداد کرد و افزود: در قدرت سایبری داخلی و تامین نیازمندی‌های اول کشور الزام نخست، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است و این بستر چنان امن است که سامانه و سیستم و دسترسی‌ها را در بستری خودی مدیریت می‌نماید که قدرت سایبر را در کشور تقویت کرده و به تراز مورد نظر انقلاب اسلامی خواهد رساند.
به گفته ملک محمدی، توان سایبری کشور همواره در سطح دفاع عمل می‌کرد و در مقابله با زیاده خواهی‌های دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در قضیه ویروس استاکس-نت، رشد فضای سایبر را ملاحظه کردیم.
این تحلیلگر حوزه مجازی بر اساس آمار‌های جهانی، ایران را دارنده یکی از ۵ قدرت سایبری دنیا معرفی کرد و گفت: دشمن همواره توان سایبری کشورمان را مهاجم معرفی می‌کند و تهمت‌هایی را در این حوزه به ما وارد می‌نماید؛ در حالی که توان سایبری کشور درون زا بوده و بر اساس منافع و منابع ملی است.
ملک محمدی افزود: ما اعتقاد داریم رتبه سایبری ایران از پنجم هم بهتر است [و به رتبه‌های اول تا سوم میل می‌کند]؛ زیرا توانایی بیشتر را در خود می‌بینیم. چنانچه امروز توان سایبری را در حوزه ارائه خدمات به مردم در راستای برطرف کردن نیازهایشان در شرایط کرونایی معطوف کرده‌ایم.

 

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.