کد خبر : 131564
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۱
-

جزئیات ایجاد تابلوی سبز در بورس انرژی

جزئیات ایجاد تابلوی سبز در بورس انرژی
مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان ساتبا بیان کرد: صنایع با مصرف برق بیش از یک مگاوات می‌توانند برق مصرفی خود را از طریق بورس انرژی تامین نمایند.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، حسینی در پی ابلاغ دستورالعمل جدید وزیر محترم نیرو برای توسعه معاملات برق در بورس انرژی گفت: وزارت نیرو در راستای توسعه بازار برق، دستورالعمل «توسعه مبادلات برق در بورس انرژی» را ابلاغ نمود که این امر موجب توسعه سرمایه گذاری پروژه های جدید انرژی تجدیدپذیر درکشور خواهد شد.
وی درخصوص مزایای ایجاد تابلوی سبز در بورس انرژی گفت: تابلوی برق سبز در بورس انرژی با هدف ایجاد فضای عرضه و تقاضای مستقیم، مردمی سازی اقتصاد تجدیدپذیر و ایجاد بستر رقابتی تبادل برق تجدیدپذیر ایجاد شده است. حسینی افزود: مطابق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و آیین نامه اجرائی آن و در راستای توسعه صنایع دانش بنیان مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه بازار و تولید برق پاک در محل مصرف، تمامی واحدهای صنعتی با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات ، موظف هستند معادل ۱ درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را در سال جاری از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین نمایند و این میزان سالانه یک درصد افزایش خواهد یافت و در پایان سال پنجم حداقل به ۵ درصد خواهد رسید.
وی درباره سه راهکار تامین برق صنایع مشمول قانون فوق از منابع تجدیدپذیر گفت: روش اول، احداث نیروگاه های تجدیدپذیر توسط صنایع خواهد بود، روش دوم خرید برق (مشتقه، فیزیکی و یا گواهی‌های تجدیدپذیر (REC)) از تولیدکنندگان برق که ذیل تابلوی برق سبز به عرضه برق سبز مبادرت می ورزند، می باشد. خرید و فروش دوجانبه برق نیز در بورس انرژی ذیل همین تابلو میسر خواهد بود. روش آخر نیز پرداخت تعرفه برق تمام شده نیروگاه های تجدیدپذیر در قبوض برق مصرفی صنایع خواهد بود که این موضوع از ابتدای سال ۱۴۰۲ توسط شرکت توانیر اجرائی شده است.
وی الزام صنایع برای تامین بخشی از برق مصرفی خود به واسطه انرژی های تجدیدپذیر را پشتیبان توسعه و تعمیق تابلوی دوم برق در بورس (تابلوی برق سبز) دانست و بیان کرد: ایجاد تابلوی برق سبز می‌تواند ظرفیتی حدود ۴ هزار مگاوات و حجم مبادلات به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان ذیل همین تابلو در پنج سال آتی ایجاد نماید. در همین راستا علاوه بر صنایع کشور، استخراج کنندگان رمز ارز، ساختمان های دستگاه های اجرائی و سایر مشترکین برق نیز می توانند نسبت به خرید برق تجدیدپذیر در بورس اقدام نمایند. لازم به ذکر است که بر اساس ابلاغیه وزیر محترم نیرو در دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی، شرکت توانیر و مدیریت شبکه برق موظف هستند تامین برق” خریداران برق” را به میزانی که از طریق بورس انرژی خریداری کرده اند تضمین نمایند به نحوی که مشمول اعمال برنامه های مدیریت مصرف نشوند.
مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز مالی سازمان ساتبا اظهار نمود : تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر میتوانند پس از تایید ساتبا نسبت به عرضه برق تولیدی خود به صورت فیزیکی و یا مشتقه در تابلوی برق سبز اقدام نمایند.
وی ادامه داد: علاوه بر فروش فیزیکی، سازمان ساتبا به عنوان ناشر گواهی برق تجدیدپذیر(REC) در ابتدای هرسال سقف انتشارات گواهی را مشخص و اعلام می نماید و این گواهی ها را با تعیین اولویت، صادر و به متقاضیان جهت فروش در بورس تحویل میدهد.
حسینی بیان کرد: یکی از مواردی که در راستای توسعه تابلوی برق سبز توسط ساتبا انجام گردیده است، قراردادهای جدیدی به نام «قرارداد تابلوی سبز» است که سازوکار آن مبتنی بر فروش مستقیم برق به مصرف کنندگان مشمول در بورس می باشد .
وی افزود: درصورتی که سرمایه گذاران نتوانند گواهی تولید برق خود را در بازار به فروش رسانند، سازمان ساتبا مبلغی معادل۷۰ درصد متوسط نرخ مبلغ کشف شده در تابلو طی ماه های تولید انرژی و بر اساس میزان برق تولید شده در گواهی را به عنوان حامی این بازار و با هدف ایجاد فضای حمایتی و شفاف در بورس به سرمایه گذاران موضوع قرارداد تابلو سبز پرداخت خواهد نمود.
انتهای پیام/۳۳۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.