کد خبر : 63355
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲:۰۸
-

قالیباف:

اولویت مجلس بی‌اثر کردن تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی است

اولویت مجلس بی‌اثر کردن تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی است
رئیس مجلس گفت: مجلس دو اولویت رفع تحریم‌ها با تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و بی‌اثرکردن تحریم‌ها با اصلاح ساختار بودجه را دنبال می‌کنند.

به گزارش سورپرس؛  محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص عملکرد یک‌ساله مجلس یازدهم تصریح کرد: در ابتدا اعیاد شعبانیه و فرارسیدن عید نوروز را به همه ملت ایران تبریک و تهنیت می‌گویم. سالی که گذشت برای اقشار مختلف جامعه چه کارگران که شغل خود را از دست دادند، چه معلمان که در طول روز مشغول آموزش مجازی بودند و چه مادران کارمند که هم مادر بودند و هم کمک‌آموزش دانش‌آموزان، بسیار سخت بود. ان‌شاءالله سال آینده برای همه سال خوبی باشد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد: تصویب این قانون بسیار موثر بود و در آینده نیز تاثیر بیشتری خواهد داشت. دغدغه ما در مجلس حل مشکلات مردم است. اعمال تحریم‌ها در زندگی مردم تاثیر گذاشته و بخشی از مسائل اقتصادی امروز مردم به تحریم‌ها بازمی‌گردد. ما از همان روز ابتدایی مجلس برای رفع تحریم‌ها تلاش کردیم. تلاش ما این بود که با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس بحث رفع تحریم‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفت. ما در برجام شاهد بودیم که سندی بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود و همه به آن متعهد شدند به امضا رسید اما آمریکا به یکباره زیر آن زد و نه تنها برجام عملی نشد بلکه خلاف اصول بین‌المللی، تحریم‌های جدیدی علیه ما وضع شد. اما ما به اجرای تعهدات خود بصورت یکطرفه ادامه دادیم. از همان روزهای ابتدایی مجلس ما با استفاده از نظر کارشناسان، صاحب‌نظران و شورای عالی امنیت ملی در صدد تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برآمدیم. هدف اصلی ما حفظ برجام و کنارزدن تحریم‌ها در چارچوب برجام بود.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۶ برجام هر کدام از طرفین ملزمند که به تعهدات خود عمل کنند. ما دولت را ملزم کردیم که در چارچوب برجام تعهدات خود را کاهش دهد. بحث پروتکل الحاقی، غنی‌سازی ۲۰ درصد و راه‌اندازی آب سنگین اراک از جمله دستاوردهای این طرح بود. چرا ملت ما باید یکطرفه قرارداد برجام را اجرایی کند؟ ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفتیم که همه تحریم‌ها رفع شود. اما علیرغم اجرای تعهدات ما تحریم‌ها کنار نرفت. با اجرای این قانون طرف‌های برجامی فهمیدند که ما دست‌بسته نیستیم و یکطرفه نیز به تعهدات عمل نخواهیم کرد. امروز وزیر خارجه کشورمان در همه نشست‌هایی که با وزرای خارجه ۱+۴ دارد شاهد تحرکی از سوی آنهاست که به دنبال قانون مجلس ایجاد شده است. قانون مجلس یک ابزار و قدرت چانه‌زنی و فرصتی بیشتر برای گفت‌وگوست. البته هدف این قانون تنها گفت‌وگو نیست بلکه هدف اصلی رفع تحریم‌هاست. ما در چارچوب برجام این قانون را تصویب کردیم و هیچ کاری خلاف برجام انجام ندادیم. اکنون نوبت طرف‌های دیگر است که به تعهدات خود عمل کنند. امروز آنها فکر می‌کنند در ایران برای اجرای برجام چند صدا وجود دارد در صورتی که صدای مسئولان و مردم یکی است و همه انتظار دارند تا تحریم‌ها در چارچوب برجام رفع شود. در مجلس دو اولویت دنبال می‌شود؛ یکی رفع تحریم‌ها از طریق قانونی است که تصویب کرده‌ایم و دیگری بی‌اثرکردن تحریم‌ها و کاهش فشار به مردم است که از طریق اصلاح ساختار بودجه و برنامه ۵ ساله هفتم توسعه دنبال خواهد شد. در قانون مصوب مجلس این شرایط وجود دارد که هر زمانی طرف‌های برجامی به وعده‌های خوب عمل کردند و دولت گزارش آن را به مجلس داد بلافاصله ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس در طول ۷ ماه گذشته بیان کرد: ما نباید از خودمان راضی باشیم و هر چقدر که تلاش کنیم کم است. اما قانون اساسی برای مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را تعریف کرده است. مردم  از ما توقع اجرای قانون را ندارند چرا که اجرای قانون برعهده دولت است. ما با قانونگذاری در حقیقت برای فعالیت‌های دولت ریل‌گذاری می‌کنیم. با توجه به دغدغه‌های مردم امروز نظارت در حوزه مسائل اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی دو مقوله‌ای است که در مجلس با جدیت دنبال می‌شود.

قالیباف در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سفرهای استانی شما جنبه تبلیغاتی دارد، بیان کرد: به هیچ‌وجه سفرها تبیلغاتی نیست بلکه یک ضرورت است که باید ادامه یابد. نمایندگان بعد از هر سه هفته کاری در مجلس یک هفته برای نظارت به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و در آنجا با مردم در ارتباطند. اما برخی از مسائل در حوزه‌های انتخابیه در سطح ملی است. مثلا برخی از پروژه‌های راه، بیمارستان‌ها و کارخانجات نیاز به نگاه ملی دارد. حضور و نظارت میدانی در بین مردم کمک می‌کنند تا پروژه به ریل اصلی خود بازگردد. از روی کاغذ نمی‌توان تصمیم گرفت. مردم انتظار دارند تا حداقل صدای آنها شنیده شود. به عنوان مثال در سفر استانی به خوزستان ۷۴۰ روستا در کنار رودخانه بزرگ با مشکل تنش آبی روبه‌رو بود در این سفر ما مسئله را پیگیری کردیم و امروز مشکل آب ۱۲۰ روستا حل شده است. در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات قابل توجهی برای حل مشکل تنش آبی این روستاها و سیستم فاضلاب خوزستان که نیاز به نگاه ملی داشت اختصاص داده‌ایم. موضوعاتی نظیر راه‌های روستایی، آب روستایی و گازرسانی به روستاها در اولویت مجلس قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در سفرهای استانی شما مباحث و مشکلات موجود در مناطق واقعا دیده می‌شود؟ گفت: ما صرفا به سفر نمی‌رویم بلکه برای نظارت به سفر می‌رویم. ممکن است مسئول و عزیزی به سفری برود و در آن منطقه سخنرانی کند و ملاقاتی عمومی انجام دهد یا جلسه بگذارد و بازگردد. ما پیش از آنکه به سفر برویم در خود مجلس از دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد دریافت می‌کنیم، با مجمع استانی جلسه می‌گذاریم، کارشناسان یک ماه قبل پروژه‌ها را بازدید می‌کنند، از مدیران استانی گزارش دریافت می‌کنند و با استانداران و مجمع استان جلسه می‌گذاریم و سپس سفر آغاز می‌شود. یعنی نظارت انجام می‌شود. در سفر هم بحرانی‌ترین و پرمشکل‌ترین پروژه را مورد توجه قرار می‌دهیم.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر امروز وارد سایت مجلس شوید سفرهای ما مشخص است که در این سفرها چه کارهایی انجام شده است و در چه زمان‌بندی قرار است به نتیجه برسیم. شفافیت در مجلس همین است. ما مجری نیستیم ولی از سوی مردم موضوع را پیگیری می‌کنیم و نظارت وظیفه ماست. البته نظارت ما در جهت مچ‌گیری نیست بلکه ما به دنبال حل مشکل هستیم. برای مثال در سفر کردستان شاهد بودیم پیشرفت قسمتی از مسیر بین سنندج تا کامیاران جاده شمال غرب به جنوب غرب که یک جاده ترانزیتی بزرگ هم است معطل مانده بود. فکر نمی‌کنم  با روند کنونی پروژه تا ۱۰ سال آینده شاهد تکمیل آن باشیم. باید در این دو یا سه ساله شاهد تکمیل آن باشیم.

قالیباف عنوان کرد: شاهد این هستیم به اندازه پولی که برای آن پروژه تزریق می‌شود کار یک متر هم پیش نمی‌رود. پول هزینه می‌شود ولی حتی یک متر احداث را شاهد نیستیم. نباید برای این امر تصمیم گرفت؟ آیا نباید سیاست‌ها را تغییر داد؟ مردم به چه کسی سخن خود  را  بگویند؟ اجرا کار ما نیست ولی نظارت بر کار و پیگیری کار وظیفه ماست. جهت‌گیری ما در بودجه هم بر اساس این نیازهاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه چرا لایحه بودجه ۱۴۰۰ ابتدا در مجلس رد شد، بیان کرد: نباید فکر کنیم که بودجه برای دولت است. بودجه برای دولت نیست، لایحه بودجه یعنی یک سال اقتصاد کشور، یعنی یک سال زندگی مردم و دولت، پس لایحه بودجه باید در چارچوب برنامه پنج‌ساله‌ باشد یعنی بودجه‌ریزی ما باید مبتنی بر  بودجه برنامه‌ریزی‌شده هم باشد. یکی از مشکلاتی که امروز در کشور شاهد آن هستیم و مجلس یازدهم برای رفع آن مصمم است اصلاح ساختار بودجه است.

وی اضافه کرد: امروز به مردم یارانه می‌دهیم ولی هر ساله قدرت خرید آنها را کاهش می‌دهیم یعنی به دلیل تورم و رشد نقدینگی قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. ریشه این امر کجاست؟ در بودجه؟ چرا بودجه ما اینگونه است که چه درآمد نفتی باشد و چه نباشد تورم را شاهدیم؟ چون مشکل در ساختار بودجه است.

قالیباف گفت: بخش عمده‌ای از بی‌اثرکردن تحریم در گرو اصلاح ساختار بوده است. ما در شهریورماه به دولت نامه نوشتیم که در لایحه بودجه، حتما اصلاح ساختار بودجه دیده شود. پیش از ارائه لایحه چندین جلسه با سازمان برنامه در خصوص اصلاح ساختار بودجه برگزار کردیم ولی وقتی لایحه بودجه دولت به مجلس ارائه شد متوجه شدیم که این لایحه بر اصلاح ساختار بودجه منطبق نیست و متوجه شدیم این  بودجه تورم‌زا است‌ و انضباط مالی ندارد. شفافیت لازم را هم نداشت. بر همین اساس صحن مجلس لایحه را رد کرد و بعد از دو هفته دولت لایحه را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه موضوعی نیست که در یک سال حل شود ولی باید گام اول را برداریم. اصلاح ساختار بودجه می‌تواند در یک برنامه پنج‌ساله نهایی شود ولی نیازمند پنج گام جدی و حل‌کردن ۱۴ آیتم است. ۱۴ آیتم مانند اصلاح ساختار نظام پولی و مالیاتی کشور، اصلاح خود فرایند بودجه‌ریزی کشور، اکنون بودجه‌ریزی ما منطبق بر برنامه‌ریزی نیست، در واقع بودجه عملیاتی نیست بلکه منطبق بر ردیف هزینه است. این یعنی اعمال نفوذ، یعنی اگر هر شخصی تلاش کرد ردیفی باز کند هر سال به آن ردیف پول بدهیم. این اصلاح باید انجام شود.

رئیس مجلس ادامه داد: مجلس و دولت باید با هم کار کنند. مجلس و دولت دو بال در کنار هم هستند و باید با هم پرواز کنند. زمانی زندگی برای مردم شیرین می‌شود که ما همکاری کنیم. بر همین اساس ما از برخی موضوعات کوتاه آمدیم. برای مثال معتقد بودیم دونرخه بودن ارز فسادزاست. دولت در این حوزه در اجرا به میزانی بد عمل کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه می‌شد ولی قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کرد. قرار شد موضوع اصلاح شود، در قانون هم در این خصوص برای وزرا و مسئولین این حوزه مسئولیت مشخص کردیم و به شدت نسبت به آن نظارت می‌کنیم تا این پول در مسیر صحیح خود هزینه شود.

قالیباف گفت: در لایحه بودجه در این حوزه به صورت دقیق نظارت می‌شود. برای مثال یکی از کارهایی که در راستای اجرای اصلاح ساختار بودجه انجام شد اقدام دیوان محاسبات بود. یک ماه پیش از اینکه وارد بحث بودجه ۱۴۰۰ بشویم دیوان محاسبات گزارش عملکرد شرکت‌های دولتی را در صحن قرائت کرد و همه اشکالات شرکت‌ها مشخص شد و بر اساس آن، موارد را برای سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه اعمال کردیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: برای مثال در سال‌های گذشته بین ۷۵ تا حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی برای فعالیت شرکت‌ها اختصاص داده می‌شد. البته بخشی از این شرکت‌ها بر اساس قانون بودجه اداره می‌شوند و برخی دیگر بر اساس قانون تجارت عمل می‌کنند. پیش از موضوع بودجه احکامی نوشتیم تا شرکت‌ها مبانی قانونی مجلس را در بودجه مبنای کار خود قرار بدهند. برای مثال حقوق مدیران باید در سامانه ثبت شود و عدم ثبت آن را هم جرم‌انگاری کردیم. پیش‌بینی کردیم که شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها منطبق بر سیاست‌های اعمال‌شده سرمایه‌گذاری کنند نه به تشخیص خودشان. البته اگر شرکت‌هایی هستند که ماموریت دولتی انجام می‌دهند چرا منطبق بر قانون تجارت کار کنند؟ وابسته به دولت کار کنند اگر هم  خارج از دولت کار می‌کنند، دولت رابطه خود را با آنها تعریف کند.

وی همچنین بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای با رئیس دیوان محاسبات برگزار کردیم و در آن جلسه بحث شد که گزارش‌های دیوان محاسبات کاملا برخط باشد و هر دو یا سه ماه یکبار گزارشی از نحوه اجرای بودجه به مجلس ارائه شود. ما باید گزارش‌ها را برخط کنیم یعنی هر دو ماه مجلس در جریان هزینه‌کرد بودجه قرار بگیرد.

قالیباف گفت: اگرچه ممکن است در اصلاح ساختار بودجه در نظام گمرکی یا در نظام پولی و برنامه‌ریزی خیلی موفق نبودیم یعنی انتظار ما بیشتر بود ولی در حوزه شفافیت و انضباط مالی سعی کردیم کار اساسی انجام دهیم یعنی در حوزه حقوق، موضوع همسان‌سازی را اجرا کردیم. این کار در حوزه صندوق کشوری و صندوق لشگری انجام شد و بر اساس تورم، افزایشی را شاهد بود ولی در حوزه تامین اجتماعی رشدی شاهد نبودیم. ۸۹ هزار میلیارد تومان در مجلس برای تامین همسان‌سازی حقوق در نظر داشتیم. وقتی از تبعیض سخن می‌گوییم یعنی فاصله میان فقیر و غنی را کاهش دهیم و رانت را از بین ببریم.

وی ادامه داد: در خصوص سقف حقوق‌ها تا پیش از این امکان افزایش حقوق تا سقف ۲۱ برابر حداقل حقوق وجود داشت که ما آن را تا ۱۵ برابر کاهش دادیم و همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد که کسانی که بیشتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، صرفا دو و نیم میلیون تومان به حقوقشان اضافه شود. بیش از ۸۵ درصد از کارمندان ما کمتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و این مصوبه برای کسانی است که حقوق‌های بالاتری دریافت می‌کنند. مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کرد که از افراد پردرآمد مالیات بیشتری اخذ شود که البته این افراد جوسازی‌هایی علیه مجلس کردند اما مجلس شورای اسلامی تسلیم نشد. ما می‌بینیم پرستاران که زحمات بسیار زیادی می‌کشند، مالیات پرداخت می‌کنند اما برخی افراد که در فضای مجازی تبلیغات می‌کنند، مالیات نمی‌دهند. مجلس شجاعانه قانونی را مصوب کرد تا این افراد هم مالیات پرداخت کنند.

قالیباف بیان کرد: علت جوسازی‌های بسیار زیادی که علیه مجلس یازدهم انجام می‌شود، آن است که ما با فرار مالیاتی مبارزه می‌کنیم و به دنبال شفاف‌سازی هستیم و البته ما مثل خیبری‌ها سوز داریم اما دود نداریم. مجلس مصوباتی هم در حوزه معافیت مالیاتی داشت؛ به گونه‌ای که ۲۰ درصد مالیات همه کارهای تولیدی را معافیت دادیم و همچنین در مصوبه‌ای مقرر شد که کسبه خرد و کسانی هم که درآمد بسیار کمی دارند، مشمول معافیت مالیاتی شوند و ما کاملاً به این موضوع نظارت می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما طرحی در خصوص سهمیه بنزین در مجلس داشتیم که از نظر بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس طرح خوبی بود اما با توجه به نظر نمایندگان و ایراداتی که طرح داشت در مجلس به تصویب نرسید اما این طرح نیز در آینده دنبال خواهد شد. این طرح به یارانه‌های بنزین بازمی‌گشت. متاسفانه ما در برخی از یارانه‌ها شاهد هستیم که عده‌ای ۲۳ برابر دیگران از یارانه استفاده می‌کنند. چرا یک خانواده پنج‌نفره که پنج خودرو دارد باید با یک خانواده پنج نفره که حتی یک موتور نیز ندارند به یک میزان از یارانه انرژی بهره‌مند باشند. مجلس این موضوع را در قالب طرح دنبال خواهد کرد و مصمم است تا از حقوق مردم حمایت کند.

وی در ادامه با اشاره به طرح مصوبات بودجه‌ای مجلس تصریح کرد: در بودجه سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومان در حوزه اشتغال، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و ۲۲۰۰ نقطه به طور معین برای صرف این اعتبارات در نظر گرفته شده است. یعنی کاملا مشخص است که این اعتبارات در کدام روستا یا کدام پروژه و با چه سقفی باید تخصیص داده شود. همانطوری که گفتم مجلس در حوزه راه‌های روستایی، حل مشکل آب روستاها و گازرسانی به روستاها برنامه معینی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضا شاهدیم که روی کاغذ نوشته می‌شود با تخصیص مثلا ۳۰ میلیون تومان شغلی ایجاد شده و چندین نفر بر سر کار خواهند رفت اما پس از تخصیص این اعتبار نه شغلی ایجاد شده و نه کارگری سر کار می‌رود. اینجاست که فرق نظارت میدانی با نظارت ستادی مشخص می‌شود. ما در حوزه محرومیت‌زدایی با جدیت وارد شدیم، در حوزه اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی شده و نظاماتی در نظر گرفته شده تا نظارت با جدیت دنبال شود. متاسفانه ما بعضا شاهدیم بخشی از درآمدهای کشور به سختی به دست می‌آید به دلیل تمرکز و بروکراسی غلط به آسانی به هدر می‌رود.

رئیس مجلس افزود: در بودجه سال آینده بر اساس جداول تعیین‌شده هر نماینده می‌داند که این اعتبار در کدام نقطه استان و با چه هدفی باید هزینه شود. ما برای کارگاه‌هایی که در شرایط کرونایی با سختی کارگران خود را حفظ کردند بخشودگی جرایم در نظر گرفتیم. یکی از اقداماتی که در حوزه اصلاح ساختاری بودجه انجام شد خارج‌کردن بودجه از حالت ردیفی و عملیاتی‌کردن آن به سمت تعیین پروژه‌ها بود. اکنون مشخص است که این بودجه به دست چه کسی و در چه جغرافیایی و با چه سقفی می‌رسد و پروژه مد نظر باید ظرف چه مدتی تمام شود.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.