کد خبر : 8624
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
-

شعف یزدی‌ها از بارش برف؛

ساز تفریح زمستانی در یزد کوک شد

ساز تفریح زمستانی در یزد کوک شد
بارش برف برای مردم بسیاری از مناطق کشور پدیده‌ای طبیعی است اما برای مردم خطه کویری یزد، بارش برف همواره نشاطی وصف‌ناپذیر داشته و اسباب تفریحات زمستانی را فراهم کرده است.

به گزارش سورپرس؛ یزد یک استان کویری در مرکز کشور است که برخورداری چندانی از نعمت برف و باران ندارد و در طول فصل زمستان، تنها چند روز شاهد بارش برف آن هم در ارتفاعات است.

در شهر یزد معمولاً بارش برف و باران بسیار محدود است به نحوی که امسال در مرکز استان، مردم یک یا دو مرتبه شاهد بارش باران و یک بار نیز شاهد بارش برف بوده‌اند بنابراین برف، همواره برای مردم این دیار جذاب است.

برف در شهر یزد معمولاً روی زمین ماندگار نیست و به سرعت آب می‌شود اما اگر با تغییر شرایط جوی، چند سانتیمتری برف روی زمین بنشیند، یزدی‌ها از همان برای رقم زدن یک روز خاطره انگیز استفاده می‌کنند و در پارک‌ها و پیاده‌روها و حیاط خانه‌ها، شور و هیجان برف بازی به چشم می‌خورد.

یکی از تفریحات زمستانه یزدی‌ها، حضور در ارتفاعات و مناطق برفگیر است و به محض بارش برف در شیرکوه، جمعیت قابل توجهی به مناطق ییلاقی سفر می‌کنند تا از بارش برف لذت ببرند.

پیست سخوید که در ارتفاعات شیرکوه قرار گرفته، یکی از مناطقی است که کمتر کسی از اهالی یزد است که به آنجا سفر نکرده باشد.

پیستی با امکانات بسیار محدود که در سال‌های گذشته البته خطراتی را نیز برای مردم به همراه داشت اما جوانان یزدی از همین فضا هم به خوبی برای یک تفریح سالم و ساختن یک روز خاطره انگیز استفاده می‌کنند.

این پیست که شاید فقط در عنوان «پیست» وجه اشتراکی با پیست‌های معروف نظیر دیزین و توچال و… دارد و هیچ تشابهی با این پیست‌ها به لحاظ وسعت و ارتفاع و… ندارد اما جوانان یزدی از همین فضا هم به خوبی بهره و لذت می‌برند.

پیست سخوید گرچه اغلب در روزهای آخر هفته شلوغ است و مردم از همه نقاط استان به این منطقه سفر می‌کنند اما با بارش‌های دو سه شب اخیر، در ایام وسط هفته و روزهای غیرتعطیل نیز مورد استقبال مردم به ویژه جوانان قرار گرفته است.

از چه مسیری به سخوید برسیم؟

سفیدپوش شدن این کوه‌ها از اغلب مناطق شهری قابل مشاهده است بنابراین مردم روزهای تعطیل که میزان بارش در ارتفاعات خوب بوده، راهی «سخوید» می‌شوند.

«سخوید»، یکی از دهستان‌های شهرستان تفت است که در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار گرفته و کسانی که قصد دارند یک روز به یاد ماندنی در این منطقه را سپری کنند، باید از یزد به سمت شهرستان تفت حرکت کنند و پس از عبور از روستای اسلامیه و سانیچ به گردنه‌ای برفگیر با شیب زیاد برسند.

بر فراز این گردنه و در سمت راست جاده در دامنه کوه، کم‌ارتفاع‌ترین کوه به یک پیست اسکی تبدیل شده و در آن ساز تفریحات زمستانی کوک است.

شاید این‌طور به نظر برسد که اسکی‌بازان حرفه‌ای به این پیست سفر می‌کنند تا ورزش زمستانی مفرحی داشته باشند اما اینگونه نیست و سایر مردم هم از وسایل مختلف حتی تیوپ برای تفریح و خوشگذرانی استفاده می‌کنند.

در میان جمعیتی که معمولاً به پیست سخوید سفر می‌کنند، همه قشری وجود دارد و حتی افرادی با لباس روحانیت نیز در میان مردم مشاهده می‌شوند.

بهبود امکانات پیست سخوید به همت اهالی منطقه نسبت به گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد گردشگری زمستانی در یزد به ویژه پیست سخوید گفت: امکانات پیست سخوید به همت اهالی منطقه نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز نیازمند امکاناتی است که مردم بتوانند اوقات بهتری را در این منطقه سپری کنند.

مصطفی فاطمی عنوان کرد: این پیست هنوز به نسبت تعداد گردشگرانی که به منطقه مراجعه می‌کنند، امکانات کافی و مناسب ندارد اما چند سالی است که به همت اهالی سخوید، خدماتی به مردم ارائه می‌شود.

پیست سخوید با استانداردها فاصله دارد

وی بیان کرد: این پیست با استانداردهای تعریف شده فاصله دارد اما برای گذراندن یک روز برفی زمستانی مناسب است و البته لازم است با همکاری دستگاه‌های مختلف و به منظور حفظ سلامت مردم، استانداردهای اولیه در نظر گرفته شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: طی یکی دو سال اخیر، برنامه ریزی‌هایی برای این پیست انجام شد که بخشی از آن با همکاری فرمانداری تفت اجرایی شد اما با توجه به اینکه مردم یزد نسبت به استفاده از این تفرجگاه علاقه نشان می‌دهند، باید شرایط بهتری برای این پیست در نظر گرفته شود.

مردم سخوید و حتی مردم برخی نواحی دیگر استان یزد از آنجا که می‌دانند در سرمای زمستان و در برف، خوراکی‌های داغ می‌چسبد، انواع این خوراکی‌ها از چای، نسکافه، قهوه و شیر داغ تا آش شولی و رشته و شلغم و لبو را به مردم عرضه می‌کنند.

ایجاد بازارچه‌های کوچک محلی برای رفاه حال گردشگران

در برخی مواقع، بازارچه‌های کوچک زمستانی نیز در سخوید به راه می‌افتد که مسافران می‌توانند برخی مایحتاج خود را از آن تهیه کنند.

یکی دیگر از نیازهای اصلی این پیست به ویژه در روزهای شلوغ، استقرار نیروی انتظامی برای حفظ امنیت منطقه است که فرمانداری تفت در این زمینه قول‌هایی داد اما هماهنگی‌های بیشتری برای استقرار نیروی انتظامی در این منطقه لازم است.

با وجود امکانات کم و محدود در پیست سخوید که در دل روستایی تاریخی با قدمت ۱۵۰۰ سال قرار گرفته، چشیدن طعم لذت تفریحات زمستانی و برف بازی در کنار یک کاسه شولی داغ یزدی خالی از لطف نیست.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.