کد خبر : 71574
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
-

شهر ایلخچی آذربایجان شرقی و یک میراث ماندگار؛

اسرار عمارت پیرآباد راز و رمزهایی مجهول در این خشت تاریخی

اسرار عمارت پیرآباد راز و رمزهایی مجهول در این خشت تاریخی
عمارت خشتی قاجاری پیر آباد در شهرستان اسکو، بخش ایلخچی، شهر ایلخچی، در میان باغ پیر آباد واقع شده است.

گروه فرهنگی سورپرس: عمارت پیر آباد، از دیرباز، مکانی برای تجمع و گرده همایی مردم بوده است و اهالی ایلخچی و روستاهای اطراف، در اعیاد، مراسم و آیین های محلی، در آن جا گِرد هم می آیند. این بنا، یکی از قدیمی ترین و زیباترین خانه های خشتیِ تاریخی شهر ایلخچی می باشد. این باغ و بنای آن، ملکِ خصوصی نجفعلی ویرانی ، از معتمدان مردم ایلخچی بوده است که از دو قسمت حوض خانه و بخش مسکونی تشکیل شده است.

حوض خانه آن، علاوه بر حوض، سه فضای نشیمن در اطراف دارد. بخش مسکونی بنا، شامل یک انباری، آشپزخانه و دالان ورودی در طبقه همکف و یک اتاق نشیمن و پیش ورودی آن نیز در طبقه اول است.

قنات آبِ موجود در عمارت پیر آباد، از دیگر بخش های این بنا است. حوض سنگی هشت ضلعیِ این عمارت، بسیار زیبا و دارای آب همیشه روانی است که از قناتِ باغ منشعب می شود. این اثر، در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵، با شماره ثبت ۱۸۹۲۲، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

این باغ قدمتی بالغ به ۲۰۰ سال که احداث آن به اوایل حکومت قاجاریه می رسد در شهر ایلخچی جنب بخشداری ایلخچی واقع شده است.

معماری منحصر به فرد این عمارت بنا به روایت یوسف کشمند از نوع طراحی های شیخ بهایی است و همچنین داری شگفتی های بی نظیری همانند به‌ علت معماری جالب عمارت، صدای آب درون آن پخش می‌شود و حس آرامش خاصی را به افراد می‌دهد. در زمان قدیم برای اینکه به آرامش برسند و روحی شاداب داشته باشند، چنین معماری جالبی را به کار برده‌اند.

یکی دیگر از نکات جذاب عمارت این است که وقتی به‌صورت ضرب‌در از گوشه‌ای به گوشه‌ای در حالت روبرو به‌آرامی صحبت می‌کنید، کسی که آن طرف سالن ایستاده است به‌راحتی می‌تواند صدای شما را بشنود. این درصورتی است که فرد نزدیک به شما، نمی‌تواند صدایتان را تشخیص دهد. این ویژگی از معماری هندسی شیخ بهایی محسوب می‌شود.

این انعکاس بطوری باورنکردنی شخص دومی که شخص اولی در گوشه سردابه صدای جزئی مثل پچ پچ در گوشه ای از سردابه داشته باشد در گوشه ضربدری آن حتی هر دو گوش خود را با دست گرفته باشد باز هم صدایی واضح می شنود. این کار را با کمک یکی از دوستان انجام دادیم و به صورت شگفت انگیز و باور نکردنی تجربه کردیم.

 

اسرار این انعکاس عجیب را از نقل «یوسف کشت مند» جویا شدم، او در پاسخ اشاره به امتحان کردن انعکاس صدا پرداخت.

خانواده ای برای امتحان انعکاس صدا دو نفر از خانواده در گوشه ای از سردابه که یکنفر آنها مادرزادی کر بود در آن یکی از گوشه سردابه ایستاده ناگهان شخصی که کر بود صدای پچ پچ آن شخص را واضح می شنود.

و خانواده مبهوت از این ماجرا از آقای یوسف کشت مند که چه رمز و رازی در این انعکاس وجود دارد.

وی می گوید که چون صدا از بالای سردابه به مغز انسان نفوذ می کند حتی با گرفتن گوشها هم صدای کم بصورت رسا شنیده می شود.

کشت مند راهنمای گردشگری از قدمت این باغ میگوید که در قدیم وسعت باغ به ۱۲۰ هزار متربوده و در گذر زمان به ۱۷ هزار متر باقیمانده است و حتی اصطبلی نیز در این باغ بود که برای نگهداری اسب های میهمانان بکار می آمد.

نجفعلی ویرانی مومن صاحب این خانه مردی از پاکان و اهل دیانت و عارف بود و از معتمدان مردم شهر ایلخچی که حتی نقل شده برای ساختن این عمارت کارگری ، ریالی دستمزد گرفته نشد.

نقل است آقای رضا خان طهماسب ویرانی بعد از فوت پدر و طبق وصیت آنمرحوم جانشینی و سرپرستی رضا خان طهماسب ویرانی به آقای نجفعلی ویرانی منصوب شد.

چون نجفعلی بسیار مهمان نواز بود از آلمان میهمان برایش آمد بخاطر میهمان نوازی که در آن سنگ تمام گذاشت. آلمانی ها به رسم ادب رضا خان طهماسب ویرانی را که ۱۲ سال داشت برای تحصیل و قدردانی از نجفعلی ویرانی، به اروپا بردند تا اینکه رضا خان طهماسب بعد از اخذ دکتری به ایران برگرداندند.

رضاخان طهماسب ویرانی اولین پزشک متخصص اعصاب و داخلی با شماره پزشکی (یک) رئیس بیمارستان هلال احمر آن زمان و مدتی رئیس بیمارستان ژاندارمری بود.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.