کد خبر : 133928
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
-

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام از امسال آغاز می‌شود

اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام از امسال آغاز می‌شود
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از آغاز اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام از سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، صفدر نیازی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به  اقدامات دولت در بخش آب و خاک کشاورزی، اظهار کرد: تا امروز ۴۹۰ هزار هکتار پروژه زهکشی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری، ۲.۹میلیون هکتار سامانه های آبیاری نوین ، ۱.۱میلیون هکتار کانال کشی، ۴۲ هزار هکتار تامین آب در اراضی شیبدار در کل کشور اجرا شده است.

 

وی با بیان اینکه امسال چند گام سنگین در حوزه آب و خاک برداشته می شود، اظهار کرد: فاز دو طرح ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام آغاز شده است. اعتبار این طرح از دو محل تامین می شود. یکی اینکه قرار است دولت ۲۰درصد از سهامش را  در صنایع نیشکر بفروشد و هزینه طرح کند  و دیگر اینکه در سفر رییس جمهوری به چین مقرر شد پروژه های متعددی توسط چین به میزان یک میلیارد دلار فایناس شود.

 

به گفته وی یکی از طرح هایی که قرار است توسط چینی ها فایناس شود، طرح خوزستان و ایلام و دیگری پروژه شمال کشور است.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یک میلیون و ۱۰ هزار هکتار از خاک های موجود در کشور درجه یک و ۴ میلیون هکتار درجه دو است. از مناطقی که خاک های خوبی دارند استان‌های گیلان و مازندران است و باید از اراضی آن مناطق به خوبی استفاده شود. به همین دلیل پروژه شمال کشور نیز در دستور کار است.

 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به پروژه زهکشی غرب و شمالغرب اشاره کرد و گفت: کل پروژه ۲۲۷ هزار هکتار است که ۱۲۷هزار هکتار از این پروژه اجرایی و تحویل کشاورزان شد و بخشی نیز در حال تحویل است. از ۱۰۰هزار هکتار باقی مانده، ۳۰ هزار هکتار توسط وزارت نیرو تامین آب شده و مابقی یعنی ۷۰ هزار هکتار دیگر نیز باید توسط وزارت نیرو تامین آب شود.

 

نیازی با اشاره به اینکه پروژه ای در شرق کشور در حال مطالعه است، گفت: یک میلیارد مترمکعب خروجی آب به دریای عمان است و باید برای آنها برنامه ریزی کنیم. این طرح در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بخشی از هرمزگان در حال مطالعه است که به محض رسیدن مطالعات به نقطه مشخص و تخصیص اعتبار، استارت آن زده خواهد شد.

 

وی در ادامه گفت: بخش کشاورزی چند چالش عمده دارد؛ یکی از آنها تغییرات اقلیم یعنی همان پراکندگی بارندگی هاست. این یعنی آب سبز کمتری در اختیار داریم. البته این چالش در کل دنیا وجود دارد و باید تدابیری برایش اتخاد شود. چالش دیگر عوارض خشکسالی هاست که بخش کشاورزی علاوه بر تحمل این عوارض، فشار ناشی از کاهش منابع آب شرب و صنعت را هم تحمل می‌کند. چالش دیگر نیز تامین اعتبار است. حدود ۱۲۵۰ همت اعتبار برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی نیاز است.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش به مصرف گازوییل در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: سالانه حدود ۵ میلیارد مترمکعب گازوییل برای موتور چاه‌ها مصرف می شود که یارانه این میزان سوخت، هزینه زیادی را به دولت تحمیل می کند. مقرر بود که وزارت نیرو و نفت نسبت به برقی کردن چاه‌ها اقدام کنند اما این پروژه کند پیش رفته و  انتظار می رود که این وزاتخانه ها هرچه  سریعتر نسبت به این موضوع اقدام نمایند.

 

وی با اشاره به اهمیت تحویل حجمی آب به کشاورزان خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی آب، خاک و سرمایه ورودی و  محصولات کشاورزی  خروجی است. کشاورزان به کیلو محصول تحویل مصرف کننده می دهند و باید آب را هم در حجم مشخصی تحویل بگیرند اما یکی از مواردی که هنوز انجام نشده تحویل حجمی آب به کشاورز است. یعنی مشخص نیست به چه میزان آب تحویل کشاورز می شود. در قانون گفته شده وزارت نیرو مکلف به تحویل حجمی آب به کشاورزان است اما این قانون تا کنون اجرایی نشده است.

 

نیازی در ادامه تصریح کرد: مجلس سال ۱۳۹۸ قانون حفاظت از خاک را تصویب کرد. آیین نامه اجرایی این قانون در دولت تصویب شده و قرار است پس از ویرایش حقوقی، ابلاغ شود. امیدواریم طی دو ماه آینده این اتفاق بیفتد.

 

به گفته وی در یکی از ماده های این قانون دولت مکلف شده‌ که نقشه های خاک شناسی را برای کل خاک های کشور تهیه کند.

 

نیازی همچین افزود: خاک فقیر شده و مواد آلی آن کاهش یافته و در حال شور شدن است. همه این موارد نیاز به بررسی دارد که البته امسال ۳۵ میلیارد تومان برای مطالعات خاک شناسی در نظر گرفته شده است.

 

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال ۴۱۵میلیارد تومان موافقتنامه برای  قنوات با سازمان برنامه و بودجه رد و بدل کردیم و به طور کل حدود ۳۰ همت برای بازسازی و نوسازی قنوات نیاز است.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، افزود: امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رد و بدل کرده‌ایم که اگر مبلغ یک هزار میلیارد تومان از این ردیف پرداخت شود با این میزان اعتبار می‌توان در سطح ۱۵ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار را در اراضی کشاورزی اجرا کرد که البته عدد بالایی نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: متوسط سالانه اجرای سامانه‌های تحت فشار در اراضی کشاورزی کشور ۱۰۰ هزار هکتار بوده است.

 

نیازی درباره سیاست‌های این معاونت برای اجرای روش‌های آبیاری نوین نیز گفت: ما به سمت اجرای روش‌های زیرسطحی، آبیاری تیپ و کم فشار در اراضی کشاورزی حرکت می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: امروزه سیستم‌های کلاسیک ثابت آبیاری به دلایلی همچون تبخیر و مصرف زیاد انرژی منسوخ شده است در حالی که روش‌های جدید آبیاری تیپ و زیرسطحی دارای راندمان آبیاری بیشتری هستند.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح هوشمندسازی آبیاری اراضی کشاورزی نیز تصریح کرد: در زمینه هوشمندسازی آبیاری، پایلوت‌های متعددی را با دانشگاه‌ها در حال اجرا داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات مختلفی در این زمینه ارایه داده‌اند.

 

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.