کد خبر : 129643
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
-

در پی رخداد ناگوار فوت یک کودک؛

۲ کمیته برای بررسی حادثه اهواز با دستور وزیر نیرو تشکیل شد

۲ کمیته برای بررسی حادثه اهواز با دستور وزیر نیرو تشکیل شد
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تشکیل ۲ کمیته برای بررسی حادثه ناگوار فوت یک کودک در اهواز با دستور وزیر نیرو خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، در پی رخداد ناگوار فوت یک کودک در اثر سقوط به دریچه فاضلاب در شهر اهواز، اتابک جعفری مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که به دستور وزیر نیرو بلافاصله به خوزستان سفر کرده، ضمن ابراز تاسف نسبت به بروز این سانحه و تسلیت به خانواده کودک جان‌باخته، اعلام کرد که با هدف بررسی دقیق این حادثه، کمیته‌هایی برای ارزیابی عوامل این‌چنینی تشکیل شده که اطلاع‌رسانی دقیق و سریع جهت برخورد با خاطیان و پیشگیری انجام خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بروز چنین حوادث تکراری در شهر اهواز، به معضلات دیرینه اهواز پرداخت و افزود: ضرورت‌های اجتماعی شهر اهواز نیازمند همیاری مردم شریف این شهر است. از آنجا که موضوع فاضلاب اهواز به معظلی تاریخی تبدیل شده بود، در تلاشیم تا در کوتاه‌ترین مدت، طرح ساماندهی به فاضلاب این شهر پایان‌پذیرد. به‌منظور جلوگیری از تکرار حوادثی از این قبیل تمهیدات دقیق‌تر و کارآمدتری برای نظارت بیش‌تر بر رعایت موارد و اصول ایمنی پروژه‌ها اجرا خواهد شد.

 

مدیر عامل آبفای کشور در ادامه گفت: لازم به‌ذکر است که همین امروز به‌دستور وزیر محترم نیرو، بلافاصله دو کمیته با ضرورت فوری تشکیل شد تا با دو رویکرد کوتاه‌مدت و بلند مدت شروع به‌کار کنند. نخست کمیته‌ای برای بررسی عوامل این حادثه دلخراش، که باید خیلی سریع بعد از بررسی‌های دقیق، خاطیان را، چه پیمانکار، چه دستگاه نظارتی و یا کارفرما را معرفی کند تا برخورد لازم صورت گیرد. کمیته دوم در سطحی کلان‌تر و با نگاهی وسیع‌تر تشکیل دادیم تا به عوامل ناایمن در حوزه‌های مختلف کارگاهی و پروژه‌ها نظارت کند تا در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. اما ما باید نگاه دقیقی به معضل شهر اهواز داشته باشیم. تا موانع اصلی برداشته نشود، موضوع ریشه‌ای حل نمی‌شود. دیدگاه ما در خصوص شهر اهواز بسیار جامع‌تر است. جداسازی شبکه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز از جمله آمال‌های این کلانشهر است که نیازمند یک کار ترکیبی و پای کار آمدن همه مجموعه‌ها است. این نیازمند همکاری مردم عزیز است. شرکت آبفای اهواز در نقاط مختلف شهر پروژه‌های متعددی دارد که پس از سیل چند سال گذشته، سرعت و تعداد این پروژه‌ها روبه‌افزایش گذاشته است. امروز در هر گوشه شهر اهواز اثری از این پروژه‌ها به چشم می‌آید که البته شاید بعضا  نارضایتی مردم عزیز خوزستان را نیز درپی داشته و گاهاً حوادثی را نیز شاهد بوده‌ایم که باعث تأسف ماست. به همین دلیل است که با تأکید ریاست محترم جمهور می‌بایست تا پایان ۱۴۰۳ طرح جامع فاضلاب اهواز اتمام یابد تا حوادث این‌چنینی را شاهد نباشیم.

 

جعفری در خصوص ملاحظات زیست‌محیطی، علی‌الخصوص احتمال ورود همزمان فاضلاب و آب‌های سطحی به رودخانه کارون نیز گفت: این موضوع باعث شده تا آبفای استان تمهیدات وسیعی جهت عدم ورود این آب‌های آلوده به کارون اتخاذ کنند. به‌طوری‌که برای کنترل مواقع اضطراری، مثلاً وقوع سیل، در فاصله ۲۰۰ متری رودخانه تأسیساتی مجهز به پمپ ایجاد شده که وظیفه جلوگیری ورود فاضلاب به رودخانه را برعهده دارد. تأسیساتی به نام سپتیک‌ با دال‌هایی بتنی و مستحکم و پوشیده، در فواصلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر اتخاذ شد که تعداد زیادی از آنها در شهر اهواز به بهره‌برداری رسید. همچنین برای اینکه دال‌های این تأسیسات بر اثر آب‌های روان‌شهر دچار گرفتگی و بالازدگی نشود، منهول‌هایی تعبیه شده که حتما باید پوشیده و ایمن باشند تا در مواقع آشغال‌گرفتگی، فاضلاب به بالا و درون خیابان‌ها برنگردد، ضمن آنکه ایمنی شهروندان نیز تأمین گردد. این حادثه دلخراش در محل یکی از این سپتیک‌ها رخ داده که متأسفانه پیمانکار این دریچه را ایمن‌سازی نکرده است.

 

وی با تأکید بر سرعت بخشیدن به پروژه‌های فاضلاب در شهر اهواز افزود: نگاه وزارت نیرو و به تبع آن دولت به شهر اهواز بسیار جامع است. همه شاهدیم که با یک بارندگی کوچک شهر غرق می‌شد. با آبگرفتگی خیابان‌ها شاهد پس‌زدگی فاضلاب نیز بودیم که تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شد. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب اهواز موجب شده بود تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت جدی روبه‌رو شود. در طی این دو سال گذشته اقداماتی انجام شد که بسیاری از این مشکلات مرتفع شده است.

 

مدیر عامل آبفای کشور تصریح کرد: با اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، در سفر سرزده رئیس محترم جمهور به این استان در سال گذشته، ایشان در نخستین بازدید از شهر اهواز، وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی و تأکید فراوان به همه مسئولان استان برای حل این مشکل را کردند. مسأله فاضلاب خوزستان از اولویت‌های دولت و وزارت نیرو است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است. اما پروژه کلانشهر اهواز یک همت میان‌بخشی بین تمام دستگاه‌ها و همکاری و صبر مردم شریف را می‌طلبد.

 

وی در پایان گفت: ان‌شالله طرح جامع فاضلاب شهری اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده بود، با برنامه زمانبندی سه ساله در دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد. طبق دستور ریاست محترم جمهور و حمایت و پیگیری‌های وزیر محترم نیرو، به حمداله با تشکیل ۲۰۰ جبهه اجرایی در سطح کلانشهر اهواز پیشرفت فیزیکی طرح جامع از ۳۱‌درصد به ۵۴درصد رسیده است. یعنی معادل ۲۳درصد افزایش پیشرفت فیزیکی طرح را داشته‌ایم. هرچند که تدابیری اتخاذ خواهیم کرد که با همکاری میان‌بخشی و نیز نظارت بیشتر، ان‌شالله در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم تا در نهایت رضایت مردم خوب و غیور اهواز حاصل آید.

 

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.